• 0

Checklist jaaraangifte inkomstenbelasting

Is er toevallig ergens een link naar een checklist voor de jaaraangifte inkomstenbelasting met een overzicht van de kostenposten die je allemaal moet meenemen bij de aangifte? Ik heb namelijk nog niet eerder een jaaraangifte gedaan en de kans dat ik een kostenpost vergeet mee te nemen (in de berekening) is dus vrij groot. Daarom zou een checklist handig zijn.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp je niet helemaal geloof ik. Voor de aangifte IB (die bedoel je toch?) moet je een WIA (Winstaangifte) indienen. De WIA is feitelijk niets meer dan een resultatenrekening en een vermogensvergelijking. Dat laatste is meestel nog het meest lastige, maar een resultatenrekening zul je toch wel hebben als je zelf aangifte wil doen?

Het enige wat je kan gebeuren is dat je, als je alles goed verwerkt hebt, de winst te laag aangeeft. Dit kan gebeuren doordat je bepaalde posten volledig hebt afgetrokken terwijl je dat maar gedeeltelijk mag doen (bijvoorbeeld verteer). Maar posten vergeten , dat zie ik niet vaak gebeuren ;)

 

Mijn advies als je het zelf wil doen (wat ik eigenlijk afraad als ik jouw bericht lees...): maak de aangifte en laat deze controleren door een deskundige. Dan weet je zeker dat je geen fouten maakt.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Wat ik eigenlijk bedoel is een lijst waarop staat vermeld welke kosten je allemaal moet nemen in de aangifte. Neem nou bijvoorbeeld je energierekening. Die is gedeeltelijk ook aftrekbaar, maar daar kom je niet zo 1-2-3 op.

Om te voorkomen dat ik bepaalde aftrekposten vergeet, ben ik op zoek naar een simpel lijstje met de dingen die aftrekbaar zijn voor de aangifte IB. Maak je geen zorgen, de boekhouder is er al ha ha :)

 

Link naar reactie
  • 0

Maak je geen zorgen, de boekhouder is er al ha ha :)

 

 

Ehm, voorziet deze jou dan niet van een overzicht van de gegevens die hij/zij nodig heeft?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Ehm, voorziet deze jou dan niet van een overzicht van de gegevens die hij/zij nodig heeft?

Ik heb eerder al om zo'n checklist gevraagd, maar hij zei dat hij die niet had of dat het niet bestond. Erg vaag.

Ik zal dus zelf op zoek moeten gaan, precies wat ik nu doe.

 

Link naar reactie
  • 2

@James

 

Het is inderdaad vreemd dat je boekhouder jou niet aangeeft wat allemaal tot de aftrekbare kosten hoort. Een checklist daarvan heb ik nog nooit gezien. Daarvoor geldt gewoon: "als het (deels) een zakelijk belang dient, dan geef je de nota een je boekhouder". Die kan vervolgens beslissen of het binnen de fiscale kaders valt of niet of deels.

 

Ik kan je wel bijgaande checklist geven voor de overige informatie die nodig is voor de IB aangifte. Ik heb ook wat opmerkingen gemaakt t.a.v. regels die wijzigen in 2012. Let wel: de lijst is niet per se compleet en ik aanvaard ook geen aansprakelijkheid als je iets niet instuurt omdat je mijn lijst gevolgd hebt.

 

Doorgaans kun je hier wel prima mee uit de voeten.

 

groet

Joost

Checklist_IB_2011.doc

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor deze checklist. Ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben.

Je hebt een reus verdient. :)

 

Het is ook goed om te weten dat energiekosten ook deels aftrekbaar zijn.

Daarvoor geldt gewoon: "als het (deels) een zakelijk belang dient, dan geef je de nota een je boekhouder"

Dit is een handige stelregel die ik in gedachte zal houden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.