Ga naar inhoud
  • 0

Wat te doen tegen openbaarmaking privégegevens door KvK?

Zzp’ers zijn bij inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) verplicht om hun adres op te geven. Met name onderzoeksjournalisten wiens zaakadres tevens hun privéadres is, voelen er niets voor om hun adresgegevens openbaar te maken. Het VARA-programma De Ombudsman vindt dat zzp’ers zich moeten kunnen inschrijven zonder dat hun woonadres is te achterhalen. In de uitzending van vrijdag 3 februari gaat De Ombudsman naar de Kamer van Koophandel om dit recht te zetten.

Het handelsregisterbesluit biedt wel de mogelijkheid om je adres af te (laten) schermen als je allereerst zelf de nodige stappen hebt ondernomen om er voor te zorgen dat je persoonsgegevens niet eenvoudig langs andere weg beschikbaar zijn. Dit kan alleen in uitzonderingsgevallen en onder de volgende voorwaarden: het adres is afgeschermd in de gemeentelijke basisadministratie; het telefoonnummer is geheim; alle mogelijke maatregelen zijn genomen om de bekendheid van het adres te verminderen, zoals adresvermelding op eigen website. Verder moet er sprake zijn van een ‘waarschijnlijke dreiging’ en moet het belang van de afscherming zwaarder wegen dan de rechtszekerheid in het economische verkeer.

Uit de praktijk blijkt dat een officiële aangifte bij de politie niet altijd noodzakelijk is, schrijft NVJ-jurist Maarten van den Berg in een column in Villamedia Magazine. ‘Je kunt de KvK ook op andere manieren overtuigen. Met bijvoorbeeld verklaringen van collega’s over de bedreigende situaties samen met kopieën van de artikelen die tot de bedreiging hebben geleid. Na ontvangst van deze stukken volgt een afweging door de KvK en als het goed is afscherming van je adres.’

De NVJ kan in bijzondere gevallen, bijvoorbeeld als er sprake is van potentiële bedreigingen als een soort agent/inschrijfadres optreden, zodat de gegevens onbekend blijven voor kwaadwillende derden.

Bron: NVJ

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik las gister een column (NRC) van de dame die dit ondernomen heeft. Belachelijk hoe zo iemand gewoon op het verkeerde spoor wordt gezet, maar als de Ombudsman komt aanzetten kan het ineens wel. Ik ben niet eens zo zeer een voorstander van het afschaffen van de KvK, maar als ik dit soort dingen weer hoor wil ik wel van gedachte veranderen.

Ik hoop dat er nu eindelijk eens iets gaat veranderen binnen de KvK mbt de veiligheid en privacy van ZZPers.

Link naar reactie
  • 0

In geval van ZZP'er, dan kies je er toch voor om kostenbesparend vanuit huis te werken ? Hiermee is jouw huis adres dan toch ook automatisch adres van de onderneming.

Men kiest er weloverwogen voor om ZZP'er te worden neem ik aan. De voordelen wegen (of wogen) op tegen de nadelen.

Maar is men van te voren niet bewust van de nadelen? Op jouw bedrijfsadres ben je toch te vinden? Is dit zo erg ? Als klant die de diensten van een zzp'er inhuurt is het lijkt mij vanzelfsprekend volledige naam en adres als basisinformatie toch wel het minste gewenst.

Iemand die een gevoelig beroep heeft, journalist of ander beroep waar het niet ondenkbaar is dat "klanten" of onderwerpen een reactie kunnen genereren moeten misschien geen ZZP'er worden of op andere locatie hun ZZP entiteit laten registreren.

Hoop niet dat ik nu de hele ZZP community op m'n dak krijg :)

Link naar reactie
  • 0

@Paul: Ik snap je beredenering wel, maar ik vind ook dat er inmiddels wel wat meer nuance in mag. Het feit is dat de groep ZZPers in Nederland steeds groter wordt, en er worden meer diverse beroepen uitoefend. Ik kan me zo voorstellen dat je als freelance tuinier er niet happig op bent dat het adres waar ook je vrouw en drie koters wonen voor iedere klant makkelijk te vinden is.

Ik heb zelf wel eens een bizer voorval gehad, waarbij een klant om 18:00 'savond onaangekondigd 'even langskwam'. Hij was in de buurt en wou even wat overleggen. Dan sta je daar met je schort om, een pan in de hand en een 2-jarige peuter aan je been hangend. Niet echt waar ik op zit te wachten. Om heel eerlijk te zijn besefte ik toen ook wel dat ik me daar dus niet lekker bij voel. Ik werk niet alleen thuis, maar ik heb thuis ook een kind en m'n privacy. Niet iedereen heeft daar (bewust of onbewust) respect voor.

Inschrijven op een andere locatie is ook niet voor iedereen financieel haalbaar, en ik vind ook niet dat dat een voorwaarde moet zijn.

Link naar reactie
  • 0

en daarom beste mensen heb ik een stichting opgericht die zich hier sterk voor gaat maken en een alternatief gaat bieden. Weer een gemiste kans van het MKB Nederland of zo..... want in de wetvoorstellen staat wel dat de privacy van beursgenoteerde bedrijven / bestuurders 'geheim' moeten blijven.... voor de zomer meer op http://www.registratieadres.nl/ (er zijn vele haken en ogen aan maar ik geef niet snel op) .... en mij contacten mag altijd.... goed weekend!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

@Paul: Ik snap je beredenering wel, maar ik vind ook dat er inmiddels wel wat meer nuance in mag. Het feit is dat de groep ZZPers in Nederland steeds groter wordt, en er worden meer diverse beroepen uitoefend. Ik kan me zo voorstellen dat je als freelance tuinier er niet happig op bent dat het adres waar ook je vrouw en drie koters wonen voor iedere klant makkelijk te vinden is.

Ik heb zelf wel eens een bizer voorval gehad, waarbij een klant om 18:00 'savond onaangekondigd 'even langskwam'. Hij was in de buurt en wou even wat overleggen. Dan sta je daar met je schort om, een pan in de hand en een 2-jarige peuter aan je been hangend. Niet echt waar ik op zit te wachten. Om heel eerlijk te zijn besefte ik toen ook wel dat ik me daar dus niet lekker bij voel. Ik werk niet alleen thuis, maar ik heb thuis ook een kind en m'n privacy. Niet iedereen heeft daar (bewust of onbewust) respect voor.

Inschrijven op een andere locatie is ook niet voor iedereen financieel haalbaar, en ik vind ook niet dat dat een voorwaarde moet zijn.

Het is inderdaad niet gezellig indien een van jouw klanten langs kan komen op jouw bedrijfsadres. Maar duidelijke communicatie zoals vermelding van bezoek enkel op afspraak zou al kunnen helpen.

Thuis een onderneming runnen heeft voor en nadelen. De voordelen mogen wel en de nadelen zijn vervelend. Maar op de totale balans lijkt mij openbaarheid van gegevens beter alternatief dan afscherming. Als ik klant ben en niet tevreden over diensten of goederen is het normaal dat ik verhaal kom halen. Persoonlijk als het zo uitkomt. Dat je dit niet verwacht of op dat moment onhandig uitkomt dat is een tweede. Het is maar hoe je met dat soort situaties om kunt gaan. Een zeer incidenteel geval waarbij een klant langskomt om 18:00 (hoezo is dat bizar?) vind ik niet echt een reden om te pleiten voor totale afscherming of verberging van bedrijfsadres. In dit geval had de goede man misschien slecht nieuws te melden, of kwam hij om een opdracht te tekenen of te betalen ?

Elke andere ondernemer is ook te vinden op kantoor of werkplek elke dag. Een onderneming in huis maakt natuurlijk altijd op een bepaalde manier inbreuk op persoonlijke levenssfeer.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel leden die zich hier om die reden vestigen, maar dan ook omdat ze het bedrijf op Google Places ed. kunnen zetten en een kantoorpand laten zien in plaats van de eigen voortuin met de auto erbuiten geparkeerd. Want de KvK is allang niet de enige hoek waarvan het gebruik van een huisadres voor een bedrijf een probleem op kan leveren.

Wel is het de enige verplichte, zou ik denken, en dat scheelt natuurlijk.

Maar het is voor twee tientjes per maand op te lossen, dus ik denk dat het bij een principieel vraagstelling blijft. Toch?

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0
Elke andere ondernemer is ook te vinden op kantoor of werkplek elke dag. Een onderneming in huis maakt natuurlijk altijd op een bepaalde manier inbreuk op persoonlijke levenssfeer.

Dat is nu juist mijn punt. Een kantoor sluit je om een bepaalde tijd, komen mensen na die tijd aan de deur dan is duidelijk dat het kantoor gesloten is. Maar thuis is dat niet het geval. Natuurlijk geef ik duidelijk aan dat ik zakelijk bereikbaar ben tot 17:00, maar niet iedereen heeft daar boodschap aan. (en nee, het ging in mijn geval niet om problemen of betalingen) Dit is zeker een nadeel van thuis werken, dat spreek ik niet tegen. Maar ik vind het wel dat het in sommige gevallen makkelijker moet zijn om jezelf hier tegen te beschermen.

Het is maar een gedachte, maar een oplossing zou zijn om de privegegevens van een ZZPer vrij te geven op verzoek: bijvoorbeeld wanneer er problemen zijn omtrend een opdracht. Ik noem maar wat, ik ben hier zelf ook nog niet over uit wat nou een goede oplossing is.

Link naar reactie
  • 0

Maar het is voor twee tientjes per maand op te lossen, dus ik denk dat het bij een principieel vraagstelling blijft. Toch?

Het huren van een bureau hier in Utrecht is wel iets duurder dan dat, tenzij ik iets heb gemist. :)

Het model bij mij is cowerken, waarbij de basislidmaatschap bestaat over het algemeen uit een vestigingsplaats, toegang tot gezamenlijk evenementen en projecten, toegang tot alle cowerk ruimtes binnen Open Coworking over de gehele wereld, korting op ruimtegebruik van welke aarde dan ook. Hier een voorbeeld van een van de aktief leden die met een basislidmaatschap begonnen is. Deze lidmaatschap groeit desgewenst met de onderneming mee, tot het moment dat het echt een eigen pand nodig heeft, en dan houden wij een leuke feest en worden leden overgezet naar "alumni-status" ofwel ereleden. Anderen blijven bij dezelfde lidmaatschap; ik heb een auteur bijvoorbeeld die hier komt om in alle rust te kunnen schrijven en ik denk niet dat haar werkwijze in de toekomst zal veranderen. Dat hoeft ook niet.

Een basislidmaatschap bij ons kost 250 euro per jaar als ik de post niet fysiek door moet sturen (ophalen of scannen en electronische doorsturen is inbegrepen). Twee tientjes dus.

Weliswaar is cowerken niet de dominante model in Nederland, waar een ontmoetings/vergadermodel de grootste speler is. Bij deze is huisvesting niet de bedoeling, want dat model gaat er juist om mensen/bedrijven die dat niet willen en geen behoefte aan hebben.

Maar ik denk dat als je rond kijkt, zal je vinden dat ik niet onder de markt zit wat cowerken betreft. Is dat wel zo, dan nodig ik je wel uit om je bedrijf te vestigen in Oosterhout, het kloppende hart van welvarend Noord-Brabant. ;)

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.