• 0

voor en nadelen van Factoring

Kent iemand deze term? Wat ik ervan begreep is dat zij de hele betalingsafhandeling regelen en dat je als ondernemer altijd je geld krijgt.

 

Klinkt haast te mooi om waar te zijn of zijn de bedragen die ze vragen zo hoog dat het zonde van het geld is? Ik toruwens nog geen bedrijven vinden die dit doen, dus misschien is de term wel verkeerd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen jurist, maar volgens mij geef je met factoring de incassering van de debiteuren uit handen aan een derden partij.

Zij moeten beschikken over de 'kopie-facturen' en gaan namens jouw bedrijf de vorderingen innen. (en daar waar nodig ook de herinneringen/aanmaning en incasso regelen).

 

Uiteraard worden voor deze service kosten in rekening gebracht.

 

Grote voordeel zit hem volgens mij in snel groeiende organisaties, die kunnen immers op korte termijn over de liquiditeiten van hun openstaande facturen beschikken en daarmee de groei (mede) financieren.

 

Kijk eens naar deze organisatie: http://www.ifnfinance.nl/ die doen ook factoring.

 

Wellicht kunnen die wat voor je betekenen.

Link naar reactie
  • 0

Bij factoring verpand je je verkoopfacturen aan een derde, in deze de factoringmaatschappij. Bij het indienen van de verkoopfacturen wordt er door de factoringmaatschappij zeg 85% bevoorschot. Het restant van 15% wordt uitbetaald wanneer de facturen betaald zijn door je klant aan de factoringmaatschappij. De klant betaalt dus de gehele factuur aan de factoringmaatschappij. Het grootste nadeel van factoring zijn toch wel de kosten. Ik heb bij een aantal klanten gezien dat dit kan oplopen tot 22%-25%. Ditr hangt er wel vanaf. Neem je bijvoorbeeld geen kredietverzekering bij een factoringmaatschappij dan betaald je gemiddeld minder. Mijn ervaring is wel dat factoring een stuk duurder is dan een krediet bij een bank. De factoringmaatschappij int de facturen, maar deze zijn dan ook verpand aan de factoringmaatschappij dus eigenlijk vanzelfsprekend.

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er inmiddels uitgekomen. Het is niets voor ons, je weet immers niet hoe je klanten benaderd worden. financieel kan het misschien iets schelen, maar wat ik zo kan vinden dekken ze zich voldoende in en loop je bovendien de kans dat een klant wegloopt omdat ze onbeschoft behandeld worden.

 

Meer iets voor grote bedrijven die niet afhankelijk zijn van hun klanten.

Link naar reactie
  • 0

Absoluut, helemaal mee eens!

Klanten kunnen inderdaad behoorlijk geïrriteerd raken aangezien het aanmaningssysteem behoorlijk strak is afgesteld.

Ook wordt er vaak een concentratieaftrek gehanteerd. Dit houdt in dat voor bepaalde klanten een lagere bevoorschotting gegeven wordt. Je vraagt je weleens af waarom je zulke hoge rente en kosten moet betalen als het risico zeer beperkt blijft voor een factormaatschappij.

 

 

Ik ben er inmiddels uitgekomen. Het is niets voor ons, je weet immers niet hoe je klanten benaderd worden. financieel kan het misschien iets schelen, maar wat ik zo kan vinden dekken ze zich voldoende in en loop je bovendien de kans dat een klant wegloopt omdat ze onbeschoft behandeld worden.

 

Meer iets voor grote bedrijven die niet afhankelijk zijn van hun klanten.

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben meteen eens in boekhouding gedoken en ben er achter gekomen dat er 5 leveranciers zijn die dit wel hebben. De facturen komen trouwens wel gewoon van een emailadres van de leverancier, dus dat is wel netjes geregeld. Ook de bankrekening staat gewoon op hun naam. Verder nooit contact gehad met de tussenpersonen/factoringsbedrijven.

 

Ben er ook achter gekomen dat ze inzicht willen hebben in je boekhouding, kan nu niet zeggen of ze het doen, maar het is wel heel makkelijk om deze gegevens te koop aan te bieden.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er inmiddels uitgekomen. Het is niets voor ons, je weet immers niet hoe je klanten benaderd worden. financieel kan het misschien iets schelen, maar wat ik zo kan vinden dekken ze zich voldoende in en loop je bovendien de kans dat een klant wegloopt omdat ze onbeschoft behandeld worden.

 

Meer iets voor grote bedrijven die niet afhankelijk zijn van hun klanten.

 

 

Even ter nuance:

 

- ook grote bedrijven zijn volledig en voor 100% afhankelijk van hun klanten...;

- een factoringmaatschappij heeft ook het belang van haar klant (jij dus) in het oog: zonder jou hebben zij ook geen werk;

- als een klant zich gewoon aan de gemaakte afspraken houdt merkt zij helemaal niets aan de verpanding van de facturen, en bij het maken van de afspraken spelen zij zelf een rol (dus als zij niet binnen 60 dagen kunnen betalen kunnen ze daar met jou afspraken over maken en zal de factoringmaatschappij niet eerder in beeld komen dan na die 60 dagen.

 

Tja, zoals zo vaak valt en staat alles met communicatie. Maar voor de goede orde, als jouw klanten een behoorlijke (geen perfect maar een behoorlijke dus) betalingsmoraal hebben loont factoring absoluut niet de moeite. Als je te maken hebt gehad met een aantal insolventies is bijvoorbeeld een kredietverzekering veel goedkoper. Deze keren bijvoorbeeld uit binnen 14 dagen nadat jouw klan insolvent is geworden.

Maar en zijn mensen hier op HL die daar veel meer van af weten dan ik ;-)

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben meteen eens in boekhouding gedoken en ben er achter gekomen dat er 5 leveranciers zijn die dit wel hebben. De facturen komen trouwens wel gewoon van een emailadres van de leverancier, dus dat is wel netjes geregeld. Ook de bankrekening staat gewoon op hun naam. Verder nooit contact gehad met de tussenpersonen/factoringsbedrijven.

 

 

Zoals ik al schreef: met een goede betalingsmoraal, die jij blijkbaar hebt, merk je helemaal niets van factoring (en dat heeft de factoringmaatschappij ook het liefst, verdienen zonder er iets voor te hoeven doen ;)).

 

 

Ben er ook achter gekomen dat ze inzicht willen hebben in je boekhouding, kan nu niet zeggen of ze het doen, maar het is wel heel makkelijk om deze gegevens te koop aan te bieden.

 

 

Ja, heel makkelijk. En ook heel makkelijk om aan de schandpaal genageld te worden, al je klanten te verliezen, rechtzaken tegen je aangespannen te krijgen en feitelijk de kiet kunnen sluiten. Ik denk dat gezonde argwaan altijd op zijn plaats is, maar ik denk dat je hier niet bang voor hoeft te zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoe bedoel je? Dat de factormaatschappij de cijfers te koop aanbiedt aan derden?

 

 

Ben er ook achter gekomen dat ze inzicht willen hebben in je boekhouding, kan nu niet zeggen of ze het doen, maar het is wel heel makkelijk om deze gegevens te koop aan te bieden.

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Factoring is een gerespecteerde wijze van financiering van debiteuren. Hogerere bevoorschotting tov bancaire financiering, mogelijkheid tot verzekering van debiteuren en je hebt zelf maar één debiteur in je boeken, scheelt je administratiekosten

 

Om voor factoring in aanmerking te komen moet je toch een behoorlijke omzet draaien, met een gespreide debiteurenportefeuille.

Link naar reactie
  • 0

Hoe bedoel je? Dat de factormaatschappij de cijfers te koop aanbiedt aan derden?

 

 

Vooral bij grotere bedrijven zijn de omzet/winstcijfers erg interessant voor andere, maar ook de behoeftes van een bedrijf zijn best geld waard.

 

Stel dat jij aan een nieuwe klant precies datgene kan aanbieden dat hij nodig heeft en ook nog eens voor een lagere prijs dan hij nu betaald. Zonder dat je daar zelf een onderzoek voor hoeft in te stellen. Dat is best een hoop geld waard.

Link naar reactie
  • 0

Factoring is een gerespecteerde wijze van financiering van debiteuren. Hogerere bevoorschotting tov bancaire financiering, mogelijkheid tot verzekering van debiteuren en je hebt zelf maar één debiteur in je boeken, scheelt je administratiekosten

 

Om voor factoring in aanmerking te komen moet je toch een behoorlijke omzet draaien, met een gespreide debiteurenportefeuille.

 

Ja ik las dat bij sommige je zelfs een omzet moet hebben van minimaal 750.000 euro. Nou daar kom ik nog niet aan hoor. (wil ik trouwens ook niet, dan zit ik alleen maar in kantoor)

Link naar reactie
  • 0

Jaarrekeningen zijn ook openbaar bij de KVK, die kun je daar gewoon tegen betaling opvragen.

 

 

 

 

Hoe bedoel je? Dat de factormaatschappij de cijfers te koop aanbiedt aan derden?

 

 

Vooral bij grotere bedrijven zijn de omzet/winstcijfers erg interessant voor andere, maar ook de behoeftes van een bedrijf zijn best geld waard.

 

Stel dat jij aan een nieuwe klant precies datgene kan aanbieden dat hij nodig heeft en ook nog eens voor een lagere prijs dan hij nu betaald. Zonder dat je daar zelf een onderzoek voor hoeft in te stellen. Dat is best een hoop geld waard.

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Bovendien geeft een jaarrekening niet aan hoeveel je uitgeeft aan bijvoorbeeld je boekhouder of je kantoorspullen.

 

Nou bij mij wel hoor ;D gewoon onder administratiekosten & kantoorkosten. zelfs mijn telefoonkosten zijn gesplitst in vast en mobiel. :P

 

Dat soort informatie hoef je helemaal niet te deponeren bij de KvK joh. Dan geef je ze (iedereen die je jaarrekening opvraagt) veel te veel informatie.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Ik hoef niet te deponeren. Het betreft gewoon een simpele vof met moeders ;)

 

En mijn boekhouder is wel zo'n linkmiechel dat die zijn eigen salaris apart vermeldt ;D De rest van de kantoorkosten gaat op de grote hoop, alleen de telefoon is dan wel weer onderverdeeld in vast en mobiel + wat ik aan internet uitgeef. Zijn allemaal geen schokkende bedragen maar het geeft toch wel inzicht zonder dat je er zelf voor moet ploeteren :P

 

Ik kan best wel veel info uit mijn jaarstukken halen, hoe is dat dan bij jullie?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alleen van de onderwerpen dit er mij echt toe doen, reclame, administratiekosten en websites vind ik niet zo boeiend bijvoorbeeld, die kosten zijn toch altijd hetzelfde en ik ben de enige die het bepaald.

Uitgave aan reparatieonderdelen worden wel echt opgesplitst in licht, geluid, rigging en podia. Net als de kleine aanschaffingen. Maar ook muziekdragers staan apart.

Link naar reactie
  • 0

wat ik uit de theorie heb afgeleid is dat factoring een methode is om gegarandeerd je debiteuren vordering NA AFTREK VAN EEN PROVISIE ontvangt. Factoring schijnt interessant te zijn als je veel (relatief kleine) vorderingen hebt. Tandartspraktijken maken hier doorgaans gebruik van.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Daar moet je je voor verzekeren wat relatief erg duur is.

Factoring is m.i. vooral van belang wanneer de betalingstermijn van je debiteuren erg lang is. Denk aan 2 maanden. Hetgeen dan voorgefinancierd moet worden aan inkoopkosten/salariskosten kan m.b.v. bevoorschotting opgevangen worden.

 

 

wat ik uit de theorie heb afgeleid is dat factoring een methode is om gegarandeerd je debiteuren vordering NA AFTREK VAN EEN PROVISIE ontvangt. Factoring schijnt interessant te zijn als je veel (relatief kleine) vorderingen hebt. Tandartspraktijken maken hier doorgaans gebruik van.

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.