• 0

auto ter beschikking gesteld door werkgever aan directeur eigen bv

Beste forumleden,

ik werk vanuit een eigen bv waarvan ik dga ben. Op dit moment rijd ik een saab van 1996 prive en declareer 0.19 ct bij mijn eigen bv.

Mijn werkzaamheden bestaan vooral uit advieswerk voor onroerend goed bedrijven.

 

Nu krijg ik het volgende voorstel,

ik verricht voor 1 bedrijf (bv) veel advieswerk (is onderneming van mijn vader). In deze bv zit een auto (lexus 400rh van 2006). Deze wordt aan mij beschikbaar gesteld, voor zakelijke ritten.

 

Gaat de belastingdienst hiermee akkoord?

Moet ik een prive auto erbij blijven rijden? (zoja maakt het iets uit hoe oud, of wat voor type dit is?

 

Ik stel deze vraag omdat ik wel eens heb gehoord dat als een dga een auto koopt (zakelijk)van stel 60.000 euro (nieuw), dat de fiscus eist dat er voor prive een gelijkwaardige auto wordt gereden.

Wat zijn voor mij de voor of nadelen.

Alvast bedankt voor uw reactie

Wend

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik stel deze vraag omdat ik wel eens heb gehoord dat als een dga een auto koopt (zakelijk)van stel 60.000 euro (nieuw), dat de fiscus eist dat er voor prive een gelijkwaardige auto wordt gereden.

 

De fiscus gaat niet over in wat voor auto(s) je rijdt, de fiscus gaat over hoeveel belasting je moet betalen.

 

Als je een auto van de zaak gebruikt, dan is daarvoor een bijtellingsregeling, inclusief een uitzonderingsregel als je er per jaar niet meer dan 500 kilometer privé in rijdt.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp leen je een auto van je klant.

Dan heb je dus geen kosten voor vervoer.

 

De klant zou natuurlijk wel allerlei voorwaarden (zoals een km-registratie?) kunnen stellen. Maar dat gebeurt kennelijk niet.

 

Hoe de klant verder hiermee omgaat (een ‘pool-auto’?) is ook niet bekend, neem ik aan.

 

Link naar reactie
  • 0

als een dga zakelijk een nieuwe auto koopt

 

Waar gaat het hier nu precies om? Rij je als dga in een auto van je eigen BV, ga je in dienst bij een BV die een auto ter beschikking stelt of stelt een klant van je bedrijf een auto ter beschikking?

 

Welke bron (wet, besluit, jurisprudentie, belastingalmanak,...) gaf je fiscalist aan voor zijn bewering?

Link naar reactie
  • 0

toch geeft onze fiscalist aan dat als een dga zakelijk een nieuwe auto koopt (hier wordt niet prive mee gereden). Dat de dga er een gelijkwaardige auto prive langs moet rijden?

 

hoe zit dit dan?

gr

wend

 

Heeft je fiscalist dat echt zo gesteld? Je kunt uiteraard op een andere manier dan via het bijhouden van een km-registratie tegenbewijs leveren, zoals het aanhouden van een gelijkwaardige auto in privé, maar de fiscus zal daar niet persé mee akkoord gaan. Veiligheidshalve zou ik dan toch maar een km-registratie aanhouden.

 

Maar daar gaat het in je vraag helemaal niet om. Je stelt nl dat de BV van je vader, waar je geen werknemer van bent, een auto aan jou ter beschikking wil stellen. Omdat je geen werknemer bent, heb je dan in principe niets te maken met de bijtelling privé gebruik auto.

 

Ik zeg in principe. Het is nl zeer ongebruikelijk dat een opdrachtgever een auto ter beschikking stelt aan een opdrachtnemer Laat in ieder geval contractueel goed vastleggen dat de auto van je vader's BV alleen gebruikt mag worden voor zakelijke ritten t.b.v. de BV van je vader en hou je daar ook aan. Het risico bestaat daarin dat de fiscus eventueel kan stellen dat er sprake is van een verkapt dienstverband.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Maar daar gaat het in je vraag helemaal niet om. Je stelt nl dat de BV van je vader, waar je geen werknemer van bent, een auto aan jou ter beschikking wil stellen. Omdat je geen werknemer bent, heb je dan in principe niets te maken met de bijtelling privé gebruik auto.

 

Ik zeg in principe. Het is nl zeer ongebruikelijk dat een opdrachtgever een auto ter beschikking stelt aan een opdrachtnemer Laat in ieder geval contractueel goed vastleggen dat de auto van je vader's BV alleen gebruikt mag worden voor zakelijke ritten t.b.v. de BV van je vader en hou je daar ook aan. Het risico bestaat daarin dat de fiscus eventueel kan stellen dat er sprake is van een verkapt dienstverband.

 

Succes,

 

Odeon

 

klopt Odeon, dat is de insteek zoals we het willen gaan doen. Ik ging ervan uit dat ik de auto dan ook kon gebruiken voor zakelijke ritten van mijn eigen bedrijf voor werkzaamheden bij derden (gemeenten etc).

Maar volgens jou redenering zou ik dat niet moeten doen?

Zou het mogelijk zijn om voor de zakelijke ritten van mijn onderneming de auto te huren?

gr

wend

Link naar reactie
  • 0

Hoi Wend,

 

Als je aan de BV van je vader een zakelijke vergoeding betaalt voor de km's die je maakt voor je eigen klanten, zie ik inderdaad geen probleem. Je hebt dan de beloningscomponent eruit gefilterd.

 

Lijkt me een goede oplossing, maar leg het voor de zekerheid even voor aan jullie fiscalist.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Hoi Wend,

 

Als je aan de BV van je vader een zakelijke vergoeding betaalt voor de km's die je maakt voor je eigen klanten, zie ik inderdaad geen probleem. Je hebt dan de beloningscomponent eruit gefilterd.

 

Lijkt me een goede oplossing, maar leg het voor de zekerheid even voor aan jullie fiscalist.

 

Succes,

 

Odeon

 

Even samenvatten Odeon of het klopt wat ik nu denk,

1

de auto van mijn vaders bv ga ik rijden voor de zakelijke ritten voor mijn vaders bv.

2

de auto van mijn vaders bv ga ik rijden voor mijn eigen werkzaamheden en dan zou ik mijn vader's bv een zakelijke vergoeding moeten betalen voor het gebruik van de auto.

3

moet ik dan een km registratie bijhouden voor de zakelijke ritten van mijn vaders bv?

4

moet ik dan een km registratie bijhouden voor het gebruik van mijn eigen werkzaamheden?

 

alvast bedankt

wendy

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.