Ga naar inhoud

Kilometeradministratie bestelauto afgeschaft?

Geplaatst:

Zomaar iemand

Naar aanleiding van deze link:

belastingdienst link

IS dit dit keer ook voor ondernemers of alleen voor werknemers?

 

Zou me zo een hoop geld en ergenis schelen.

 

En hoe ver gaat die bewijs verplichting? of is hetzelfde als wat je nu ook doet?

Featured Replies

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Zo te zien voor ondernemers, Jasper

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

Dank je wel. Maar ik zie dat je dan alsnog een administratie moet aanleggen van elke rit incl harde bewijzen. Dus het is meer werk dan het al was.

Geplaatst:

Roel J

Nee hoor Jasper, bij de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik is geen rittenadministratie noodzakelijk. Dat was het hele doel van de regeling.

 

De "oude regeling" is ook nog steeds van kracht naast de nieuwe en daar geld de rittenregistratie nog wel voor natuurlijk., vandaar dat onder menu items van de Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik ook nog een link staat met uitleg voor de rittenregistratie maar die behoort niet tot de groep van de In het nieuwe menu van de belastingdienst site is dat verschil moeilijk te zien. dus maar even visueel gemaakt..

menuBD.JPG.6a8e379a72e7eb9faa95654edde1b8ff.JPG

Geplaatst:

Wouter Hol

Met de nieuwe regeling hoef je geen rittenadministratie bij te houden, maar als de BD je 1x betrapt op prive gebruik terwijl je zo'n verklaring afgegeven hebt, dan betaal je in 1x de bijtelling. Zoiets :)

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

Sorry moet je toch corrigeren, als je even verder zoekt op de website komt je dit tegen:

 

Bestelauto niet privé gebruiken

Als u een 'Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' indient, mag u de bestelauto niet privé gebruiken. Wij kunnen u vragen het zakelijk karakter van een bepaalde rit op een ongebruikelijk tijdstip of een bijzondere locatie aan te tonen. Hier kunnen wij naar vragen omdat wij onder andere met camera’s toezicht houden op het gebruik van zakelijke bestelauto’s. Bewaar bewijsstukken daarom goed!

 

Dus moet je agenda's bewaren, elke rit er goed in vermelden, maar nu ook ineens vertellen wat je er aan het doen bent. In mijn geval maak ik heel veel locatiebezoeken, helaas resulteerd dit niet altijd in een klus. Maar ook bezoeken aan een winkel kan ik me niet 7 jaar lang herinneren.

Ik mag het niet zeggen, maar het klinkt alsof ze er je gewoon expres proberen in te inluizen. Om dan die 5000 euro te kunnen cashen.

 

Een kilometer administratie is minder werk, want dan hoef je de aard van het bezoek niet bij te houden.

 

 

Dus geen kilometeradministratie, maar een veel uitgebreidere administratie, of weet jij nog wat je 7 jaar geleden op die ene snelweg?

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Daarbij geldt de verklaring weldegelijk ook voor werknemers: Zie de verklaring hier.

 

Let op: het gaat dus om GEEN privé gebruik. De oude grens van 500 km privé geldt dus niet. De bus mag gewoon helemaal niet privé gebruikt worden.

 

De fiscus controleert dit a.d.h.v. diverse opnamen van verkeer op locaties die privégebruik doen vermoeden. Denk aan grensovergangen, locaties voor dagjes uit, bouwmarkten, warenhuizen, etc.

 

Wordt de bus van een medewerker (of jijzelf) gefotografeerd op een dergelijke plek, dan kun je post verwachten en moet je bewijzen dat de medewerker/jij daar om zakelijke redenen was (podium bouwen in de Efteling?).

 

Voor deze regeling geldt woon-werkverkeer als zakelijk. Let op: voor de BTW is woon-werkverkeer privé. Dus ondanks dat de bus volgens de IB en LB wet uitsluitend zakelijk gebruikt wordt, kan toch een BTW correctie aan de orde zijn als de bus ook voor woon-werkverkeer gebruikt wordt.

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

hmm dat BTW verhaal ken ik nog niet. Ik gebruik mijn bus wel degelijk ook voor woon-werk verkeer, dus zal er eens induiken.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Sorry moet je toch corrigeren, als je even verder zoekt op de website komt je dit tegen:

 

Dus moet je agenda's bewaren, elke rit er goed in vermelden, maar nu ook ineens vertellen wat je er aan het doen bent. In mijn geval maak ik heel veel locatiebezoeken, helaas resulteerd dit niet altijd in een klus. Maar ook bezoeken aan een winkel kan ik me niet 7 jaar lang herinneren.

Ik mag het niet zeggen, maar het klinkt alsof ze er je gewoon expres proberen in te inluizen. Om dan die 5000 euro te kunnen cashen.

 

Een kilometer administratie is minder werk, want dan hoef je de aard van het bezoek niet bij te houden.

 

 

Dus geen kilometeradministratie, maar een veel uitgebreidere administratie, of weet jij nog wat je 7 jaar geleden op die ene snelweg?

 

Zo werkt dat niet Jasper. Ik gaf hiervoor al wat voorbeelden. Het is echt niet zo dat je 7 jaar bewijs moet bewaren. Voordat de fiscus kan naheffen moeten ze een zogenaamd nieuw feit hebben. Informatie die ze niet bekend was toen ze een aangifte definitief afgedaan hebben. Nu de foto's in het jaar zelf gemaakt worden, is die informatie al in hun bezit op het moment dat ze een aanslag definitief vaststellen. Doen ze dat zonder correctie op het gebruik van de bestelbus en willen ze daar later op terugkomen, dan ontbreekt het ze aan een nieuw feit (info was immers voor handen) zodat navordering niet aan de orde is.

 

En nogmaals: je hoeft dus geen bewijzen van de rit zelf bij te houden. Ook agenda's niet. Als de fiscus twijfelt aan een foto van een bus van je, dan reageren ze snel en niet jaren later.

 

Het aantonen van een zakelijke rit lijkt me niet zo'n probleem. Als jij aangeeft dat je ergens was voor een bespreking van een offerte en je geeft de fiscus door bij wie je was, dan lijkt mij niet dat de fiscus daar iets anders van kan maken.

 

Om de belastingopbrengst wegens de bijtelling is het ze zeker niet te doen. Anders hadden ze dit net zo goed niet in kunnen voeren, want ook onder de oude regeling had de fiscus dezelfde controlemogelijkheden.

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

hmm dat BTW verhaal ken ik nog niet. Ik gebruik mijn bus wel degelijk ook voor woon-werk verkeer, dus zal er eens induiken.

 

Staat al een tijdje als sticky op HL. Geldt ook voor een bestelauto!

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

Ik zeg wel dat het een zakelijke rit is. Het is me te moeilijk om te begrijpen. Misschien als ik wat meer uitgerust ben en meer tijd heb om dat allemaal te gaan lezen.

 

Ik maak er nu wel een zakelijke rit van. En dat het een rit is tussen kantoor en opslag. Ik heb immers ook een kantoor aan huis.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

haha, kijk, dat is nou de toegevoegde waarde van een adviseur die meer dan 5 uur per jaar naar jouw bedrijf kijkt :P :-K

 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

ja of niet. De informatie is prima te vinden op internet of hier op het forum ;) Je weet nooit of je boekhouder het wel weet. Niet iedereen die hier gereageerd heeft kende de nieuwe regeling van BD.

 

Misschien doe ik het nog wel anders en koop ik de auto gewoon van de zaak terug. Hij hefet nu toch een restwaarde van 0 Breng ik gewoon 19cent per kilometer in rekening. BEn ik meteen van het gezeik met tanken en kilometer administratie af.

Geplaatst:

Marjan

Volgens mij kun je niet zomaar een auto die zakelijk is geëtiketteerd ineens naar privé halen, daar moet een (goede) reden voor zijn. En als je 0,19 per km wil declareren zul je toch op zijn minst een rittenregistratie van de zakelijke kilometers moeten bijhouden en voor de BTW de tankbonnen e.d. bewaren. Ik zie niet hoe je het jezelf hiermee makkelijker maakt.

(Maar ja, ook deze reactie is gratis, al ben ik zeker geen expert ;))

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

Ja eigenlijk veranderd er allemaal niet zoveel, hoedan dan ook je moet die kilometer administratie bijhouden. Anders heb je geen bewijs voor wat je met je auto hebt gedaan.

 

Ik zit alleen nog even te denken over een constructie voor het nieuwe jaar, ik denk dat ik gewoon een kantoor aanhuis begin en dat de opslag met kantoor gewoon het tweede filiaal is. Het meeste kantoor werk gebeurt toch thuis.

  • 6 months later...
Geplaatst:

Alex

Ik haal even dit oude topic aan want ik vroeg mij het volgende af over de (zakelijke) bestelauto:

 

Er is jurisprudentie over de bestelauto, waarbij met name de vraag speelt of de inrichting van de bestelauto

zodanig is dat hij niet geschikt is voor prive gebruik. Als het antwoord op deze vraag ja is, dan zou je kunnen stellen

dat alle gebruik zakelijk is, dus niet hoeft bij te tellen voor de IB en ook geen prive correctie voor de BTW hoeft te hanteren.

Dat scheelt bovendien een hele hoop (kilometer)administratie.

 

Het is mij alleen niet duidelijk in welke situatie je kunt spreken van een bestelauto die (nagenoeg) uitsluitend geschikt is voor

zakelijk gebruik (denk aan bijvoorbeeld goederenvervoer).

 

Ik hoor graag welke kennis/ervaring andere forumleden hierover hebben of welke bronnen hiervoor nog te vinden zijn.

 

Alvast bedankt,

Alex

 

 

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

Dat is nogal vaag, maar wat ik begrepen heb uit de gevoerde rechtzaken, is dat het o.a. niet meer mogelijk is om mensen te vervoeren. Juist dit is natuurlijk onzin, want personeel mag dan niet meer meereizen met de bestelbus. Maarja de overheid verdient natuurlijk goed aan meer auto's op de weg.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

@Alex

 

De casussen zijn allen zeer feitelijk van aard. Het gaat van bestelauto's die zo smerig zijn dat de bijrijdersstoel niet in redelijkheid gebruikt kan worden tot bestelauto's die zodanig zijn aangepast dat ze voor minstens 90% (nagenoeg uitsluitend) ingericht zijn voor vervoer van goederen (waarbij de bijrijdersstoel wel bruikbaar was).

 

Er is dus geen vaste omschrijving te geven, maar een capabel adviseur kan zeker een zaak bepleiten voor je.

 

groet

Joost

 

 

 

 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

@Jasper

 

Personeel mag uiteraard meerijden, maar als de ondernemer die bus ook voor privé ter beschikking stelt aan personeel dan geldt gewoon de bijtelling. Zonder privé gebruik geen bijtelling en dus kan ander personeel in die bus gewoon van huis naar werk of werk naar werk vervoerd worden.

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

Daar dacht mijn inspecteur toch heel anders over. De bus gaat niet prive mee naar huis, maar staat niet op een afgesloten terrein. Daarnaast hebik bijrijders stoelen dus moet ik gewoon de km administratie bijhouden.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Hoi Jasper

 

Ik heb het in mijn reactie over de plicht tot het voeren van een KM admin ook niet gehad.

 

groet en tusten voor nu, bedtijd.

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.