• 0

Verkoop en aankoop auto's en etikettering

Beste leden van dit forum,

 

Inleiding

De afgelopen jaren heb ik twee auto's aangeschaft en als zakelijk geetiketteerd (op de balans gezet, etc.) binnen onze VOF die ik samen met mijn partner run. Ik heb me ingelezen in de etikettering wetgeving IB en OB, maar vind het dusdanig taaie stof dat ik graag hier even om advies vraag.

 

Momenteel staan op de balans:

- een Toyota Aygo (werd zowel zakelijk als prive mee gereden en hierbij gold dus een jaarlijkse bijtelling, BTW-auto)

- een Mini Cooper ( < 500 km prive per jaar, dus geen bijtelling, occasion en marge-auto).

 

De Toyota staat op dit moment op de balans voor € 7.200 en de Mini voor € 3.800,-

Beide auto's willen we echter verkopen.

 

Aanschaf en inruil Aygo

We willen graag één occasion in privé aanschaffen. Reden: geen bijtelling ivm privegebruik, omdat de cataloguswaarde van deze occasion hoog ligt in verhouding tot de aanschafprijs (betreft een Lexus). De zakelijke Toyota mogen we bij de Lexus dealer inruilen. Hoe gaat dit precies in zijn werk? Verkoop ik de Toyota vanuit de zaak rechtstreeks naar de garage en factureer ik hier bovenop dus de BTW?

 

Aanschaf en inruil Mini

De Mini zal worden ingeruild tegen een nieuwere Mini (de nieuwe zakelijke ocassion is overigens wel een BTW-auto) die weer volledig zakelijk zal worden gebruikt. Deze wil ik dus wederom zakelijk aanschaffen. Nu begreep ik alleen dat omdat het een margeauto is, ik verplicht ben BTW in rekening te brengen bij verkoop, maar dat de wetgever heeft bepaalt dat dit niet hoeft als ik hem eerst naar privé haal. Hoe gaat dit precies in zijn werk? En zal de garage dan eerst de auto los moeten inkopen en vervolgens de nieuwe auto los moeten verkopen, zodat de geldstromen van privé en zakelijk gescheiden blijven?

 

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

 

Alvast bedankt,

Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt voor je reactie. Als ik echter berichtgeving op internet van een accountantskantoor moet geloven zou uw opmerking echter niet juist zijn. Zij stellen dat de wetgever het wel toelaat om een margeauto eerst naar prive over te dragen zonder BTW. Wanneer je de margeauto direct vanuit de onderneming zou verkopen naar een ander bedrijf of particulier zou uw reactie, conform hun omschrijving, wel opgaan.

 

Ik kijk uit naar de overige reacties.

Link naar reactie
  • 0

Als de Toyota van oorsprong een btw auto was bij aankoop, moet de auto ook met btw weer verkocht worden. Dat raakt jullie (vof) onderneming niet, aangezien btw een kosten-neutrale aangelegenheid is. Tevens dient de rest bmp ex btw te worden uitgefactureerd. Dus ja btw berekenen over de grondslag exclusief bmp en de rest bpm (hanteer afschrijvingstabel) apart berekenen.

Ten aanzien van de mini: Waarom zou je de auto naar prive willen/moeten overdragen? Dat is absoluut geen verplichte kost. Als de mini oorspronkelijk een marge-auto was, factureer je de mini uit zonder btw en zonder splitsing van bpm en verkoopprijs.

Bovenstaande geldt indien beide auto's tot het ondernemingsvermogen behoorden, wat zo is aangezien ik lees dat 'ze op de balans' stonden. Overigens wil ik je meegeven dat de vraagstelling los staat van het aspect 'correctie-btw-prive-gebruik'. Succes!

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Ik refereer even naar het artikel waaruit ik dit (Mini eerst overdragen naar privé) opmaakte:

http://www.pleinplus.nl/algemeen/toonbijlage.asp?id=13411

 

Hierin staat:

Margeauto ..... Bij verkoop van de auto moet over de

verkoopprijs btw worden berekend. Wordt de auto overgebracht

naar privé, dan is geen btw verschuldigd, omdat bij

aanschaf geen btw in aftrek is gebracht(11). Om deze reden is

het bij verkoop van een marge-auto die in het bedrijfsvermogen

zit, raadzaam deze eerst over te hevelen naar privé

en van daaruit te verkopen. Op deze manier wordt afdracht

van btw voorkomen.

 

En de voetnoot 11 verwijst naar:

Besluit van 22 januari 2004, nr. CPP2003/2803M, onderdeel 4b.

Link naar reactie
  • 0

Laten we de vraag wat constructiever aanpakken:

 

Vraag 1) wat voor soort onderneming drijf je? Maak je gebruik van de marge-regeling? Is de vof een wederverkoper van marge-goederen en heb je geopteerd voor de marge-globalisatie-regeling?

 

Vraag 2) is de vof uberhaupt aangemerkt als btw plichtige onderneming?

 

 

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

1. onderneming in ICT diensten.

De Toyota was een BTW auto en de Mini was als marge auto aangeschaft.

Wij verkopen hoofdzakelijk diensten, geen goederen.

Ik ken de marge-globalisatie-regeling niet, dus ws. betekent dat dat ik er ook niet voor geopteerd heb?

 

2. De VOF bestaat al vanaf 2000 en is inderdaad BTW plichtig. Ieder kwartaal draag ik keurig BTW af.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik als ondernemer zou willen voorkomen is dat achter bij controle wordt gesteld dat btw had moeten worden geheven over de verkoop van de auto. en dat je de kopende partij moet factureren voor de nagheven btw en de kopende partij niet over de brug wil komen en de btw dus voor eigen rekening komt. In tegenstelling tot wat ik eerder schreef, moet volgen mij gewoon btw bereken worden over de marge auto (mini) in het geval je niet geopteerd hebt voor de marge-globalisatie-regeling. Dus mijn advies zou luiden ten aanzien van de verkoop van een marge-auto door een onderneming: btw in rekening brengen. Je wordt niet armer van de btw bij de verkoop. De btw over de verkoop moet alleen tijdelijk worden voorgeschoten als de afdracht bij aangifte eerder plaats vindt dan de verkooptransactie. Kortom btw berekenen (in tegenstelling tot eerder advies). Overhevelen naar prive roept bij controle alleen maar meer vragen op of de verkoopprijs voldoende zakelijk is geweest. (in het verleden voldoende fraudegevallen bekend omdat er 'bevriende auto-dealers een offerte neerlegden'. Dus niet doen (overbrengen naar prive).

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Tom,

 

Het aangehaalde besluit is met inang van 07 december 2011 ingetrokken en is dus niet meer van toepassing. Bij mijn weten is er geen nieuwe regeling voor marge-auto's en de BTW bij verkoop. Dit komt erop neer dat indien een voor de OB zakelijke marge-auto verkocht wordt door een OB-ondernemer er een prestatie voor de omzetbelasting geleverd wordt.

Bij verkoop dient omzetbelasting gerekend te worden over het hele verkoopbedrag en hiermee is de marge-auto weer een BTW-auto geworden. Je moet je eerst afvrgen of de marge-auto ooit zakelijk is geweest voor de OB (wat voor fiscaal bleid heb je hierop gevoerd?). Aan de hand daarvan weet je hoe je moet handelen bij verkoop.

 

Succes

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Dit wordt zeer gewaardeerd.

 

De Mini is voor de omzetbelasting ook als zakelijk aangemerkt geweest. In 2010 heb ik de forfaitaire regeling toegepast voor de bijtelling omdat ik dat jaar over de 500 prive km ben gegaan.

 

Afgelopen jaar heb ik echter geen correctie voor prive gebruik berekend, omdat ik de auto in 2011 uitsluitend zakelijk heb gebruikt en nihil prive kilometers.

 

Dus als ik het goed begrijp:

 

Aygo: verkopen en BTW heffen

Oude Mini: verkopen en BTW heffen

Lexus: betreft marge auto: aanschaffen.

Nieuwe Mini: betreft BTW auto; aanschaffen en BTW terugvorderen.

 

Zoals duidelijk is ben ik totaal geen fiscalist, maar wat ik dan niet begrijp:

Voor de 'oude' Mini heb ik nooit BTW hoeven te betalen omdat het een marge auto was, dus ook niet afgetrokken.

Nu verkoop ik de Mini en moet ik BTW heffen die de garage moet betalen. Die BTW kan door de garage die hem wil inkopen uiteraard weer teruggevorderd worden. Maar wat is nu het nut van deze actie? Als ik hem nu zou verkopen aan een particulier, dan moet deze ineens 19% meer voor een auto gaan betalen terwijl de BTW op de auto al ooit betaald was. Waarschijnlijk een domme gedachtengang van mij, maar ik zie het niet.

 

En dan over de waarde van verkoop:

In beide gevallen zal de garage aangeven wat ze willen betalen voor de oude auto, en volgens mij moet ik dan gaan uitrekeken hoe die waarde is opgebouwd m.b.t. waarde auto, bpm en btw. Waar kan ik meer informatie verkrijgen over hoe de verkoop geschiedt in administratieve zin?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het ligt niet aan jou hoor! je bent absoluut niet dom, sterker nog: je beredeneert precies waar de functie van BTW om draait:

BTW= Bruto toegevoegde waarde (te betalen door de uiteindelijke (particuliere) gebruiker....jij dus niet!

 

Jouw vraag over de verkoopprijs (grondslag) komt neer op een kwestie van onderhandelen. Vraag en aanbod bepaalt je prijs.

Ik zou een offerte opvragen bij minimaal drie verschillende autobedrijven en de hoogst geboden prijs aanvaarden. Je weet toch wel wat je wil vangen voor je auto? Voor welke waarde de Mini in de boeken staat is toch niet relevant? Dat is een boekhoudtechnische aangelegenheid. Je wilt de hoogst mogelijk inruilprijs toch?

 

Tip: poets je auto voor je hem ter 'keuring' bij de dealer aanbiedt, leg er nieuwe banden onder, laat hem apk keuren, repareer kleine gebreken (ruitenwisserbladeren, bijlakken van lakschade)

 

Zodra je de hoogste koopprijs die de garage heeft geboden hebt vastgesteld, spreek je af wat de inruilprijs ex btw en bpm zal bedragen. Het resterende rekensommentje is (tegen vergoeding) door mij snel bepaald! en weet je hoe je verkoopfactuur is samengesteld!

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Bedankt.

Nou in beide gevallen heeft er al een onderhandeling plaatsgevonden. Maar waar het de aankopende garages met name om gaat is hoeveel ik bijleg voor een nieuwe wagen. Zijn schijnen er het meest mee gebaat te zijn als de inkoopwaarde voor mijn huidige auto zo laag mogelijk is en willen dan liever een korting geven op de aanschaf van de nieuwe.

 

Dus stel:

Aygo verkoop : 8000 incl BTW

Aanschaf Lexus (prive): 14.000

per saldo 6k bijbetalen.

 

Dan zien zij blijkbaar liever:

Agyo verkoop: 6000 incl. BTW

Aanschaf Lexus (prive): 14.000-2.000 korting = 12.000

 

Volgens mij is dat voor mij eveneens beter. In boek in de VOF dan een incidenteel verlies op de Aygo en privé betaal ik minder uit eigen zak voor een nieuwe auto. Toch? Of zie ik iets over het hoofd?

 

En waar kan ik de informatie vinden over het berekenen van die BPM.... Ik ben echt zo'n leek op het gebied van auto's fiscaal gezien...

Link naar reactie
  • 0

Wat me verbaast is dat je veel tijd investeert in het uitzoeken van de juiste methode van verwerking van een verkooptransactie. Persoonlijk zou ik als ondernemer de bestede tijd gebruiken voor de kernactiviteiten van mijn onderneming waarmee geld verdiend wordt in de ICT!! (HINT) en de boekhoudkundige afhandeling overlaten aan mijn adviseur.....

 

Maar het bpm afschrijvingsbedrag zal je dealer graag voor je berekenen. Je vindt de afschrijvingstabellen gemakkelijk op internet. Maar maak het jezelf makkelijk. Leg deze taak bij je dealer neer. Hij wil ook geld verdienen en helpt je graag met je probleem.

 

succes!

 

 

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is de overeenkomst voor inkoop/verkoop v.d. Mini gesloten.

 

De MINI dealer trok echter het BTW verhaal in twijfel rondom de inkoop van mijn huidige mini.

De huidige MINI staat op de balans, maar is wel een margeauto (gekocht van particulier).

Hij gaf aan dat deze dus ook als margeauto verkocht moet worden en dat ik geen BTW mag rekenen over de afgesproken verkoopprijs. Anders zou een Marge auto weer BTW auto worden en dat kon volgens hem niet, ook niet bij de RDW.

 

De transactie zou er als volgt uit komen te zien:

 

Aankoop nieuwe MINI (BTW-auto): 16.700 inclusief 19% BTW

Verkoop huidige MINI (marge-auto): 6.500 btw niet van toepassing

Op de balans staat deze auto voor 3.800.

 

Hoe gaat dit nu in zijn werk?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is de overeenkomst voor inkoop/verkoop v.d. Mini gesloten.

De transactie zou er als volgt uit komen te zien:

Aankoop nieuwe MINI (BTW-auto): 16.700 inclusief 19% BTW

Verkoop huidige MINI (marge-auto): 6.500 btw niet van toepassing

Op de balans staat deze auto voor 3.800.

Hoe gaat dit nu in zijn werk?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

boeking van de koop (neem bedragen over van de factuur dealer, er zitten waarschijnlijk nog wat onbelaste leges in verwerkt)

maar grosso modo ziet de boeking er als volgt uit:

 

mva/bedrijfsmiddelen 14.033,61

te vorderen btw 2.666,39

aan crediteuren (schuld) 16.700

 

boeking verkoop:

debiteur 6500

Aan materiele vaste activa 3800

aan boekwinst w&vrek 2700 (boekwinst, rubriceren onder afschrijvingskosten)

 

betaling van transactiebedrag aan dealer:

crediteuren (debet) 16.700

debiteuren (credit) 6.500

bank/kas 10.200

 

 

ik heb binnenkort weer een belastingcontrole bij mijn klant/autodealer. De laatste controle leverde een minieme correctie op van een paar promille over het verschuldigde totaalbedrag aan btw. Dus dan zal ik mijn werk wel goed gedaan hebben, veronderstle ik. Dan zal ik de vraag ook aan de inspecteur voorleggen aangaande uitfactureren van mini met/zonder btw. Uitkomst volgt op dit forum.

 

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Bedankt.

Nou in beide gevallen heeft er al een onderhandeling plaatsgevonden. Maar waar het de aankopende garages met name om gaat is hoeveel ik bijleg voor een nieuwe wagen. Zijn schijnen er het meest mee gebaat te zijn als de inkoopwaarde voor mijn huidige auto zo laag mogelijk is en willen dan liever een korting geven op de aanschaf van de nieuwe.

 

Dus stel:

Aygo verkoop : 8000 incl BTW

Aanschaf Lexus (prive): 14.000

per saldo 6k bijbetalen.

 

Dan zien zij blijkbaar liever:

Agyo verkoop: 6000 incl. BTW

Aanschaf Lexus (prive): 14.000-2.000 korting = 12.000

 

Volgens mij is dat voor mij eveneens beter. In boek in de VOF dan een incidenteel verlies op de Aygo en privé betaal ik minder uit eigen zak voor een nieuwe auto. Toch? Of zie ik iets over het hoofd?

 

En waar kan ik de informatie vinden over het berekenen van die BPM.... Ik ben echt zo'n leek op het gebied van auto's fiscaal gezien...

 

Autodealers calculeren niet als boekhouders. Maar ik veronderstel dat zij de transactie zo willen 'sturen' om te realiseren dat ze de te vorderen btw over de aygo eerder in de broekzak hebben door middel van de bijbetaling en de verschuldigde btw over verkoop van de lexus in hun marge/globalisatie lekker vooruit kunnen schuiven, met een liquiditeitsvoodeel tot gevolg omdat de klant eerder betaalt dan zij de fiscus hoeven te betalen. iets anders kan ik niet verzinnen.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Voor de goede orde, ik ben nu even doorgegaan op de Mini.

De Mini is in 2003 aangeschaft als marge auto, en nu ruil ik hem in op een Mini BTW auto.

 

Maar de BTW is toch al een keer betaald op de te verkopen Mini.

Ik snap werkelijk niet waarom ik nou nog een keer BTW in rekening zou moeten brengen.

Als ik 6500 moet verhogen met 19%, dan zou je de verkoopprijs volgens mij oneigenlijk verhogen.

Als de 6500 euro inclusief 19%, dan is de waarde die ik dus voor de auto krijg 19% lager. Terwijl die BTW al ooit is afgedragen voor die auto.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.