• 0

Bouncepercentage neemt toe - waarom?

Mede Higherlevelers,

 

Ik houd me veelvuldig bezig met Google Analytics om mijn website te verbeteren en tot betere resultaten te laten leiden. Nou ben ik tegen een probleem aangelopen waar ik geen echte verklaring op heb en geen echte oplossing voor kan verzinnen vandaar dat ik het hier plaats.

 

Tussen September en November heb ik een bouncepercentage gehad van 37,92% op 8.000 bezoeken ongeveer.

Tussen December en Februari (nu) heb ik een bouncepercentage gehad van 44,17% op 17.000 bezoeken ongeveer.

 

Natuurlijk dacht ik zelf ook in eerste instantie aan het vele malen grotere aantal bezoekers als rede voor het verhoogde bouncerate maar mijn marketing strategie is helemaal niet veranderd, ik promoot via de zelfde kanalen als ik altijd deed en door een enkel product (denk ik) is het bezoekeraantal ontzettend gestegen (snapbacks).

 

1. Waardoor komt dit in mijn ogen zeer hoge bouncepercentage?

2. Wat zou de rede kunnen zijn voor deze stijging?

3. Hebben jullie wat creatieve, gespecialiseerde (eventueel) tips ter verbetering van het bouncepercentage?

 

Website url: www.basketballwear.nl

 

Bedankt voor alle feedback en suggesties.

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op facebook ben je veel actiever "reclame"aan het maken!

 

Het reclame niveau is inderdaad omhoog gegaan van 16,4% bezoeken naar 32,1% bezoeken via Social Media (als ik naar het aantal bezoekers via Twitter en Facebook kijk). Dit zou dus de rede kunnen zijn van het verhoogde bounce percentage zou je zeggen maar als ik kijk naar de top 10 bronnen zijn qua bouncepercentage dan komen alle vormen van social media hierin terug (Facebook, Twitter, Hyves) maar blijkt ook dat de andere 7 bronnen minimaal een bounce halen van 40%.

 

Het zal ongetwijfeld een deel zijn maar zeker niet de gehele oorzaak dus zeg ik op basis van de cijfers.

Link naar reactie
  • 0

Op basis van je gegevens is er nog niet zo heel veel zinnigs over te zeggen vind ik. Desalniettemin toch een poging ;-)

 

Mijn eerste reactie is ook om te denken dat je site groeit ook op manieren waar jij geen controle op hebt. Ik weet bijvoorbeeld niet of jij een indruk hebt van het linkprofiel dat je site heeft opgebouwd. Best mogelijk dat er al heel wat sites naar je linken maar dat er via deze links vooral bounces binnenkomen. Misschien ook dat je via social media meer verkeer genereert zoals al werd ogemerkt.

 

Maar wellicht ook dat je nu gevonden wordt binnen Google op zoekwoorden die niet bij jouw business passen. Je zou de zoekwoorden in GA of in de Webmaster tools eens goed moeten bestuderen. Zitten daar keywords bij die niet op jou van toepassing zijn, dan heb je hiermee waarschijnljk ook een deel van de toename van bounces mee verklaard.

 

Kijk ook eens goed welke pagina's de meeste bounces opleveren. Het zou mij niet verbazen als een groot deel van de bounces voortkomt uit de shopping carts die de finish niet halen. Een verdubbeling van het bezoek (bedoel je hiermee bezoekers of pageviews?) heeft vast niet geleid tot een verdubbeling van de verkopen - anders had je geen reden tot klagen ;D. Ik denk dat meer mensen een karretje hebben gevuld zonder ooit de intentie te hebben gehad over te gaan tot de koop.

 

Hopelijk kan je hier wat mee...

 

iOptimize

 

 

iOptimize maakt klanten van bezoekers en verbetert het rendement van je site.
Link naar reactie
  • 0

Een bounce percentage van 44% is niet eens slecht. De kleine stijging die er is opgetreden zal inderdaad te maken hebben met de relevantie van zoekwoorden waar de site op gevonden wordt. De PageRank van je site zal namelijk zijn gestegen, waardoor je site ook op minder relevantie zoekwoorden beter vindbaar is in Google.

 

Ik ben overigens wel benieuwd naar het aantal aankopen die er plaatsvinden. Zijn die ook verdubbeld? En zijn het veelal unieke bezoekers of veel dezelfde bezoekers die een aankoop doen? Daar kun je denk ik veel meer informatie uit halen.

Link naar reactie
  • 0

Op basis van je gegevens is er nog niet zo heel veel zinnigs over te zeggen vind ik. Desalniettemin toch een poging ;-)

 

Mijn eerste reactie is ook om te denken dat je site groeit ook op manieren waar jij geen controle op hebt. Ik weet bijvoorbeeld niet of jij een indruk hebt van het linkprofiel dat je site heeft opgebouwd. Best mogelijk dat er al heel wat sites naar je linken maar dat er via deze links vooral bounces binnenkomen. Misschien ook dat je via social media meer verkeer genereert zoals al werd ogemerkt.

 

Maar wellicht ook dat je nu gevonden wordt binnen Google op zoekwoorden die niet bij jouw business passen. Je zou de zoekwoorden in GA of in de Webmaster tools eens goed moeten bestuderen. Zitten daar keywords bij die niet op jou van toepassing zijn, dan heb je hiermee waarschijnljk ook een deel van de toename van bounces mee verklaard.

 

Kijk ook eens goed welke pagina's de meeste bounces opleveren. Het zou mij niet verbazen als een groot deel van de bounces voortkomt uit de shopping carts die de finish niet halen. Een verdubbeling van het bezoek (bedoel je hiermee bezoekers of pageviews?) heeft vast niet geleid tot een verdubbeling van de verkopen - anders had je geen reden tot klagen ;D. Ik denk dat meer mensen een karretje hebben gevuld zonder ooit de intentie te hebben gehad over te gaan tot de koop.

 

Hopelijk kan je hier wat mee...

 

iOptimize

 

 

 

Even iets meer gegevens, ook met betrekking tot verkoop.

 

Tussen September en November heb ik een bouncepercentage gehad van 37,92% op 8.000 bezoeken ongeveer.

Tussen December en Februari (nu) heb ik een bouncepercentage gehad van 44,17% op 17.000 bezoeken ongeveer.

Bezoekers zijn dus tussen de periodes met 53% gestegen. Het bouncepercentage is met een slordige 7% gestegen.

Verkopen zijn gestegen met 33% ten opzichten van de eerste periode.

 

Het gaat hier overigens over Bouncerate en niet de uitstappaden. Lijkt me onlogisch dat klanten direct binnen komen in het winkelwagentje.

 

De tips over zoekwoorden en het linkprofiel zal ik zeker even gaan opvolgen.

 

Een bounce percentage van 44% is niet eens slecht. De kleine stijging die er is opgetreden zal inderdaad te maken hebben met de relevantie van zoekwoorden waar de site op gevonden wordt. De PageRank van je site zal namelijk zijn gestegen, waardoor je site ook op minder relevantie zoekwoorden beter vindbaar is in Google.

 

Ik ben overigens wel benieuwd naar het aantal aankopen die er plaatsvinden. Zijn die ook verdubbeld? En zijn het veelal unieke bezoekers of veel dezelfde bezoekers die een aankoop doen? Daar kun je denk ik veel meer informatie uit halen.

 

September tot November 71% nieuwe bezoekers

December tot Februari 61% nieuwe bezoekers

Link naar reactie
  • 1

Ik kan me niet meer herinneren hoe je site er voorheen uitzag, maar als ik nu op je homepage kom, zie ik een heel snel wisselende banner, waarbij ik niet de tijd krijg om iets te lezen. Bovendien komt er ook nog een balk aan de bovenzijde over die banner heen, die dwars over de tekst gaat. En alsof dat nog niet drukte genoeg is komt er vervolgens rechtsonder spontaan een popup met een chatfunctie. Om zenuwachtig van te worden ...

 

Zijn dit elementen die voorheen niet in je website zaten (of zijn die gewijzigd), dan zou daar wellicht een verklaring kunnen liggen.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me niet meer herinneren hoe je site er voorheen uitzag, maar als ik nu op je homepage kom, zie ik een heel snel wisselende banner, waarbij ik niet de tijd krijg om iets te lezen. Bovendien komt er ook nog een balk aan de bovenzijde over die banner heen, die dwars over de tekst gaat. En alsof dat nog niet drukte genoeg is komt er vervolgens rechtsonder spontaan een popup met een chatfunctie. Om zenuwachtig van te worden ...

 

Zijn dit elementen die voorheen niet in je website zaten (of zijn die gewijzigd), dan zou daar wellicht een verklaring kunnen liggen.

 

De site was tot gisteren iets in design aangepast, dit heb ik zelf teruggedraaid omdat ik dacht dat het wellicht een beetje hieraan kan liggen. De chat functie is inderdaad toegevoegd maar zie ik als een goede extra. De headlines weet ik van en ga ik proberen aan te laten passen.

 

Bedankt voor de feedback

Link naar reactie
  • 0

Als je toch in google analytics kijkt:

 

- Welke landingspagina's heb je en op welke landingspagina zit de grootste stijging in bouncerate?

- Als je die pagina bekijkt, welke zoekwoorden zitten daaraan gekoppeld en welke van die zoekwoorden hebben de hoogste bouncerate

- Zijn die zoekwoorden voor jou relevant dan moet je aan je landingspagina gaan sleutelen. Zijn ze niet relevant dan moet je die gewoon lekker laten voor wat het is.

 

Oftewel: Stap voor stap analyseren en de grootste pijnpunten eerst oplossen

 

Gebruik je adwords?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een blik geworpen op alle landingspagina's die we hebben en hier zijn geen grote verschuivingen geweest. Het bouncepercentage is gewoon lichtelijk gestegen overal.

 

Kom wel een heel vreemde link tegen die de afgelopen periode ineens 2.500 pageviews heeft gehad en een verhoogd bounce heeft. De link komt me overigens ook niet bekend voor en wanneer ik hem volg kom ik op de homepage.

 

/samenvoordeel/scripts/flexreview/getreview.cfm?wt=9&ws=3591&wbc=d9d7d7&wtbc=ffffff&wtbr=c7c7c7&wtc=

262626&wlc=3e7483&wrc=23ba41&wttc=ffffff&nor=2&ww=220&wctc=524f4f&wntc=c50027&wbbc=ffffff&wttbc=222222&wttsz=0&wtxsz=9.5

 

Adwords wordt door mij nog niet gebruikt. Heb het een hele tijd wel gedaan maar niet meer.

 

[Mod edit: link in quote in 2 stukken "gebroken" ivm forum layout ]

Link naar reactie
  • 0

Op zich is het bouncepercentage een leuk percentage, maar hoog of laag, je koopt er niks voor.

 

Hoe zit het met je order aantallen en je omzet? Zijn die ook licht gestegen of ? Dat zijn net wat belangrijkere getallen ;)

 

Tussen September en November heb ik een bouncepercentage gehad van 37,92% op 8.000 bezoeken ongeveer.

Tussen December en Februari (nu) heb ik een bouncepercentage gehad van 44,17% op 17.000 bezoeken ongeveer.

Bezoekers zijn dus tussen de periodes met 53% gestegen. Het bouncepercentage is met een slordige 7% gestegen.

Verkopen zijn gestegen met 33% ten opzichten van de eerste periode.

Omzet is gestegen met 37% gestegen.

 

Opzich trouwens logisch aangezien de shop nog kleinschalig is, vandaar dat vooruitgang zo makkelijk geboekt word.

Link naar reactie
  • 0

De chat functie is inderdaad toegevoegd maar zie ik als een goede extra.

Ik heb op zich geen moeite met de chatfunctie, maar bij mij kwam de hele chatbox spontaan groot in beeld. Als ik de pagina nu open, krijg ik alleen de rode balk te zien, dat oogt een stuk rustiger. Ik weet niet of je dat aangepast hebt of dat het alleen de eerste keer gebeurt. Als ik je site nu in Safari open, krijg ik namelijk wel weer de hele chatbox.

 

Voelt toch een beetje vreemd, alsof jij het initiatief voor die chat neemt ...

Link naar reactie
  • 0

De chat functie is inderdaad toegevoegd maar zie ik als een goede extra.

Ik heb op zich geen moeite met de chatfunctie, maar bij mij kwam de hele chatbox spontaan groot in beeld. Als ik de pagina nu open, krijg ik alleen de rode balk te zien, dat oogt een stuk rustiger. Ik weet niet of je dat aangepast hebt of dat het alleen de eerste keer gebeurt. Als ik je site nu in Safari open, krijg ik namelijk wel weer de hele chatbox.

 

Voelt toch een beetje vreemd, alsof jij het initiatief voor die chat neemt ...

 

Momenteel is dat ook zo ingesteld ja! Verstandig dit aan te passen?

Link naar reactie
  • 0

Momenteel is dat ook zo ingesteld ja! Verstandig dit aan te passen?

Ik kan me voorstellen dat het hier en daar tot een schrikeffect leidt, niet alleen door het tonen van de box zelf, maar ook door het gevoel dat iemand je in de gaten zit te houden. Ik zou alleen de rode balk tonen en het initiatief voor het starten van de chat aan de bezoeker overlaten.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zelf een A/B test doen, maar ik sluit me bij John Bouwmans aan, een chatbox dat in volle beeld meteen opspringt veroorzaakt van mij tenminste een bounce weg, gewoon van de schrik. Een chat aanwezig vind ik juist leuk, maar ik heb ze ook gezien waar ze meteen beginnen met vragen stellen en dat hoef ik niet zo. Te jong 2001: A Space Oddyssey gezien, denk ik, ben altijd bang dat HAL mij achteraan komt. :-)

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Mocht je bouncepercentage hierdoor dalen, dan loop je natuurlijk wel het risico dat meer bezoekers je informatie over "Verzenden en Retourneren" gaan lezen. Daar staan zaken die niet conform de Wet Koop op Afstand zijn en ook dingen die mij heel onlogisch voorkomen. Je hebt bijvoorbeeld een 24-uur bereikbaar 084 nummer, waarom moet ik voor informatie over de levertijd dan een 06 nummer bellen?

 

Ik heb geen ervaring met rembours-zendingen, maar als ik lees "U hoeft uw bestelling pas te betalen wanneer de postbode van PostNL uw pakket bij u komt afleveren. U kunt dus eerst uw bestelling bekijken en controleren voor u betaald!" (dat moet overigens "betaalt" zijn) dan vraag ik me af of de postbode echt bereid (verplicht?) is om daarop te wachten ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.