• 0

Balans / Winst-verliesrekening

In april heb ik een eenmanszaak opgericht, omdat ik o.a. cursussen wilde geven. Dit heb ik in 2011 ook gedaan, af en toe wat nieuwe dingen gekocht, etc en netjes mijn omzetbelasting ieder kwartaal doorgegeven. Verder werk ik nog full time en zijn dit eigenlijk extra inkomsten.

 

Nu is 2011 achter de rug en vraag ik mij af of het voor mij verplicht is om een balans en winst & verliesrekening op te stellen (en misschien een toelichting daarop?)

 

In april heb ik een gesprek met de belastingdienst gehad en daaruit bleek dat er voor de inkomstenbelasting geen sprake is van een onderneming. De inkomsten uit mijn activiteiten moet ik opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Kan ik mijn uitgaven simpelweg aftrekken van mijn inkomsten (rekening houdend met afschrijving van bv. elektronica) en het resultaat opgeven bij mijn inkomstenbelasting of zie ik iets over het hoofd?

KoffieCupster.nl voor de lekkerste Italiaanse koffiecups op werk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt geen publicatieplicht als eenmanszaak. Dus je hoeft je jaarrekening e.d. niet te publiceren.

 

Wel moet je deze opstellen als eenmanszaak voor de belastingdienst. Je moet dus een jaarrekening op stellen.

De jaarrekening houdt in de balans, winst- en verliesrekening en een toelichting.

Link naar reactie
  • 0

Als je inkomsten als resultaat van overige werkzaamheden worden beschouwd en niet als winst uit onderneming kun je de administratie redelijk simpel houden. Een balans en V&W kun je, als het goed is, aan de hand van je eigen gegevens zelf opstellen. Deze hoef je niet aan de belastingdienst te overleggen tenzij ze een keer controle komen doen.

In je aangifte neem je gewoon de gegevens van je dienstverband op en in de rubriek inkomsten uit overige werkzaamheden de omzet-kosten, rekening houdend met afschrijvingen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.