• 0

verrekenen vorderingen bij faillissement

Ik voorzie faillissement van een relatie van mij. Niks is zeker maar ik wil voorbereid zijn.

 

Nu is mijn vraag als volgt: ik heb vorderingen en er zijn ook tegenvorderingen van hen tegen ons. Als de boel mis gaat, kan ik dan vorderingen tegen elkaar verrekenen? Er zijn preferente schuldeisers die al het schip in gaan, verwacht ik, dus ik wil zo min mogelijk geld tegoed hebben van hen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik voorzie faillissement van een relatie van mij. Niks is zeker maar ik wil voorbereid zijn.

 

Nu is mijn vraag als volgt: ik heb vorderingen en er zijn ook tegenvorderingen van hen tegen ons. Als de boel mis gaat, kan ik dan vorderingen tegen elkaar verrekenen? Er zijn preferente schuldeisers die al het schip in gaan, verwacht ik, dus ik wil zo min mogelijk geld tegoed hebben van hen.

Daar zijn veel haken en ogen aan. Het belangrijkste is dat die verrekening voor het faillissement moet zijn geformaliseerd.

Link naar reactie
  • 1

Ik voorzie faillissement van een relatie van mij. Niks is zeker maar ik wil voorbereid zijn.

 

Nu is mijn vraag als volgt: ik heb vorderingen en er zijn ook tegenvorderingen van hen tegen ons. Als de boel mis gaat, kan ik dan vorderingen tegen elkaar verrekenen? Er zijn preferente schuldeisers die al het schip in gaan, verwacht ik, dus ik wil zo min mogelijk geld tegoed hebben van hen.

Als beide vorderingen zijn ontstaan vóór faillissement, dan wel voortvloeien uit handelingen verricht vóór faillissement, mag je verrekenen. Zie artikel 53 Faillissementswet. Je mag je ook na faillissement pas op verrekening beroepen, mits maar aan de genoemde vereisten wordt voldaan.

 

Het overnemen van de vordering van een derde om deze vervolgens "weg te strepen" tegen een vordering van de failliet op jou lukt over het algemeen niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik voorzie faillissement van een relatie van mij. Niks is zeker maar ik wil voorbereid zijn.

 

Nu is mijn vraag als volgt: ik heb vorderingen en er zijn ook tegenvorderingen van hen tegen ons. Als de boel mis gaat, kan ik dan vorderingen tegen elkaar verrekenen? Er zijn preferente schuldeisers die al het schip in gaan, verwacht ik, dus ik wil zo min mogelijk geld tegoed hebben van hen.

Daar zijn veel haken en ogen aan. Het belangrijkste is dat die verrekening voor het faillissement moet zijn geformaliseerd.

 

Even voor de duidelijkheid, want ik denk dat het hier zo bedoeld wordt. Vorderingen voor het faillissement moeten zijn geformaliseerd omdat je anders in het faillissement niet kan verrekenen met schulden die nog openstaan.

 

Verrekenen voor faillissement is tricky, omdat dan gekeken wordt of het gaat om een onverplichte rechtshandeling die andere schuldeisers benadeeld kan hebben. Zo mag het nooit een voorwaarde voor verrekening zijn dat er kwijting wordt verleend op wat jij uit hebt staan. Al met al voorzichtigheid geboden.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Is dat "in het zicht van faillissement" ook een probleem voor de topicstarter of is het een handeling die de ondernemer die moet betalen niet mag doen? Of wordt zo'n transactie dan wellicht teruggedraaid? In principe kan de topicstarter dit natuurlijk niet weten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Is dat "in het zicht van faillissement" ook een probleem voor de topicstarter of is het een handeling die de ondernemer die moet betalen niet mag doen? Of wordt zo'n transactie dan wellicht teruggedraaid? In principe kan de topicstarter dit natuurlijk niet weten.

 

Een dergelijke transactie wordt niet zomaar teruggedraaid. Er is namelijk recht op verrekening. Er zijn 2 mogelijkheden:

 

Verrekening in faillissement: Let op erop dat de vordering bewijsbaar, reeel en onderbouwd moet zijn. Let op algemene voorwaarden die verrekening uitsluiten of dergelijke bepalingen in onderliggende overeenkomst.

 

Verrekening voor faillissement: Is geen probleem, maar geen dealtjes sluiten die buiten de eerder overeengekomen voorwaarden vallen.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor jullie adviezen en inzicht. Als ik het goed begrijp mag je geen profijt uit een faillissement van een ander kunnen trekken. Het gaat enkel om huur van een gebouw (betaal ik nu niet meer aan hen) en openstaande facturen voor cursussen (zijn zij aan mij verschuldigd).

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
bedankt voor jullie adviezen en inzicht. Als ik het goed begrijp mag je geen profijt uit een faillissement van een ander kunnen trekken. Het gaat enkel om huur van een gebouw (betaal ik nu niet meer aan hen) en openstaande facturen voor cursussen (zijn zij aan mij verschuldigd).

Dan is verrekening alleen mogelijk als dat overeengekomen is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.