• 0

Kunstverkoop in naam van buitenlandse kunstenaars

Beste mensen,

Als ik (als ondernemer in Nederland) kunstwerken wil verkopen die ik in huis heb - niet aangekocht - van kunstenaars uit zowel EU als niet-EU landen, en een deel van de werken worden verkocht, hoe moet ik dan de afrekeningen maken aan de kopers en de kunstenaars? Sommigen zullen een BTW nummer hebben maar bijv. uit landen als Engeland hebben ze dat meestal niet want de regels zijn daar anders. Als ik een intercommunitaire regeling probeer toe te passen vraag ik me af wie dat in dit geval eigenlijk moet doen, de klant wellicht - dat wordt erg lastig. Misschien kan ik een eenduidige lijn hier in brengen, maar ik wil het niet fout doen, dus ik hoop op advies!

Analucia

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

De afspraak wordt dat ze 40% krijgen die ik in rekening breng - dat stukje is me duidelijk, daar reken ik gewoon 19% over. Ze zullen worden tentoon gesteld in een galerie, de afspraken moeten duidelijk zijn (contracten enzo). Ik kom er niet uit wat de regels zijn rond de omzetbelasting voordat ik verder ga. Hoe het moet voor Nederlandse kunstenaars heb ik wel gevonden maar die uit EU en niet EU-landen daar vind ik niets over, maar toch moeten het kunnen?

Link naar reactie
  • 0

resumé:

 

buitenlandse kunstenaar stelt bij jou tentoon. Bij verkoop breng jij 40% commissie in rekening.

 

Jij verricht een dienst, namelijk de bemiddeling. De dienst wordt verricht daar waar de afnemer (ondernemer) van de dienst gevestigd is. Bij mijn weten geldt voor een galerie of kunst geen uitzondering op de hoofdregel. Binnen de EU moet je dan de BTW verleggen naar de kunstenaar als hij/zij ondernemer is. Dat doe je door op je factuur geen BTW te rekenen en te melden BTW verlegd (of in Engels reverse charge VAT).

 

Buiten de EU is de dienst belast in het land waar de kunstenaar (ondernemer) gevestigd is. Dan zul je jezelf moeten melden als BTW plichtige in dat land.

 

Mochten de kunstenaars in het buitenland geen ondernemer zijn, dan is jouw dienst juist weer belast in NL. Dan moet je dus wel 19% BTW rekenen over jouw commissie.

 

Of ik het helemaal bij het juiste eind heb, laat ik liever over aan de experts. Neem sowieso contact op met http://www.beeldrijk.org/

 

Zij hebben van kunst en fiscaliteit hun kunst gemaakt. Als iemand het je zeggen kan, zijn zij het.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor uw antwoord, ja ik zal het bij beeldrijk ook navragen.

Hoe zit het dan met de btw of de faktuur aan de Nederlandse klant? Stel dat dat een bedrijf is en ze willen btw terugvragen, moet ik dat wel berekenen voor die buitenlandse kunstenaars?

Hartelijke groet,

Anna

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het dan met de btw of de faktuur aan de Nederlandse klant? Stel dat dat een bedrijf is en ze willen btw terugvragen, moet ik dat wel berekenen voor die buitenlandse kunstenaars?

 

Maar jij bent toch helemaal geen partij in de transactie tussen de kunstenaar (verkoper) en particulier/bedrijf (koper)?

 

Of heb je een (schriftelijke) bemiddelingsovereenkomst met de kunstenaar misschien...

Dan wordt het toch echt vakwerk/maatwerk, want daar gelden wel specifieke regels voor (ook heeft deze regeling zijn waarde voor een groot deel verloren door het verhogen van het tarief naar 19% voor kunst).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het werkt denkelijk alleen maar, dat als ik verkoop, ik een faktuur maak aan de klant (nederlands, misschien wel een bedrijf) en dan een afrekening aan de kunstenaar - de Nederlandse kunstenaar is me duidelijk maar het gaat om de Engelse (die geen btw registratie heeft) of anderen die dat wel hebben in hun eigen land, of bijvoorbeeld uit Zwitserland. Op die afrekening komt dan de verkoopprijs en mijn commissie enzo.

Hartelijke groet,

Anna

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan jij nou een factuur maken voor iets wat helemaal niet van jou is?

 

Het kunstwerk is toch (althans dat heb je gezegd) van de kunstenaar en iemand (de klant) wil dit kopen, waarschijnlijk via jouw galerie.

Er zijn twee mogelijkheden:

1. Jij koopt in en verkoop vervolgens het goed (kunstwerk) door.

2. De kunstenaar verkoop het werk aan de eindklant (jij maakt namens de kunstenaar de factuur).

 

Als je optie 2. wil hanteren, dan heb je een bemiddelingsovereenkomst nodig. De inhoud is afhankelijk van de situatie van de kunstenaar. Pas als je de inhoud kent kan je iets zinnigs zeggen over jouw vragen t.a.v. BTW.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, de galerie-houder kan een factuur maken voor iets dat helemaal niet van hem is. Ga eens te rade bij de provinciale vereniging voor kunstenaars. Die hebben voorschriften/aanbevelingen hoe het tussen kunstenaars en galeriehouders geregeld dient te zijn. Ook de BTW-toepassing is daar voorgeschreven.

Link naar reactie
  • 0

Beeldrijk. org is een goeie informatieve site. Als galeriehouders altijd eigenaar van alle kunst zouden zijn, die bij hun hangt, dan zou da veel problemen oplossen. Maar er bestaan twee verschillende regelingen, die beiden mogen worden toegepast. (zoals de TS zal gaan ontdekken) Ik persoonlijk vind ze allebei verwarrend.We hebben er hier soms mee te maken omdat mijn vrouw kunstenaar is. Hetzelfde geldt voor het verzekeren van objecten in de galerie, waarvan de galeriehouder geen eigenaar is en toch een verzekering kan afsluiten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.