De rechten van het laten bedrukken van ''zelfontworpen'' t-shirts

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Zou iemand mij kunnen vertellen wat de rechten zijn als je zelfgemaakte t-shirts wilt laten bedrukken. Mag je zomaar alle prints gebruiken of heb je hier eerst toestemming voor nodig. Denk bijvoorbeeld aan een doutzen kroes t-shirt.

 

Alvast ernorm bedankt!

 

Groetjes

DOUTZEN.thumb.png.fc778b960db552abe7cb8402cd5e507d.png

Link naar reactie

Je mag niet zonder toestemming de beeltenis van een bekende of onbekende gebruiken voor commerciële doelen.

Een willekeurig voorbeeld van hoe het mis kan gaan.

 

Dat anderen het wel doen en mogelijk (we weten niet of ze toestemming hebben) inbreuk maken wil niet zeggen dat iedereen dat dan mag. Je hebt trouwens kans op een claim van de fotograaf én van de geportretteerde.

 

Link naar reactie

Verder verstand is niet nodig zoals al gemeld is mag dit simpel weg niet zonder toestemming van de rechthebbende, denk niet alleen aan het portretrecht maar ook het intellectueel eigendom van andere afbeeldingen.

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie

Dat klinkt niet best. Ik vraag me toch af hoe andere dit dan doen, niemand hier op het forum die daar verstand verder van heeft?

 

Ik denk misschien dat je even op Google moet zoeken naar het management van Doutzen en hen het beste kunt vragen hoe of wat. Zoals eerder vermeld, je mag niet zomaar foto´s gebruiken voor commerciele doeleinden...daar kan een fixe boete/straf aan vastzitten! Ik zou de gok niet wagen...

 

Link naar reactie

rechtenvrije foto's ??? Leg me die is uit... op iedere foto rust auteursrecht van de fotograaf.

 

edit: ik las, Andere bedrijven "gebruiken" rechtenvrije foto's. Inplaats van kopen.

Ze kopen dan geen rechtvrije foto's maar het recht om te publiceren.

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie

Bedankt voor je snelle reactie. Dus als je een portretrecht wil ''aanvragen'' zou je dit aan de desbetreffende persoon moeten doen. Maar zoals je op deze site ziet : http://www.just1961shop.nl/T-SHIRT-c-879.html staat bijvoorbeeld Adriana lima erop.

Het lijkt me sterk dat hun een portretrecht hebben aangevragen bij haar management.

Dat je iets sterk lijkt betekent niet dat het onwaarschijnlijk is.

 

Daarnaast zullen ze die t-shirts gewoon bij een leverancier inkopen die wél het portretrecht heeft. Dan hoeven hun dat niet nogmaals aan te vragen.

Link naar reactie

Dus als ik mijn t-shirts bij een leverancier inkoop + laat bedrukken hoef ik geen rechtsvrije foto's op te kopen? Zoals ik het tot nu toe had begrepen koop ik de foto's op site's om ze vervolgens te laten drukken omdat ik dan het recht heb. Maar dit hoeft dus niet als ik het bij een leverancier laat doen?(dan zit ik toch ook met portret/auteursrecht)

 

Sorry voor de vele vragen maar het is een beetje verwarrend.

 

Kent iemand dan toevallig ook een leverancier die v-hals t-shirts bedrukt. Heb namelijk heel google al afgezocht en kan nergens niks vinden. Het gaat om de t-shirts op de afbeelding.

407256_180112792088313_154285598004366_223344_557119145_n.thumb.jpg.70057ee5430d904b5e64a8e08bb4a581.jpg

Link naar reactie

Daarnaast zullen ze die t-shirts gewoon bij een leverancier inkopen die wél het portretrecht heeft. Dan hoeven hun dat niet nogmaals aan te vragen.

 

 

Dan snap ik niet waarom er dit neer word gezet. Dan zit je toch hoe dan ook aan het portretrecht/auteursrecht..

 

Link naar reactie

Oof wat dacht je ervan om bij de kamer van koophandel langs te gaan, wellicht weten zij ook wel meer over dit soort zaken.

 

Neuh. De kans dat je over dit soort kwesties goede info krijgt bij de KvK is niet zo groot. Volg het spoor van andere t-shirt ontwerpers maar via genoemde initiatieven. Eindeloze discussies en veel ervaringen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.