Ga naar inhoud

BTW aangifte op inkoop software buiten EU

Geplaatst:

ro88

Beste leden higherlevel,

Voor mijn onderneming heb ik een webwinkel pakket aangeschaft vanuit Amerika. Nu kan ik nergens vinden hoe ik deze aankoop het beste bij mijn aangifte kan vermelden.

Enkele details:

- De software is niet fysiek gestuurd, het betreft een download pakket waarna een sleutel is aangeschaft.

- Op de factuur is geen BTW vermeld.

- De betaling is gedaan middels Paypal.

- Software is bedoeld voor eigen zakelijk gebruik en geen doorverkoop.

Dien ik eerst zelf Nederlandse BTW (19%) te berekenen over het aankoopbedrag en deze te vermelden als omzetbelasting over geleverde diensten buiten de de EU om vervolgens weer af te trekken als voorbelasting. Soortgelijk als BTW verrekenen aankopen binnen EU?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,

Ro

Featured Replies

Geplaatst:

John Kode

Dag ro88,

De verschuldigde BTW geef je alleen op je aangifte (bij 4a) aan als je gebruik maakt van een zgn. verleggingsvergunning (art. 23 wet OB) en dan trek je hetzelfde bedrag weer af bij 5b as voorbelasting.

Nu er geen BTW bij invoer is berekend kan je dit bedrag idd niet als verschuldigde BTW op je aangifte kwijt en dus ook niet als voobelasting; je hebt immers geen BTW betaald.

Correct is dit niet, maar niemand loopt iets mis.

groet,

John

Geplaatst:

ro88

• Auteur

Beste John,

Bedankt voor de reactie. Dan kan ik het beste deze aankoop niet vermelden tijdens de aangifte.

Groet,

Ro

Geplaatst:

4711

Nou, het is eigenlijk wel de bedoeling dat je dit bij vraag 4a (en ook bij 5b) aangeeft.

De buitenlandse ondernemer wordt namelijk geacht om de BTW verlegd te hebben, ook weet hij zelf helemaal van niets.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

De buitenlandse ondernemer wordt namelijk geacht om de BTW verlegd te hebben, ook weet hij zelf helemaal van niets.

software komt van buiten de EU zodat verleggen niet aan de orde is ;)

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

4711

Dat geldt ook bij diensten van ondernemers van buiten de EU (4a).

Binnen de EU is 4b.

Ik heb het niet bedacht...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.