• 0

Cursus: hoe maak ik een pc-kassa

Beste forumleden,

 

Zoals ik al eerder gepost heb hier ben ik begin dit jaar weer helemaal zelfstandig winkelier. Nergens lid van en nergens aan meedoen: past precies bij mij!

Nu was wel mijn hele kassasysteem geregeld via mijn samenwerkingsverband en de kosten hiervan (netwerk + onderhoud) bedroegen €2000,- per jaar. Daarvoor had ik wel een goedwerkend kassasysteem met backoffice en updates en hulp op afstand. Ook het pinsysteem was hier onderdeel van.

Bij het verlaten van mijn samenwerkingsverband mocht ik het kassasysteem houden (was afgeschreven) en het onderhoudscontract bij de leverancier (Valk Software) bedroeg zo'n €1000,- per jaar. Ik heb besloten dit niet te doen. Ik heb simpelweg een te klein bedrijf voor een megasysteem met alle toeters en bellen. Ik ging me afvragen: is dit allemaal wel nodig? Kan ik zelf ook niet zoiets maken? Wat is er te krijgen op internet? En moet het allemaal wel zoveel kosten? Kan ik niet mijn oude zooi hergebruiken?

 

Momenteel heb ik dus een goedlopend kassasysteem maar ik moet rekening houden met het feit dat de techniek je soms in de steek laat (mijn auto start ook wel eens niet). Dus deze kassa kan rustig nog vijf jaar prima doorhobbelen maar kan ook deze zomer ineens de geest geven! En wat dan? Ik moet dus een tweede 'backup' kassa hebben.

Met deze onzekerheden kan ik niet leven dus ik ben eens wat gaan googlen en wat blijkt: het barst van de software en info om een eigen pc-kassa te maken. Een uitdaging!

 

Ik heb dus besloten om een kassa te gaan bouwen van een pc. De uitgangspunten zijn:

- het moet een volwaardige kassa zijn: scanner en bonprinter. Bediening via toetsenbord maar misschien ook touchscreen.

- pinsysteem zal wel apart moeten, maar daar ga ik ook onderzoek naar verrichten.

- het belangrijkste: het mag niks kosten. Kabeltje of wat extra hardware is toegestaan.

- zoveel mogelijk oude zooi hergebruiken.

 

Waarom wil ik nu deze informatie met jullie delen? Wel, er zijn vast wel jonge honden die ergens een kassa nodig hebben en er eens eentje 'in elkaar willen flikkeren' . Ook gaat mijn veldtocht aan het licht brengen of al die dure kassaystemen voor simpele retailers wel nodig zijn. Want het is natuurlijk fijn als je die kassazooi aan een ander kan overlaten maar 2 mille kan je ook andere leuke dingen voor doen.

 

Ik heb de komende twee maanden de tijd om dit te doen omdat het rustig is in de winkel. Ik kan het gewoon tussendoor op de toonbank in elkaar flansen en jullie op de hoogte houden. Ik zal elke keer posten als ik weer een stapje verder ben.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Er zijn een paar open source kassa systemen. Zoeken op Open Source POS (Point of Sale) levert de meeste resultaten. Een paar in mijn ogen veelbelovende systemen zijn:

 

- http://www.openbravo.com/product/pos/

- http://lemonpos.org/

- http://l-ane.sourceforge.net/

 

Bij de eerste ben ik zeker ervan dat ie zeer veel verschillende hardware ondersteund (barcode scanners, kassa laden etc) en speciaal voor Touch Screens gemaakt is.

 

Kosten zouden dan erg meevallen:

 

- PC

- Touch Screen

- Barcode Scanner

- Kassa Lade indien gewenst

- Configuratie, setup, testing etc. Maar dit is alleen je eigen tijd :-)

 

Veel succes. Leuk initiatief.

 

Link naar reactie
  • 0
Onze frietboer heeft ook een leuk systeem. En ik kan je vertellen dat zijn kassalade nauwelijks dicht is.....

 

zal maar niet vragen of de kleur van dat systeem zwart is ;D

 

Maar waarom zelf het wiel weer uitvinden. Ik kan me haast niet voorstellen dat in de concurrentie economie waarin wij leven er geen aanbieder is met een prijstechnisch acceptabel systeem.

of misschien een occasion systeem, tenslotte gaan er dagelijks winkels dicht.

 

Link naar reactie
  • 0

Onze frietboer heeft ook een leuk systeem. En ik kan je vertellen dat zijn kassalade nauwelijks dicht is.....

 

Grappig, ik ken er één die nog gewoon turft op een papiertje zonder kassa.

 

Doet het al jaren zo en nog nooit problemen met de BD gehad.

 

Ik heb wel eens gehoord dat frietboeren geschat worden op basis van de liters vet/olie die ze verwerken. Ofwel, de BD heeft al een hele tijd een speciale regeling voor frietboeren.... ;)

Link naar reactie
  • 0

Toen ik nog een computerzaak had, hadden wij XposPlus (http://www.xposplus.nl/cms/) Niet gratis, maar werkte bij ons zeer goed.

Voordeel is dat het met een MySQL server werkt, hierdoor kun je meerdere pc's als kassa gebruiken.

Tevens hadden wij zelf een script gemaakt wat de gehele voorraad database uitlas, hierdoor hadden wij ook meteen een webwinkel.

 

Hier hadden wij een laser printer en een bonprinter via 2 printservers aan gekoppeld.

 

Xpos is geschikt voor computerzaken, maar denk voor restaurants niet. Wij bedienden het via toetsenbord en muis.

PowerXS Telecom - xDSL - Glasvezel - VoIP - ICT Diensten

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie tips! Ik heb ze allemaal aandachtig bekeken en zo ben ik weer wat verder gekomen. Het uitgangspunt blijft: zo min mogelijk kosten en zoveel mogelijk oude rotzooi proberen te recyclen. Nog goed voor het milieu ook maar slecht voor Dell en Bill Gates.

 

Allereerst ga ik eens kijken naar de hardware. Wat heb ik allemaal al staan en kan ik dit weer inzetten?

 

huidige pc-kassa

-------------

Dit is een beetje een geheimzinnig ding. Er komen wat kabels uit en die verdwijnen ergens weer... hmm. Ik ga daar niet aan pielen want dan maak ik slapende honden wakker (ik spreek uit ervaring). En bovendien is dit momenteel mijn kassa. Ik kom pas in actie met mijn tweede JBF (jan boeren fluitjes) kassa als deze het afpikt.

 

Scanner en bonprinter.

---------------------------------

Na wat onderzoek op internet blijken deze veelal via usb of paralelle kabel op de pc te zijn aangesloten. Deze kan ik dus hergebruiken! Heb je deze niet dan zijn ze makkelijk tweedehands of zelfs nieuw te kopen. Ik heb prijzen voorbij zien flitsen van 50 piek voor een bonnenprinter en 30 piek voor een usb scanner. Er hangt ook nog een extra scanner aan de server in mijn kantoor dus die kan ik ook altijd hergebruiken.

 

Een hoop ouwe shit

----------------------------

Uit mijn magazijn opgedoken: een ongebruikte pc met amd processor. Tja, die gaan we maar even inzetten. Een hoop kabeltjes en hééé', ook nog een ongebruikte harde schijf. Allemaal resultaat van die projectjes waar nooit iets van komt.

Het klinkt misschien raar maar ik heb zelfs geen harde schijf nodig: met een versie van Linux kan je volledig vanaf je usb-stick of DVD-speler draaien! Maar dat komt bij de volgende fase aan de orde: de software.

 

Goed, we hebben een pc, beeldscherm, muis die we gaan voorzien van het juiste besturingssyteem zodat de boel kan draaien. Het project staat op de rails!

 

Leuk maar nu moet ik afsluiten en de honden gaan uitlaten...

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk, je moet aan het einde van de dag en onder invloed van een goede Java-Triple van brouwerij De Halve Maan niet gaan posten hier, want ik ben natuurlijk wat vergeten...:

 

De kassa-lade

---------------------

Deze heb ik ook al natuurlijk en na wat onderzoek op internet lijkt het erop dat ik deze ook gewoon kan aansluiten op een andere pc. Het schijnt dat de kassa-lade verbonden is met de bonnenprinter, als deze een printopdracht krijgt wordt daarna de lade geopend. Dat kan bij wel kloppen want als de bon op is wil de kassalade niet open, dat lijkt me een goede indicatie.

Goed, al met al kunnen we dus de bonnenprinter, de scanner en de kassalade weer hergebruiken als mijn JBF-kassa moet worden geactiveerd. Avondje-ochtendje pieren dan moet dat toch wel lukken.

 

De JBF-pc

---------------

Belangrijk is natuurlijk: welke pc? Dat is ook afhankelijk van welk besturingsysteem we gaan draaien. Omdat ons project zo min mogelijk moet kosten duik ik dus een oude pc op uit het magazijn. Ik heb nog een oudere waar Windows eigenlijk niet meer op draait maar zelfs die zou ik kunnen gaan inzetten.

Heb je geen verstand van pc's en vind je het maar enge dingen? Dan zou ik in dit stadium een tweedehandsje kopen. Schaf geen nieuwe straaljager aan want de software die we moeten gaan draaien is vrij simpel. Veel beter is nog om alle onderdelen zelf los te kopen en zelf aan de slag te gaan, je leert daar heel veel van. Een pc is eigenlijk een retesimpel ding: moederbord, harde schijf, processor. Deze JBF-pc die ik voor dit project gebruik heb ik zelf in elkaar gezet.

De JBF-pc moet naast de basiszaken ook nog een dvd-writer of cd-writer hebben want anders kunnen we helemaal niks (windows installeert vanaf disk en linux ook).

 

Ik ga nog verder op zoek naar een harde schijf (ik heb er overal liggen) en dan komt het volgende: het besturingsysteem.

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk project, dat allereerst.

 

Even terug naar de basis van je probleem:

ik moet rekening houden met het feit dat de techniek je soms in de steek laat (mijn auto start ook wel eens niet). Dus deze kassa kan rustig nog vijf jaar prima doorhobbelen maar kan ook deze zomer ineens de geest geven! En wat dan? Ik moet dus een tweede 'backup' kassa hebben.
Ben je nu je probleem aan het oplossen of met een hobby project bezig? Met een hobby project is niets mis. Het lijkt er op dat dat nu de richting wordt en niet een zakelijke overweging.

 

Je systeem kan kapot gaan: Je kan een reserve old-skool kassa plaatsen of gewoon een geldlade en een papiertje. Dat lost je meest urgente probleem op. Je kan wat geld apart zetten om te sparen voor een vervanging, vraag wat offertes op en je hebt een doel. Stel daar een periode aan vast en je weet hoe het zit.

 

Alternatief, als je een compleet POS systeem nodig hebt: Koop een computer met garantie op de hardware. "Met deze onzekerheden kan ik niet leven". Als je met oude hardware gaat rommelen e.d. wat heel leuk is creëer je alleen maar meer "onzekerheden".

 

Kortom: Leuk topic maar wat is je doel als ondernemer in deze?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben met een vergelijkbaar project bezig maar toch wat andere uitgangspunten:

[*]het moet open source zijn

[*]hardware moet daar waar mogelijk een standaard product zijn ( liever een PDA dan een spec. handterminal van 2500)

[*]op basis van een SLA ( ik wil geen uren zonder een werkend systeem)

[*]voorbereidt op E-Procurement

 

Ik heb nu eerst andere prioriteiten maar ik ben al in gesprek met een aantal bouwers van dit soort systemen.

 

Ik heb niet de verwachting dat dit onder de 1000 Euro per jaar gaat lukken dus heeft een verwijzing naar deze adressen geen zin.

 

PS ik heb in het verleden ook zelf een kassa systeem gebouwd. Lesson Learned : schoenmaker hou je bij je leest.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Interessant! En leuk om zoiets zelf uit te proberen.

Ik heb me vorig jaar ook verdiept in de open source POS systemen, en enkele studenten een vergelijkend onderzoek laten doen. Daar kwam OpenBravo toen goed uit.

Omdat het web-based is, kun je zelfs een ipad gebruiken voor bediening:

Maar dat lijkt me eerder interessant voor toepassing in restaurants, minder voor een winkel met toonbank.

 

Benieuwd naar de voortgang!

Link naar reactie
  • 0

Zo, op dit punt aangekomen moet je een werkende pc hebben (harde schijf, dvd-cd recorder, monitor en internet connectie) en gaan we kijken naar het besturingsysteem.

 

Dan moet de keuze gemaakt worden tussen Linux en Windows, en het lijkt me al duidelijk welke dat moet worden! Dat wordt natuurlijk Linux. Als jullie zoals ik een luie -Windows gebruiker bent zal je niet weten wat je meemaakt als je met Linux werkt. Misschien is de vergelijking tussen een dikke, trage door luizen geteisterde gorilla een een pijlsnel ringstaartaapje een goede? Bovendien is Linux gratis en dat past precies bij dit project, het moet immers zo min mogelijk kosten.

 

Het probleem bij Linux is alleen? Welke distributie? Kijk hiervoor even op: Linux infosite. Je kan hier informatie krijgen over verschillende Linux distributies. Mijn keuze viel op PCLinuxOS. En dat bleek een prima keuze.

 

Je kan van de website van PCLinuxOS een 'ISO' bestand downloaden en dit moet je branden op een CD. Als je daarna de computer weer opstart kan Linux vanaf de CD runnen en Windows intact laten zodat je altijd terug kunt keren. Ik heb Windows echter gelijk van mijn harde schijf afgeveegd en Linux op de harde schijf geinstalleerd. Het wijst zich allemaal vanzelf, Linux herkent alle poorten en je zit zo op internet. Dat ging makkelijk! Er is ook een prima ondersteuning in de vorm van een forum, dus je kan daar met je vragen altijd terecht.

 

De volgende stap: de kassa-software.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo, even weer tijd voor een berichtje over mijn vorderingen. Erg druk geweest: voorbereidingen op de Pasen en een hele bierafdeling in de winkel uit de grond gestampt!

 

Ik heb besloten om Lemonpos als kassasoftware te gaan gebruiken dus ik dacht huppakee, beetje downloaden, executable uitvoeren en gaan met die banaan... maar ik liep tegen wat ernstige Windows-Linux verschillen op.

Nu is er wat Linux betreft genoeg documentatie maar ik moet zeggen dat je snel een hoop ingewikkelde tekst voor je neus krijgt met een hoog 'nerd' gehalte. Maar er is gelukkig genoeg hulp op het forum van PCLinuxOS en die zetten je gelijk weer met je neus de goede kant op. Erg fijn!

 

Maar er moet hier dus wel tijd genomen worden om Linux een beetje te leren kennen. Geen nood want dit moet je met Windows ook.

 

De volgende stap is dus om Lemonpos aan de gang te krijgen op de pc.

Link naar reactie
  • 0

Je advies ter harte genomen en Ubuntu zojuist geinstalleerd. Het is iets langzamer dan PCLinuxOS maar de look en feel zijn duidelijker gebruikersvriendelijker, vooral voor een Windows-overstapper zoals ik.

Goede tip!. Het hele software-download-centrum is veel duidelijker (met icoontjes...) en geen gelazer met OpenOffice, want die zit er al bij!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik inmiddels 2 jaar OpenBravo POS. Niks mis mee en heeft zelfs extra functionaliteit voor restaurant gebruik (voor mij belangerijk). Het werkt perfect op een PC en ondersteund alle hardware die je nodig hebt. Pas ging mijn PC (Touchscreen kassa) stuk, dus even een kopie op een laptop gezet en we draaien weer 8)

Link naar reactie
  • 1

Je advies ter harte genomen en Ubuntu zojuist geinstalleerd. Het is iets langzamer dan PCLinuxOS maar de look en feel zijn duidelijker gebruikersvriendelijker, vooral voor een Windows-overstapper zoals ik.

Goede tip!. Het hele software-download-centrum is veel duidelijker (met icoontjes...) en geen gelazer met OpenOffice, want die zit er al bij!

 

En geen gelazer met compilen voor lemonpos want er is een installatie pakket voor lemonpos op ubuntu.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is al weer een tijdje geleden maar de business (en de geboorte van weer een kleine...) gingen even voor.

 

Dit is 'em geworden:

 

pc: oud dingetje nog nooit gebruikt was stond nog in het magazijn.

besturingssysteem: ubuntu. Werkt fantastisch wel veel gelazer met installeren software.

pos: dit is IncoPos geworden. Na ook wat installatie-gelazer ging deze ineens als een speer!

 

Als ik toch nog bij windows was gebleven had ik Unicenta geprobeerd denk ik. Dit werkte weer niet in Ubuntu (zucht) dus heb ik maar laten doen. Hier de link naar unicenta

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook allerhande 'cloud' web-based pos-systems onderzocht. Het klinkt leuk: het is onafhankelijk van je besturingsysteem en je kan gelijk aan de slag... alleen voldeet het niet aan de eis van 'het mag niks kosten' : Je bent al snel 30 dollar per maand kwijt. Is niet veel, toegegeven maar je kan het ook in je zak houden. De gratis versies van deze pos systemen daar kan je meestal niks mee (grapjes van dat je maar 10 produkten kan toevoegen... alsjeblieft zeg grappenmakers). Bovendien zijn de meesten alleen geschikt voor de yanks en niet voor europa.

 

Eentje sprong er positief uit en dat is deze: Imonggo pos. Je hebt hier 1000 produkten en 1000 transacties per maand in de gratis versie. Ik kan dat risico echter niet nemen dat ik midden in de zomer echter ineens door mijn transactie-limiet heen ga... wat dan?

 

Ik had nog wat dingetjes onderzocht, daar bericht ik later nog over hier.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.