• 0

Van webwinkel naar bakstenen winkel met nieuwe partner?

Goedenavond allemaal,

 

Momenteel ben ik me druk aan het verdiepen in enkele zaken die denk ik wel op dit forum thuis horen. Ik hoop dan ook dat een van jullie de tijd wil nemen om mijn kwestie te lezen en wellicht met zinvolle antwoorden te komen?

Ik zou er in ieder geval heel erg mee geholpen zijn.

 

De situatie is als volgt:

3,5 jaar geleden heb ik samen met een partner een winkel (ong. 100m2) , webwinkel en groothandel in woondeco opgezet. Alle drie de onderdelen wel heel kleinschalig. De winkel was bij mijn partner thuis en behalve wat kosten voor de nuts koste het niets dan tijd. Nadeel was wel dat we zo'n 1,5 km van het dorp lagen en dus nogal in de middle of nowhere! na ongeveer 3 jaar hebben we de winkel moeten stoppen omdat mijn partner ging scheiden en een andere woning betrok. We hebben besloten om alleen verder te gaan met de webwinkel en de groothandel. Deze zijn beide bij mij thuis gevestigd en kosten dus ook geen huur o.i.d. probleem is echter wel ruimtegebrek!

 

In het laatste jaar van de bakstenen winkel draaiden we ongeveer 4000,- omzet per maand. De webwinkel zo'n 3100. Groothandel staat even los van dit hele verhaal.

 

Naast het bedrijfje ben ik altijd 20 uur blijven werken om sowieso een constant inkomen te behouden, hierdoor hebben we geld in het bedrijf kunnen laten zitten om door te groeien.

 

Inmiddels zijn we zo'n half jaar gestopt met de winkel en nu kom ik een heel interessant pand tegen. Het ligt ongeveer 5 minuten rijden van onze oude locatie af en heeft 300 m2 winkel oppervlakte, en nog voldoende ruimte voor een kantoor en magazijn. De plaats is op zich niet heel groot, maar is wel een toeristische trekker. De ligging van het pand is net buiten het centrum. De huurprijs per jaar bedraagt 20.000,-.

 

Omdat we wel een winkel hebben gehad, maar nooit eerder de bijkomende kosten hebben gehad vraag ik me af of mijn calculatie klopt. Volgens cijfers van het HBD is de omzet per m2 gemiddeld ongeveer 1000,- = 300.000,- de inkoop is 60% van de omzet. Overige kosten zijn 7% voor huisvesting, 3% verkoopkosten, 8% overige kosten en 14% personeelskosten.

Als ik dit uitreken kom ik op een resultaat van 24.000,- . Echter voor mijn gevoel vind ik de omzet erg hoog voor een dorp?

 

In de berekening zit voor 42.000,- aan loonkosten. Hiervoor zouden we 2 personeelsleden aan kunnen nemen. Nu vinden we dat niet nodig, we hebben aan één fulltimer genoeg. volgens de formule van de KVK kost deze persoon 21239,- per jaar.

 

Nu zitten we er over te denken of het niet mogelijk is om een derde partner aan te trekken in de vof? Dus geen personeel aantrekken maar met 3 partners de VOF te runnen. Is dit mogelijk? Mijn huidige partner en ik hebben inmiddels al een aardige voorraad, goodwill e.d. opgebouwd dus hoe verwerk je dat hierin? En hoe kun je de verdeling doen? Kan dat zijn bijvoorbeeld 30 - 35 - 35 ? Moet deze derde persoon zich inkopen? Wat zijn de nadelen tov personeel? De bedoeling is dat deze derde persoon de winkel hoofdzakelijk gaat runnen met ondersteuning van ons. De andere partner is druk met de groothandel en ik heb mijn huidige baan nog...

 

Ik twijfel heel erg of het nu verstandiger is om voor personeel te kiezen of voor een medepartner en zou graag jullie visie hierover willen horen. Ook vraag ik me af of mijn berekening logisch en betrouwbaar is?

 

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Groeten Agnetha

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo, dat klopt inderdaad maar dat ligt nogal moeilijk, ik doe namelijk de boekhouding van het bedrijf van mijn vriend en wil dit graag blijven doen (omdat ik het leuk vindt en ook voor de zekerheid)! Het is wel mogelijk om wat minder uren te maken. Ik zie het echter als een voordeel omdat ik zo minder geld direct uit de onderneming nodig heb. Als het na een tijd echt goed blijkt te gaan kan ik altijd nog stoppen toch?

Link naar reactie
  • 0

Daar heb ik ook over nagedacht maar ik denk niet dat dat nodig is, als blijkt dat de toko goed gaat draaien wil ik eventueel nog een tweede webwinkel en wellicht wel winkel gaan openen dus dat extra paar handen is nooit weg. Daarnaast is mijn huidige compagnon al wat ouder en zal geen 10 jaar meer fulltime willen werken.

Link naar reactie
  • 0

De eventuele verdeling van de VOF en de toetreding van de derde vennoot is aan jullie drieën om over te onderhandelen. Maar ik denk echt dat het beter is om eerst zelf fulltime aan de bak te gaan voordat je personeel aan neemt of een derde vennoot vanwege handjes te kort aan laat treden.

 

EDIT even een toelichting;

 

Het part time willen blijven werken voor een baas lijkt alsof je daar zekerheid van inkomen in lijkt te vinden. Niets is echter minder waar als jouw onderneming, waar je ook slechts part time voor werkt, tegelijkertijd ook een personeelslid moet onderhouden. Als je eigen onderneming slecht draait dan ben je je eigen loon die je van je baas krijgt direct aan het doorsluizen naar je eigen personeel. Niet handig.

Link naar reactie
  • 0

Beste Wouter,

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in! Echter, ik werk nu vijf ochtenden. De te openen winkel zou om 11.00 uur open gaan (wat mijn nieuwe collega/compagnon dus doet). Echter omdat 1 persoon op een winkel van 300m2 (en een webwinkel)

te weinig is kom ik iedere middag van 13.30 tot 18.00 uur om de webwinkel te doen zodat de ander de klanten kan helpen of andersom. Daarnaast moeten er artikelen besteld, uitgepakt en ingeruimd worden en noem maar op. Ook is het zo dat je in een woonzaak vaak relatief veel tijd kwijt bent klanten om advies e.d. te geven.

 

Dus al zou ik stoppen met mijn huidige baan en dus 's ochtends vrij zijn, dan nog red ik hier niet om alles alleen te doen. Partner 3 is druk met de groothandel en dus onregelmatig inzetbaar. Ik zie eerlijk gezegd geen andere oplossing.

 

Link naar reactie
  • 0

Dan zal ik maar even reageren op de berekening :)

 

Deze is erg hoog, als je alleen over de fysieke winkel praat, de cijfers van het HBD gaan uit van het gemiddelde waar jullie niet aan komen ivm de ligging.

Het resultaat is in verhouding met de 3 ton omzet weer aan de lage kant.

 

Anderzijds hebben jullie ook nog een redelijk goed lopende webwinkel en groothandel die ook gebruik gaan maken van het pand zodat je de losse bedrijfsonderdelen niet meer los van elkaar moet zien.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Hier vond ik een mooi stuk met cijfers en trends. Ken je dit al? Ga het zelf morgen ook eens doornemen.

 

Is ook gratis aan te vragen in de papieren versie.

 

Betreffende de cijfers nog even; ga uit van de oude situatie waarbij je een omzet had van 4.000 p/mnd dat maal 12 is 48.000 en de uitkomst delen door 100 m2 is 480,00 euro per m2

 

Succes.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre kun je de winkel en de boekhouding niet combineren?

Je kunt toch ook een kantoortje maken in de winkel.

Wellicht komt het dan vreemd over, maar de winkel kan evt ook voor verleende diensten factureren aan de zaak van je partner en via winstverdeling kan dat bij jou terechtkomen.

 

Is het te druk in de winkel, kun je altijd nog zien of je een andere oplossing dient te verzinnen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ten aanzien van de huurprijs voor het nieuwe pand:

 

Omzet bakstenen winkel was E4.000 per maand = E48.000 per jaar x 7% (HBD) = rechtvaardigt een huur van E3.360 huur per jaar voor 100 m² winkel.

 

Dan houd je in het nieuwe pand nog 200 m² winkel over en kantoor- en magazijnruimte, waarmee je in feite het restant van de totale huurprijs moet terugverdienen (E20.000 -/- E3.360 =), oftewel E16.640.

 

Aangezien je aan kantoor- en magazijnruimte in basis geen geld verdient (anders dan besparing en onderverhuur) en aan winkelruimte mogelijk wel, zal de resterende winkelruimte van 200 m² die E16.640 moeten opbrengen. Bij max. 7% huisvestingslasten moet je dus een extra omzet realiseren van EUR 238.000 per jaar om de rest van het pand terug te verdienen.

 

Kortgezegd: als je maximaal 7% van je omzet aan huisvestingslasten kunt betalen dan moet je bij een huur van E20.000 niet minder dan E286.000 omzet draaien.

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie reacties, goed om te zien dat men elkaar wil helpen met advies en tips!

 

Ik wil graag even reageren op een aantal punten:

 

Ten eerste: de omzet in de vorige winkel (die van 4000,- pmnd) was met een waardeloze locatie (letterlijk aan het einde van een doodlopende weg). Verder maar 4 dagen per week open en dan alleen 's middags. Ik ga er dus van uit dat we met dit pand in het dorpscentrum + (de toeristen) en meer ruimte dus ook meer keus in assortiment de omzet kunnen verdubbelen. Of ben ik nu erg onrealistisch?

 

Wat betreft mijn huidige baan van 16 uur, ik waardeer dat jullie allemaal meedenken maar deze houd ik aan. Het is (systeemtechnisch en samenwerking met collega's) ook niet mogelijk om dit in mijn eigen pand te doen.

 

Betreft de derde persoon. Partner en ik hebben besloten om niet iemand op te nemen in de VOF maar om iemand een jaarcontract te geven met 0 uren.

 

Het stuk Cijfers & trends heb ik met belangstelling gelezen, ik zie echter alleen % van de omzetten, geen concrete cijfers?

Juist hier ben ik naar op zoek...

 

Dan nog een andere vraag, heeft iemand enig idee hoeveel je ongeveer kwijt bent aan de NUTS voorzieningen? Pand heeft nu een ketel uit 1965 maar de verhuurder heeft aangegeven deze te vervangen als we een contract voor 2 jaar tekenen.

 

Nou, ik kijk alweer uit naar jullie reacties!

 

Groeten

Agnetha

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.