• 0

Vennoot staakt krediet en stopt betalingen - wat nu?

Hallo,

 

Mijn zakenpartner en ik hebben een gezamelijk BV welke krediet nodig heft bij de bank om te kunnen draaien.

Dit krediet is destijds door mijn partner bij de bank aangevraagd en is hier ook persoonlijk garant voor gaan staan ( eigen keuze dat hij mij hierin niet heeft betrokken ).

Nu ben ik de afgelopen weken op vakantie geweest en bij terugkomst kwam ik erachter dat hij nauwelijks geen betalingen had gedaan, zijn krediet had ingetrokken ( banksaldo stond in de plus ) en dreigde hij de salarissen van ons personeel niet uit te betalen.

Gezien ik op korte termijn niet een krediet kan organiseren bij de bank o.g. lijden wij nu imago schade, hebben wij problemens met leveranciers e.d.

Kan ik hem hoofdelijk aansprakelijk stellen voor alle vormen van schade aan de BV door toedoen van zijn handelen ( opzettelijk in diskrediet brengen ), ondanks dat ik zelf oko zelfstandig bevoegd ben en een merendeel van de aandele bezit.

 

ik zie graag enige reacties.

 

 

bvd.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

De beweegredenen achter deze actie weet ik niet we zijn zo gezegd niet meer op 'speaking terms'.

Betalingen kunnen niet worden gedaan aangezien er geen saldo op de rekening is een een krediet opvragen bij de bank kan enkel indien wij hier gezamelijk voor tekenen ( iets wat hij weigerd ).

Totaal hebben wij 15 personen in vast dienstverband.

Link naar reactie
  • 0

Betalingen kunnen niet worden gedaan aangezien er geen saldo op de rekening is een een krediet opvragen bij de bank kan enkel indien wij hier gezamelijk voor tekenen ( iets wat hij weigerd ).

 

Het is mij toch nog niet helemaal duidelijk:

We spreken hier toch over een besloten vennootschap, waarvan de aandelen over jullie twee zijn verdeeld?

Er is door de bank een krediet verleend aan die B.V. waarbij een van de aandeelhouders persoonlijk garant staat?

Op aanzeggen van die ene aandeelhouder is het krediet opgezegd en heeft de bank het krediet doorgehaald?

Het saldo van de bankrekening is positief?

Waarom moet gezamenlijk voor een krediet getekend worden?

Link naar reactie
  • 0

zie onderstaand.

 

We spreken hier toch over een besloten vennootschap, waarvan de aandelen over jullie twee zijn verdeeld?

klopt.

Er is door de bank een krediet verleend aan die B.V. waarbij een van de aandeelhouders persoonlijk garant staat?

Zijn Beheer BV stond hiervoor garant en hij heeft dit ingetrokken.

 

Op aanzeggen van die ene aandeelhouder is het krediet opgezegd en heeft de bank het krediet doorgehaald?

zie bovenstaand.

 

Het saldo van de bankrekening is positief?

Inderdaad positief ( minimaal ) en is lang niet afdoende om de betaling tijdig te voldoen.

Middelgrote ( jonge ) aannemer dus hebben veel werkkapitaal nodig.

 

Waarom moet gezamenlijk voor een krediet getekend worden

Zijn beidden zelfstandig bevoegt en willen het krediet op de gezamelijk BV laten rusten, is een vereiste van de bank.

 

wellicht dat u hiermee iets kan....?

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je het door de ogen van jouw zakenpartner bekijken. De onderneming heeft krediet nodig om de uitgaven te betalen, jouw zakenpartner staat persoonlijk garant voor de rekening courant krediet en jij gaat op vakantie. Wellicht is er sprake van een frustratie en gebrek aan communicatie tussen jullie twee.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom moet gezamenlijk voor een krediet getekend worden

Zijn beidden zelfstandig bevoegt en willen het krediet op de gezamelijk BV laten rusten, is een vereiste van de bank.

 

wellicht dat u hiermee iets kan....?

 

Dan is het duidelijk dat de bank de vennootschap niet wil financieren zonder betrokkenheid van derden. Je zult dan als eerste helder moeten krijgen waarom de bank zich op dat standpunt stelt. Om zomaar wat te roepen: Is het een zaak van weinig vertrouwen in het huidige management, te weing zekerheden, te slechte balansverhoudingen, te slechte vooruitzichten of zijn er andere zaken aan de orde.

Pas als je hier antwoorden op hebt, is het mogelijk e.e.a. te regelen en met 15 personeelsleden, rust er op jullie beiden een behoorlijke verantwoordelijkheid.

 

Wat ik me daarnaast ook nog afvraag, hoe komt het dat jij niets van het voornemen van jouw "partner" afwist, dit komt toch niet als een blijksemsalg bij heldere hemel.

Link naar reactie
  • 0

en voor jou vakantie was alles koek en ei en na de vakantie was opeens het krediet weg? lijkt me toch hier meer aan de hand moet zijn geweest..

 

het krediet aflossen en opzeggen is misschien niet zo vriendelijk van hem om zonder overleg te doen, maar vooralsnog is aansprakelijk stellen voor imagoschade een beetje onzinnig dat lost niks op.. je zult eerst weer on speaking terms moeten komen als je dit wilt oplossen

Link naar reactie
  • 0

Dit is voor mij de zo gezegde druppel, al 4 jaar ( veel stres en zorgen ) een moeizame relatie ( van zijn kant naar mijn inziens ).

Uitgangspunt was om met ingang van 31-12 jl. mekaar een hand te geven en alle aandelen mijn kant op te doen.

Nu heeft hij ook niet meer de intentie om dit te doen + het verhaal van de betalingen kies ik voor mezelf en wil ik hem graag gedag zeggen.

Link naar reactie
  • 0

ik vind het een vreemde casus. moet de ondernemingsvorm geen VOF zijn i.p.v. BV? Er van uitgaande dat jullie als prive personen aandelen hebben in de rechtspersoon (BV) -wat alleen al suboptimaal is- is juridisch niet van belang voor de probleemstelling. Als bestuurder heb je namelijk verplichtingen de taak die is overeengekomen met de BV te volbrengen. Dat vraagstuk richt zich eerder op het begrip dienstverband (zeggenschap) dan op het aandeelhouderschap (economisch eigenaar/financier). Als je als medebestuurder geen meerderheid van stemmen in je bv hebt (allebei 50-50) en dus geen 51-49 verdeling, dan wordt het een vervelend verhaal. Een dermate vervelend verhaal, dat je je compagnon dus niet zo maar buiten spel kunt zetten omdat je geen meerderheid van stemmen hebt in de AvA om (mede)bestuurders te benoemen of te ontslaan. Probeer je compagnon tot rede te brengen, doe het zelf, of overweeg mediation of in het uiterste geval, koop hem uit!

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

nota bene: waarom ligt jouw bal bij je compagnon? deze zal toch niet doelbewust zijn bezit te grabbel gooien om jou te dwarsbomen? de onderneming die gefinancierd moet worden betreft de bv waarin ook jij een belang hebt, of sterker, misschien bestuurder van bent, al dan niet via een holding bv. Dan kun jij toch ook de taak van bestuurder op je nemen en naar een bank stappen om de boel te redden? Je hoeft je stuurse compagnon daar toch niet voor aan te kijken, dat mag je als benoemd bestuurder zonder toestemming organiseren. Of de bank eisen stelt aan het stellen van zekerheid van de mede aandeelhouders, is vraag 2. Volgens mij spreek je over een vof ipv een bv.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.