• 0

Prive-kilometers met zakelijke auto

Hallo, ik heb de volgende vraag. Ik heb een bestelbus van mijn werkgever waar ik heel af en toe prive mee rijd.

Als ik het goed heb, omschrijft de Belastingdienst zakelijke kilometers als zijnde de snelste route.

Stel ik rijd normaal gesproken 20 km. naar klant A, maar doordat ik mijn dochter naar het kinderdagverblijf moet brengen, rijd ik binnendoor en is de totale route zelfs korter, namelijk maar 19. Dan lijkt mij dat de rit van thuis naar het kinderdagverblijf niet prive is, gezien het totaal aantal km. onder de 20 is.

Ditzelfde als ik naar huis ga. Op weg naar huis haal ik mijn dochter op bij mijn schoonmoeder (route binnendoor, waardoor het totaal aantal km. zelfs lager is, dan de normale route), daar blijf ik eten en ben daardoor pas 1 uur later thuis. Is dit prive of zakelijk?

En stel ik zou niet blijven eten, maar alleen mijn dochter ophalen, blijft het antwoord dan hetzelfde?

Ik kan nergens antwoorden vinden op deze vragen en heb steeds een discussie met mijn werkgever.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35385-prive-kilometers-met-zakelijke-auto/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Als je werkgever er een probleem van maakt dat je de auto ook gebruik tom je kind op te halen of weg te brengen lijkt me dat zijn probleem is dat die bedrijfsbus geparkeerd staat op een plek die niet als zakelijk beschouwd kan worden. Als de bus niet voor privé doeleinden gebruikt wordt (fiscaal) kan het zijn dat hij zich daar zorgen om maakt, niet of je wel of niet die 1-2 km meer of minder rijdt door je kind op te halen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

formeel eindigt de zakelijke rit als je een privé bestemming aandoet. Je werkgever zou dus bezwaar kunnen maken tegen deze ritten als je dit zo doet en je werkgever een verklaring geen privé-gebruik heeft van jou.

Of het fiscale gevolgen heeft is een tweede. 1 kilometer minder rijden zal bij een rittenregistratie echter wel opvallen. Op 20 kilometer is dat wel een behoorlijke afwijking. Altijd de kortste bocht nemen, scheelt hooguit een honderd meter op 20 kilometer. Overigens geldt voor de fiscus de meest gebruikelijke route, niet per se de snelste. Daar heb je dus nog wel marge, maar formeel geldt de rit van je schoonmoeder naar je werk en van je schoonmoeder naar huis als privé.

Maar dit betreft een werknemersvraag en dat is buiten het doel van HL als ondernemersforum. Topic gaat daarom op slot.

groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar