Ga naar inhoud
  • 0

DGA salaris verlagen ten behoeve van reserveringen

L.S.,

Wij zijn gestart met een nieuw bedrijf met als bedrijfsvorm een B.V.. Wij zijn bekend met de verplichting van een minimaal DGA salaris nivo van 41K (dus in ons geval 3 keer 41K = 123K salarispost).

De vraag is nu : kunnen we bij een winst van 100K ook reserveringen doen voor verdere uitbreiding van ons bedrijf? Of zijn wij verplicht om eerst alles uit te keren als DGA salaris???

B.v.d. voor de reactie

M.vr.gr.

Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

[Off-topic]Altijd ongelooflijk dat startende ondernemers alles in kannen en kruiken hebben (BV opgericht, aandelen verdeeld, bankrekening, inbreng etc.) en dat er dan steken blijven vallen op adviesgebied. In mijn ogen hoort dit gewoon bij het standaard advieswerk, maar de realiteit is weerbarstig.[/Off-topic]

Dag Ronald,

Er is inderdaad een gebruikelijkloonregeling die voorschrijft dat een DGA minimaal € 42k uit zijn onderneming onttrekt. Daar komt nog veel meer bij kijken, maar laten we het daar voor nu maar op houden. Nu wordt onder druk alles vloeibaar en het eerste wat je morgen doet is een briefje sturen aan de afdeling loonbelasting het competente belastingkantoor waarin je uitlegt dat jullie een startende onderneming zijn en in dat kader verzoeken gedispenseerd te worden van de gebruikelijkloonregeling. Goede kans dat die dispensatie voor een aantal jaren verleend wordt.

Even voor jullie (en mijn) beeld: je hebt het over een winst van 100k. Is dat na betaling van de DGA-salarissen? In dat geval is er namelijk geen enkele reden om dispensatie aan te vragen of te verlenen. Als je het hebt over 100k winst voor betaling van de DGA-salarissen dan heb je een verkeerd beeld van de winst: de salarissen drukken immers op de winst waardoor in dit geval de winst 26k negatief uitvalt. In dat geval heb je dus een prima argument om de dispensatie aan te vragen.

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

dank voor je reactie. Heb het over een winst van 100K voor betaling van DGA salarissen. Begrijp dat de winst daardoor 26K negatief uitvalt, maar mijn boeren verstand zegt dat er dan ook geen 42K DGA salaris uitbetaald hoeft/kan worden. Achtergrond van mijn vraag is dat wij de eerste 2 jaar op parttime basis werken voor deze BV, en de verwachtte winst (vóór betaling DGA salarissen) ongeveer 100K zal zijn. En van die 100K willen wij graag ongeveer 50K reserveren voor uitbreiding van ons bedrijf (dus reserveren voor inversteringen).

Dus zoiets:

Omzet jaar 2012 130.000

kosten 2012 30.000

reservering 50.000

DGA Salaris totaal 50.000 (dus pp 50K/3)

Groeten Ronald

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

dank voor je reactie. Heb het over een winst van 100K voor betaling van DGA salarissen. Begrijp dat de winst daardoor 26K negatief uitvalt, maar mijn boeren verstand zegt dat er dan ook geen 42K DGA salaris uitbetaald hoeft/kan worden.

De Belastingdienst stelt gewoon: als je mensen in loondienst hebt dan nemen die ook geen genoegen met minder of geen salaris als er verlies gedraait wordt. Zo geldt dat ook voor de DGA, een normale arbeidsoverhouding dus ook een normale loobetalingsmoraal.

Overigens is er een verschil tussen verlonen en uitbetalen. Voor de Belastingdienst is het alleen relevant dat er een verloning plaatsvindt en er dus loonheffing wordt afgedragen. Het netto loon hoeft niet uitbetaald te worden maar mag als vordering in een rekening-courant verhouding verwerkt worden. Waar je dan van moet leven is natuurlijk een tweede ;)

Achtergrond van mijn vraag is dat wij de eerste 2 jaar op parttime basis werken voor deze BV

Part time werk leidt ook tot een gedeelte van het gebruikelijk loon

en de verwachtte winst (vóór betaling DGA salarissen) ongeveer 100K zal zijn.

Met een parttime dienstverband kunnen dus gewoon voldaan worden aan de gebruikelijk loonregeling. Maar veel interesaanter wordt het voor jullie om te proberen om dispensatie te krijgen van deze regeling.

En van die 100K willen wij graag ongeveer 50K reserveren voor uitbreiding van ons bedrijf (dus reserveren voor inversteringen).

Dus zoiets:

Omzet jaar 2012 130.000

kosten 2012 30.000

reservering 50.000

DGA Salaris totaal 50.000 (dus pp 50K/3)

Groeten Ronald

Tja, klinkt haalbaar. Ik zou het advies van Hermes opvolgen en op zoek gaan naar een adviseur die jullie hierin kan begeleiden. Deze kan dan op basis van jullie concrete situatie een passend beleid gaan opstellen. Ga hier niet zelf al te veel in dokteren, je bent waarschijnlijk heel erg goed in jouw vak (als je in het opstartjaar 100k winst kunt realiseren met drie parttime DGA's moet dat wel) maar dat betekent niet dat je ook goed bent in zoiets complex als fiscaliteiten en al helemaal niet de loonbelasting.

Goedkoop is heel vaak duurkoop - trap niet in die val...

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Allen,

dank voor jullie adviezen! En ja, heb rekening gehouden met VPB. Ben op zich redelijk bekend met de regels, echter ik heb het gevoel dat ik altijd iets wil wat niet één op één in de regels te vinden is.

Ik neem jullie advies ter harte en zal mij volledig blijven richten op mijn specialiteit en mij wenden tot een goede accountant en fiscalist. Want aangezien wij onze omzetten voornamijk buiten de Eurozone halen ben ik ook al aan het kijken naar een buitenlandse Ltd (Ierland o.id)

Gr. Ronald

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.