• 0

Aankondiging beslaglegging 14feb

Hai,

 

Mijn man heeft een eenmanszaak (koeriersbedrijf) en heeft nu een IB-aanslag niet kunnen betalen omdat een van zijn grootste klanten failliet gegaan is in 2010 en hij daardoor in een gat terecht gekomen is. Nu gaat het echter eindelijk beter. Alleen de belastingdienst wilt geen betalingsregeling treffen. Zij hebben nu een dwangbevel gestuurd met daarin een aankondiging tot beslaglegging op 14 feb as. Het gaat om een bedrag van €16.000. Wij hebben inmiddels ook een aanvraag bij de gemeente gedaan voor een bedrijfskrediet alleen gaat daar wel wat tijd overheen.

 

Wij wonen in een koophuis en zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. Kunnen ze ons huis voor zo een bedrag in beslag nemen? Het huis is namelijk ook van mij.

 

Is er iets wat ik kan doen om te beslaglegging te vertragen zodat we op antwoordt van de gemeente kunnen wachten. We hebben al een brief opgesteld met daarin het verzoek of ze aub het beslag willen uitstellen tot we uitsluitsel van de gemeente hebben. Maar is dit de beste manier?

 

Ik hoop dat iemand ons kan helpen we zijn radeloos en hebben ook nog eens een kindje van net 1 jaar

 

Gr.,

 

Jcbabpan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wij wonen in een koophuis en zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. Kunnen ze ons huis voor zo een bedrag in beslag nemen? Het huis is namelijk ook van mij.

Zijn de huwelijkse voorwaarden altijd bijgewerkt?

 

Over het algemeen staat de belastingdienst wel een betalingsregeling toe. Soms wordt het verzoek echter door de ontvanger afgewezen waarna je bezwaar kunt aantekenen. Dus teken bezwaar aan en stel een betalingsregeling voor. Wanneer de betalingsregeling langer dan 6 maanden duurt dan zal de ontvanger ook beslag laten leggen (zekerheidstelling).

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Rovéned was mij net voor - scheelt weer typewerk. Wat ik je nog wil meegeven is dat je niet moet schrikken van een belaglegging, als er beslag ligt op zaken mag je ze niet verkopen, maar wel gebruiken. Het is een vorm van zekerheid voor de schuldeiser. Er is ook geen reden om geen beslag te leggen, als ik jouw verhaal goed lees kun jij geen andere zekerheden bieden.

Waar het om gaat is de volgende stap voorkomen: de verkoop van de zaken waar belag op ligt. Rovéned geeft daarvoor goede tips. Als jij aan kunt tonen da je met BBZ bezig bent maak je goede kans dat die stap voorkomen kan worden. Ik zou daar mijn pijlen op richten als ik jou was.

 

Nog één ding, die aanlag IB vind ik nogal fors. Zeker als je in ogenschouw neemt dat er en groot failissement is geweest en dit kosten door middel van een achterwaartse verliesverrekening (als die er was) verrekend zoudn kunnen worden met d aanslag IB die het nu zo spannend maakt. Over welk jaar gaat deze aanslag? En hoe loop je met je huidige administratie en aangiften (op tijd of uitstel / achterstand)?

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Misschien een stomme gedachte van mij, maar een IB aanslag gaat toch altijd over de winst, die je hebt gemaakt? Wat heeft het faillisement van een klant daarmee te maken? Dat geld heb je dus nooit gekregen, dus valt ook niet onder de winst, dus wordt ook niet meegenomen in de IB aangifte.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet over welk jaar de betreffende aanslag IB gaat, maar als die aanslag niet al te lang geleden is opgelegd kan je zeker nog wel bezwaar maken tegen die aanslag, en daarbij uitstel vragen voor betaling van het bedrag waarover het bezwaar gaat. Daarmee moet de Belastingdienst haar incassopogingen stopzetten. De vordering wordt immers nu betwist. Ook in het geval de aanslag gewoon klopt omdat je die zelf zo hebt ingediend kan je hierop terugkomen, maar heel fraai is het vervolgens niet als het bezwaar is ingediend op gronden waar je dan later wederom op moet terugkomen, dat de eerdere aanslag dus wel klopte.

Als het je echt er om te doen is om uitstel te krijgen totdat over het Gemeentelijke krediet is beslist, dan is dat misschien een methode.

 

Overigens heb ik laatste hetzelfde meegemaakt met een klant, en het gewoon voorgelegd aan de Belastingdienst. Dat verder pogingen geen zin hadden maar dat er wel een verzoek was ingediend bij de Gemeente voor een Bbz-krediet (bewijs meegestuurd). Ze hebben toen alles nog even aangezien en netjes gewacht totdat het krediet rond was.

 

Overigens is beslag leggen op, inderdaad nog niet hetzelfde als verkopen door diezelfde deurwaarder.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ze beslag komen leggen plannen ze daarna een openbare verkoop. Maar de belastingdienst heeft liever gewoon geld dan een openbare verkoop, dus ik kan me niet voorstellend dat ze je geen tijd zullen geven om dat geld bij elkaar te krijgen. Is mij altijd gelukt.

 

"Het is nu juni, dus is de openbare verkoop in augustus, wacht, laten we dat in september doen, is dat goed?"

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien een stomme gedachte van mij, maar een IB aanslag gaat toch altijd over de winst, die je hebt gemaakt? Wat heeft het faillisement van een klant daarmee te maken? Dat geld heb je dus nooit gekregen, dus valt ook niet onder de winst, dus wordt ook niet meegenomen in de IB aangifte.

 

Winst is het verschil tussen de baten (opbrengsten) en lasten (kosten). U verwart deze begrippen met ontvangsten en uitgaven. Wanneer een dienst of goed geleverd is moet de ondernemer de baten/lasten al verantwoorden in zijn boekhouding ongeacht of het geld ontvangen is of niet. Hieruit vloeit de winst voort die toerekenbaar is aan de desbetreffende periode. Over deze winst (baten -/- lasten) wordt dan de te betalen/ontvangen belasting berekend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.