• 0

Opgeven van de reiskosten Belastingdienst (Aangifte)

Goedemiddag leden,

 

ik heb een dringende vraag voor ik de aangifte doe vandaag (last minute)

 

Nu de 4e kwartaal aangifte gedaan moet worden, zit ik met het feit dat ik de (reis)kosten:

- treinreis

- zakelijke km (prive auto)

- diners

moet opgeven om het resultaat te drukken

 

In welke sectie van de aangifte kan ik dit totaalbedrag opgeven? Het is mij geheel onduidelijk.

 

Alvast hartelijk bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kunnen jullie even kijken of ik het snap.

 

Als ik een treinkaartje koop van 10 euro, dan rekenen ik 60 cent BTW voor de BTW aangifte en hou ik 9,40 over als treinkosten.

 

Die treinkosten (9,40 euro) voer ik toch op als kosten bij de winstberekening voor de inkomstenbelasting? Toch niet 19 cent keer het aantal kilometers?

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

Antoinette,

 

Christiaan vroeg zowel hoe om te gaan met treinkaartjes als zakelijke kilometers met de auto. dus nee je rekent niet en de prijs van de treinkaartjes als de kilometers voor dezelfde reis.

 

de berekening voor de treinkaartjes is overigens wel iets anders. 10,00 / 106 * 6 = 56 cent btw en 9,44 ex btw.

 

en de zakelijke km per auto gaan tegen 19 cent per kilometer

 

Overigens is het wel toegestaan om in plaats van treinkaartjes te declareren gewoon kilometers te verrekenen voor treinreizen (fo busreizen) dit kan handig zijn als je een gecombineerde reis maakt met de auto naar een station, met de trein en daarna met de bus. In plaats van voor elk vervoermiddel apart de kosten bij te houden mag je gewoon voor de hele reis 19 cent per kilometer declareren.

Link naar reactie
  • 0

Dank je Roel. Ik had de berekening idd niet goed staan.

 

Duidelijk. Ik heb dus de keus.

keus 1: ik reken of het treinkaartje ex BTW voor de IB en krijg de BTW terug via de omzetbelasting

keus 2: ik reken de kilometers voor de IB a 19 cent per km en doe verder niets met het daadwerkelijke treinkaartje.

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk. Ik heb dus de keus.

keus 1: ik reken of het treinkaartje ex BTW voor de IB en krijg de BTW terug via de omzetbelasting

keus 2: ik reken de kilometers voor de IB a 19 cent per km en doe verder niets met het daadwerkelijke treinkaartje.

Nee, die keus heb je niet. Als je via betaald vervoer reist (trein, bus, taxi, vliegtuig, huurauto, OV-fiets, metro, riksja) neem je de daadwerkelijke kosten op in je boekhouding, eventuele btw op die kosten verreken je via de aangifte omzetbelasting.

Als je met een privé-vervoermiddel reist (auto, fiets, benenwagen) reken je 19 cent per kilometer en dat haal je van je winst af (dus mag je in je onderneming opvoeren als kosten (tegenrekening: privé storting)).

 

Helderder?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ben dat niet helemaal met je eens Marcel. Als iemand het treinkaartje privé koopt, dan heeft hij IMHO de mogelijkheid om of het kaartje zakelijk te boeken of dat niet te doen en te kiezen voor 19 cent per km. Fiscus weet immers de methode van vervoer niet.

 

Ter voorbeeld: Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal per NS: € 10,40, ex BTW 9,81

Dat is per auto 61 km (a 19 cent) dus € 11.59

 

Mochten de onzalige plannen om de km vergoeding te beperken tot 13 cent doorgaan, dan zal het opnemen van de werkelijke kosten het vaak wel winnen. Of koop een voordeelurenkaart ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij staat er niet ergens (officieel) zwart op wit dat je echt mag kiezen als ondernemer. Het is ook wel vrij uitzonderlijk dat je het meest voordelige scenario mag kiezen, moet ik zeggen (ook zijn het meestal niet echt grote bedragen hier).

 

In de loonheffingen mag de werkgever wél kiezen tussen een vergoeding van (max.) 19 cent/km of de werkelijke kosten van openbaar vervoer. Dat is duidelijk.

Een telefoontje naar de belastingdienst met de vraag of zij vinden dat dit ook op de winstbepaling van toepassing is, zou voor de geïnteresseerde(n) zekerheid kunnen geven in dit geval.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Christiaan

 

Treinkosten: 6% BTW uit de ritprijzen halen en die aangeven als voorbelasting (vraag 5b)

Diners: geen aftrek van BTW toegestaan.

Auto: zie dit topic.

 

Succes

Joost

 

Mij is geleerd dat je alleen btw in vooraftrek mag nemen als die vermeld staat op de factuur. Ik heb nog nooit op mijn treinkaart btw of een btwbedrag aangetroffen... Ik pak mijn bonnetjes erbij...enne...nee...nergens btw....

 

Met welke treinmaatschappij reis jij :)

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 1

Hmm, moeten we niet gewoon aansluiten bij art. 3.15 lid 6 wet IB 2001 (daar waar het gaat om een IB-ondernemer natuurlijk):

 

Voor de toepassing van het eerste, tweede en vijfde lid worden kosten en lasten die verband houden met een tot het privé-vermogen van de belastingplichtige behorende of door hem in privé gehuurde vervoermiddel, eerst beperkt tot € 0,19 per kilometer.

 

Er moeten dus eerst kosten met dit vervoermiddel gemaakt worden (lees: daadwerkelijk gebruik maken van het vervoermiddel) voordat je deze kosten kunt aftrekken. Bij een trein- of busreis maak je geen gebruik van dit vervoermiddel. Ik ben het met Peter eens dat er nergens staat dat je in een andere situatie kunt kezen voor dit bedrag.

 

Saillant: er staat beperkt tot, we heeben het dus niet over een forfaitair bedrag maar over daadwerkelijke kosten (die maximaal gesteld worden op € 0,19 per kilometer, maar ook wel eens lager zouden kunnen uitvallen - bijvoorbeeld als het vervoermiddel een (brom)fiets zou zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Dag Christiaan

 

Treinkosten: 6% BTW uit de ritprijzen halen en die aangeven als voorbelasting (vraag 5b)

Diners: geen aftrek van BTW toegestaan.

Auto: zie dit topic.

 

Succes

Joost

 

Mij is geleerd dat je alleen btw in vooraftrek mag nemen als die vermeld staat op de factuur. Ik heb nog nooit op mijn treinkaart btw of een btwbedrag aangetroffen... Ik pak mijn bonnetjes erbij...enne...nee...nergens btw....

 

Met welke treinmaatschappij reis jij :)

 

 

Art. 33 lid 1 sub a Uitvieringsbeschikking Omzetbelasting 1968 (ik had het wetboek toch bij de hand...)

 

In afwijking in zoverre van de verplichting opgelegd bij artikel 35a van de wet geldt als een op de voorgeschreven wijze opgemaakte factuur: a. het vervoersbewijs voorzover de ondernemer personen vervoert in de vorm van openbaar vervoer of taxivervoer als bedoeld in artikel 1, onderdelen h en j van de Wet Personenvervoer 2000.

 

En nu maar hopen dat jij geen klanten hebt die heel veel met het OV reizen...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Saillant: er staat beperkt tot, we heeben het dus niet over een forfaitair bedrag maar over daadwerkelijke kosten (die maximaal gesteld worden op € 0,19 per kilometer, maar ook wel eens lager zouden kunnen uitvallen - bijvoorbeeld als het vervoermiddel een (brom)fiets zou zijn.

 

Potverdikkie Dennis, scherp gezien!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

Mij is geleerd dat je alleen btw in vooraftrek mag nemen als die vermeld staat op de factuur. Ik heb nog nooit op mijn treinkaart btw of een btwbedrag aangetroffen... Ik pak mijn bonnetjes erbij...enne...nee...nergens btw....

 

Met welke treinmaatschappij reis jij :)

 

NS, maar dat doe ik nooit. Dit is de regeling voor vereenvoudigde factuurvereisten, zoals reeds uitgelegd door Dennis.

 

@Dennis en Marcel:

Maar zijn we nu niet wel heel erg Roomser dan de Paus? De keuze werkelijke OV-kosten of 19 cent. Het is vaak een euro-kwestie, maar ik ben toch benieuwd: wat adviseer je je klant (IB ondernemer) als hij/zij dagelijks met de trein reist die goedkoper is dan 19 cent per KM?

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, een beetje Rooms is het misschien wel.

 

Ik adviseer klanten om de werkelijke kosten op te voeren bij taxi, OV et cetera en kilometers maal 19 cent bij eigen vervoer.

(ik heb niet zo veel - eigenlijk geen - klanten die dagelijks hetzelfde stukje met de trein reizen, overigens)

 

Ik ben van mening dat je, als je openbaar vervoer gaat opvoeren als kilometers-met-de-eigen-auto omdat dat voordeliger is, je ergens een keer tegen de lamp loopt. Bijvoorbeeld omdat er maar een auto voor de deur staat, dat is de leasebak van je partner in loondienst, "daar bent u echt niet vier keer per week mee op pad geweest voor uw ondernememing, meneer"

 

Als iemand buitengewoon veel fietskilometers maakt, pas ik daar ook de 19 cent per kilometer-regel op toe, al heb ik dankzij Dennis begrepen dat dat nogal een ruime uitleg van de wet is.

 

Het zou wel betekenen dat je, als je het echt goed wil doen, zowel de werkelijke kosten van het zakelijk gebruik van het privé-vervoermiddel moet registreren, als de zakelijke kilometers die je met dat privé-vervoermiddel maakt, om vervolgens aan het einde van het jaar de kosten eventueel te kunnen beperken tot de fameuze 19 cent per kilometer.

Ik zal mij eens beraden, als ik koffie op heb...

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hier hetzelfde verhaal als Marcel heeft: als een klant OV-kaartjes heeft boek ik die gewoon in, dit zijn immers aantoonbaar gemaakte kosten. Als deze kosten gemaakt zijn (en dus aantoonbaar zijn) wordt het natuurlijk wel lastig om sluitend aan te tonen dat deze kosten gemaakt zijn met een eigen vervoermiddel. Ik weet het, zeer onwaarschijnlijk maar toch. En gezien het feit dat we het hier over euro's hebben ben ik niet voornemens om dit anders te doen (en dan ook nog eens tegen de wet in te handelen ;).

 

Met betrekking tot het roomser zijn dan de paus, dat valt wel mee hoor ;D Ik gebruik de beruchte € 0,19/km gewoon forfaitair en heb nog niet meegemaakt dat iemand daar moeilijk over doet. Zelf doe ik hier in Nijmegen heel veel op de fiets af (als ik niet heel veel hoef mee te slepen) en die kilometers voer ik ook gewoon op tegen die € 0,19. Volgens mij is het voor niemand, ook voor de BD, niet interessant om aan te gaan tonen dat de werkelijke kosten lager zijn - de opbrengst weegt gewoon niet op tegen de kosten van het onderzoek.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat mag. De kortingkaart geeft recht op korting op aan te schaffen kaartjes. Het is geen tegoedsaldo dat je koopt.

Het is dus iets anders dan boekenbonnen aanschaffen (en het bedrag boeken als kosten) en met deze boekenbonnen boeken kopen waarvan je de kosten ook weer aftrekt. (Zou overigens wel lucratief zijn als dat kon ;))

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.