• 0

B.V. Maatschap, of welke vorm is het beste?

Dag mensen, misschien had ik onderstaande in verkeerde topic geplaatst.

 

 

 

Al een tijdje lopen wij met een idee. Het is inmiddels met verschillende mensen besproken en is uniek en vernieuwend!

Ik kan er nog niet teveel over zeggen, maar ik ga jullie hier op de hoogte houden. Het is in ieder geval een dienst via een website dat een proces vergemakkelijkt, waarbij voordelen zijn voor beide partijen.

 

Momenteel wordt het ondernemingsplan geschreven. Ik start deze onderneming niet alleen maar samen met 2 anderen (zij hebben samen een bedrijf dat zich al bewezen heeft). Mijn vraag op dit moment is, hoe ik de onderneming het beste vorm kan geven? De verdeling is 50-50 (50% voor mij en 50% voor het andere bedrijf). Ik weet de meeste voordelen van een bv of v.o.f.. Maar ik vraag me af of zo'n verdeling wel mogelijk is?

Onze investeringen zijn niet gigantisch (hooguit een keer 6000 als startkapitaal). Omzetvoorspelling zijn nog vrij lastig te bepalen i.v.m. de nieuwe dienst.

 

Zij hebben aangegeven dat wij moeten kijken naar hoe de verdeling zou zijn, wordt de verdeling uiteindelijk alleen aan de hand van de omzet gedaan? of winst? Of is het makkelijker om samen de onderneming op te richten waardoor uiteindelijk er verdeling is door de aandelen?

 

 

Groeten

Rob

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat bedoel je nou precies?

 

Eerst zeg je:

“De verdeling is 50-50”

 

En dan vraag je:

“Zij hebben aangegeven dat wij moeten kijken naar hoe de verdeling zou zijn, wordt de verdeling uiteindelijk alleen aan de hand van de omzet gedaan? of winst? Of is het makkelijker om samen de onderneming op te richten waardoor uiteindelijk er verdeling is door de aandelen?”

 

In een VOF kan je de winst verdelen op de gekste manier die jullie je kunnen voorstellen. Dus bijvoorbeeld ook op basis van genuttigde kopjes koffie (dat is natuurlijk onzin, maar het zou in principe kunnen – als je maar ook de kopjes koffie dan kan herleiden tot de vennoten).

Daar kan je dan ook iets met omzet per vennoot/project doen of zoiets.

 

In een BV ligt het aan het bezit van de aandelen. Als dat 50-50 is, dan is dat gewoon zo.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie, ik zo proberen iets duidelijker te zijn:

 

 

- Samen met een bestaand bedrijf (zij hebben een B.V.) richt ik een site op (ik heb zelf geen bedrijf), de B.V. bouwt de site en onderhoud deze, ik heb het idee en zorg voor voldoende klanten.

- Klanten voor ons gaan (hopelijk) betalen voor onze diensten.

- Het vermogen dat hierdoor totaal nodig is, is in principe alleen nodig voor het hosten en promotie etc.

 

Mijn vraag is wat nu de beste manier is om juridsch deze dienst vorm te geven?

 

En daarnaast, als er een juridische vorm is, wat is de beste manier om de uiteindelijke verdeling te maken (a.d.v. de omzet of de winst neem ik aan?).

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Alvast dank

Link naar reactie
  • 0

Dit is niet zo simpel (weet ik mede uit ervaring).

 

Of eigenlijk: het kan heel simpel zijn, maar dan kies je een vrij ingrijpend iets. Namelijk het oprichten van een nieuwe BV, bijvoorbeeld met 50% van de aandelen voor jou en 50% voor de maker (of een andere verdeling natuurlijk).

Dus: gewoon ieder 9.000,- op een bankrekening van de nieuwe BV inleggen en dan naar de notaris.

 

Maar dit wil je (neem ik aan) helemaal niet. Want stel nou dat het straks niet loopt. Of dat je geen geld hebt.

 

Dan wordt het dus moeilijker. Dan zijn goede afspraken nodig. Dat geldt dan met name inzake:

- Rechten op de applicatie. Wie is de eigenaar? Wat gebeurt er als de applicatie (na verloop van tijd) door jullie gezamenlijke inspanningen geld waard wordt?

- Rechten op de exploitatie. Wat gebeurt er als de applicatie helemaal niet goed is? Wat gebeurt er als jij helemaal geen klanten kan aanbrengen? Kan jij je idee ergens anders onderbrengen? Kunnen zij de applicatie samen met iemand anders exploiteren?

 

Hierbij is heel veel onderlinge vertrouwen vereist. Als niet allebei de partijen het gevoel hebben dat zij samen een meerwaarde vormen (synergie) is het heel lastig om dit goed vast te leggen. En dan is het dus beter om toch maar naar de notaris te lopen om een BV op te richten (die vervolgens eigenaar van een licentie voor de applicatie wordt).

 

Heb je zin om ook iets over je idee te vertellen?

Link naar reactie
  • 0

je kunt over juridische vormen heel lang praten. Met diverse BV en stichtingen en Holdings. Enz. kan een hele grote kerstboom structuur worden.

 

Dan kun je nog praten over aandeelhouders en management fee. Advies kun je inwinnen bij advocaten, notarissen en accountant .

 

Maar indien er geen vertrouwen is en geen businesscase is al dat moois wat je hier boven bedenkt niets waard.

 

Mijn advies begin gewoon met simpele onderhandse afspraken met een pilot en pas dit gedurende het proces aan.

 

Ja, ook hier kleven veel nadelen aan maar je hebt dan in elk geval Euro's verdient en niet uitgegeven.

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie kun je met een v.o.f. starten. Zorg wel dat je een goede v.o.f. akte opstelt waarin de beloning is geregeld etc. laat deze door de partijen ondertekenen en registreren bij de belastingdienst.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.