• 0

banken vinden altijd een stok om de hond te slaan?

Goeden dag,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben een ondernemer die het plan heeft opgevat om een horeca bedrijf te starten. Ik heb altijd al de neiging gehad als iedereen rechtsaf gaat om dan linksaf te gaan. Wel moet ik erbij vermelden dat zich nu een hele mooie oppertunity zich voordoet.Ik heb in mijn leven als wat businessplannen in elkaar gezet en heb in de loop der jaren wat achter de schermen van banken kunnen kijken. Nu was ik altijd in de veronderstelling dat banken een gedeelde verantwoordelijkheid hebben om ondernemend Nederland te steunen. Ik hoor dit tenminste als argumentatie waarom er zoveel miljarden aan belasting geld naar de Banken toe gegaan is. Nu is mijn businessplan afgewezen. Het is niet de bedoeling om hier uit te huilen maar ik wil het graag dit naar een hoger level tillen. De afwijzing is niet om financiële reden maar, let op, de afdeling riskmanagement heeft twijfels aan de haalbaarheid op grond van demografische factoren. Kortom wie een hond wil slaan vindt altijd een stok.

Ik heb het vermoeden dat de banken hun reserves aan het aanvullen zijn en veel afwijzen onder het motto er is geen goed businessplan.

 

Graag hoor ik of ik spoken zie of dat er meer mensen zijn die deze ervaring hebben.

 

Groet,

Jan

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zoek een gelijkgestemde ondernemer en de financiering is toch rond? Genoeg horeca, ik snap niet waarom 'banken' of 'de politiek' hier verantwoordelijkheid voor zouden moeten dragen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Omdat dat o.a. een taak van een bank is.

Blijkbaar zijn de meningen hierover verdeeld op deze site. De banken roepen dat ze deze verantwoordelijkheid wel hebben. De politiek bevestigd dit. Maar de praktijk is toch anders tenminste bij mijn kennissen en bij mij .

 

Ps Afwijzingen is niet alleen in de Horeca branche het geval maar ook elders.

Link naar reactie
  • 0

Het is uiteraard niet 'de maatschappelijke taak' van banken om ons leningen te verstrekken. Wat wel absoluut een feit is dat het voor starters redelijk moeilijk tot onmogelijk wordt om een financiering te krijgen. Mijn 'droom' om te gaan ondernemen zal ik hoogstwaarschijnlijk in de ijskast moeten gaan zetten. Dat is natuurlijk niet de schuld van de banken maar het is wel enorm frustrerend. Als het zover komt dat slechts vermogende mensen nog kunnen ondernemen (supertalenten en superideeën daargelaten uiteraard) zou dat best tot een grotere tweedeling in onze maatschappij kunnen leiden en een nog groter verschil tussen de sociale klassen veroorzaken. En dan kun je je gaan afvragen of dat de kant is waar men heen wil in dit land. Maar dit is een ondernemersforum en geen politiek forum dus die discussie wil ik ook niet uitlokken, ik wil alleen concluderen dat ondernemen voor een gereserveerder publiek zal zijn en dat we het daarmee zullen moeten doen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Beunder,

 

Ik denk dat we verschil van inzichten hebben wat wel of niet een verantwoordelijkheid van banken is. Ik denk van wel. Zoals gezegd geven banken dit ook aan richting MKB.

 

Daarnaast denk ik als we, als ondernemend Nederland, geen signaal richting de politiek afgeven dat hier een stagnering van de economische motor ontstaat.

 

Wel moet ik concluderen, gezien het kleine aantal reacties, jij meer aanhangers hebt dan ik.

 

Jammer, maar het zal dan weinig zin hebben om dit verder door te zetten.

 

Bedankt voor ieders mening over dit topic.

 

Groet,

Jan

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is ondernemen, daar heb je in principe geen bank voor nodig. Het is juist de uitdaging om met een klein budget toch te beginnen. In mijn studenten tijd ben ik begonnen met het importeren van goedkope cabrio's vanuit Duitsland. Voor de eerste auto had ik slechts 6.000 gulden nodig (en verkocht voor 12k 8)). En die 6k had ik gewoon in een call center verdient :)

 

Het onderneemt juist een stuk prettiger zonder druk van die banken

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is ondernemen, daar heb je in principe geen bank voor nodig. Het is juist de uitdaging om met een klein budget toch te beginnen. In mijn studenten tijd ben ik begonnen met het importeren van goedkope cabrio's vanuit Duitsland. Voor de eerste auto had ik slechts 6.000 gulden nodig (en verkocht voor 12k 8)). En die 6k had ik gewoon in een call center verdient :)

 

Het onderneemt juist een stuk prettiger zonder druk van die banken

 

Als ik de tijd zou kunnen terugdraaien zou ik het ook zo gedaan hebben maar voor een hoop (horeca) ondernemingen kunnen mensen zoals ik nou eenmaal niet om de bank heen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.