• 0

Eindverantwoordelijke lokale kosten C&F levering op haven van bestemming

Beste:

 

Wij hebben drie maanden terug vijftig reefer containers met bederfelijke waar geleverd C&F Los Angeles. Sinds aankomst in Los Angeles staan de containers in de haven aan de stekker (stroom tbv. koeling). De klant beschikt over de volledige set documenten (incl. orginele BL) om over de goederen te beschikken, maar tot op heden heeft de klant de goederen niet uitgehaald. De lokale THC, demurrage en stekkerkosten bedragen inmiddels naar schatting meer dan een half miljoen euro en dagelijks komt er kleine tienduizend euro bij. Deze kosten bedragen reeds vier maal de factuurwaarde!

 

Aldus de schrik voor ons als leverancier wordt met de dag groter, want wie is er eindverantwoordelijk voor de kosten op bestemming?

 

Mvg,

Koos

 

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
wie is er eindverantwoordelijk voor de kosten op bestemming?

 

Lijkt mij duidelijk bij incoterm CFR (C&F): "het risico van verlies van of schade aan de goederen, alsmede dat van eventuele extra kosten ten gevolge van gebeurtenissen die zich voordoen nadat de goederen aan boord van het schip zijn geleverd, gaat van de verkoper op de koper over wanneer de goederen de scheepsreling passeren in de verschepingshaven"

Formeel heb je geleverd zodra de goederen de scheepsreling in de haven van bestemming overgaan, en het risico is al overgegaan op moment van verscheping.

 

Hamvraag is: heeft de kopende partij de geleverde goederen nog niet betaald? Ik ga er vanuit van niet, want anders zou je de vraag vermoelijk niet stellen. Staat in principe los van de vraag of de goederen ook opgehaald worden, maar nu dat niet het geval is, ontstaat natuurlijk een hele vervelende situatie: jij hebt je geld niet, en terugvorderen goederen kan ook niet omdat er hoge kosten voor behoud gemaakt zijn die de werkelijke waarde inmiddels ruimschoots overstijgen.

 

Mijn advies is daaom om heel snel contact op te nemen met een in internationaal (zee)transportrecht gespecialiseerd advocatenkantoor.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0

Beste:

 

Gelukkig is ondertussen op 5 containers na inmiddels alles uitgehaald, maar hierbij de vervoersvoorwaarden van MAERSK :

 

16.7 Despite the acceptance by the Carrier of instructions to collect Freight, duties, fees, demurrage/detention and costs and expenses from the shipper or consignee or any other Person, then, in the absence of evidence of payment (for whatever reason) by such shipper or consignee or other Person when due, the Merchant shall remain responsible for and for the payment of such Freight, duties, fees, demurrage/detention and costs and expenses on receipt of evidence of demand within the meaning of clause 16.3

 

Dus ondanks CFR/C&F te leveren kun je toch nat gaan op de kosten ontstaan in haven van aankomst...andere rederijen zullen eenzelfde voorwaarde in hun vervoersvoorwaarden kennen aldus laat dit voor iedereen een waarschuwing zijn!

 

Mvg,

Koos

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.