• 0

Benadering van kandidaat-ondernemingen

Hallo iedereen,

 

ik heb een kort en relatief simpel vraagje: Hoe benaderen jullie ondernemingen die jullie willen overnemen?

 

Gewoon op de man af vragen lijkt me zo .. onbehulpzaam? Zijn er bepaalde principes die ik in acht moet houden? Bepaalde zaken over de onderneming die ik eerst te weten moet komen? ...

 

Verder lijk ik nergens een degelijke database met 'te koop aangeboden' ondernemingen te kunnen vinden. Hierbij ben ik wel op zoek naar een bedrijf in België... Ik heb al een idee van wat ik zoek dus wat ik tot nu toe ben tegengekomen kon ik erg snel schrappen.

 

Alvast bedankt,

 

Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Googelen op "how to buy a company' levert misschien al veel informatie op.

 

Dan kom je ook bijvoorbeeld dit tegen.

 

Ik neem aan dat je http://www.bedrijventekoop.be al gezien hebt?

 

 

Jup, die had ik al gezien. Goede tip om in het Engels te zoeken. Dat levert misschien meer op.

 

Het is nogal een verschil overigens of je een beursgenoteerd bedrijf, een bedrijf van 15 man of een eenmanszaak/klein bedrijfje van enkele oprichter, zou willen overnemen. Elk van die vraagt om een andere benadering natuurlijk. Kun je daar mee over vertellen?

 

Uiteraard. Ben in se op zoek naar kleine bedrijfjes, zullen vaak eenmanszaken of hooguit bvba's zijn gerund door 1 of 2 personen.

Link naar reactie
  • 0

Het blijft wat vaag wat je precies zoekt: je wilt een klein bedrijfje overnemen.

Welke branche?

Wat is je doel? Wil je een slechtlopend bedrijf renderend maken of zonder veel inspanning geld verdienen aan een goedlopende zaak?

Waarom zou een overnamekandidaat met jou in zee gaan en niet met een ander?

 

Hoe benaderen jullie ondernemingen die jullie willen overnemen? Als een bedrijf zich te koop aanbiedt, kun je toch gewoon zeggen dat je geïnteresseerd bent?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk momenteel bijvoorbeeld richting wassalons, automatische carwash, ... in regio Vlaanderen. Zo goed als alle zaken die zichzelf grotendeels kunnen runnen, op zich vrij saai zijn, weinig expertise vragen en waarbij verstandig cost cutting (ik heb al enkele ideetjes) en evt. innovatieve ideeën het verschil kunnen maken tussen jou en de concurrentie.

 

Uiteraard zou een overname van een slechtlopend bedrijf dat rendabeler te maken is een grote plus zijn. Idee is uiteraard een goede zaak te doen.

 

Waarom zou een overnamekandidaat met jou in zee gaan en niet met een ander?

 

Dit was dus een deel van mijn vraag. Hoe pak je zoiets aan, zeker indien de onderneming niet eens te koop wordt aangeboden. Zijn er bv bronnen die ik kan raadplegen wat betreft waarderingen van bedrijven? Ik weet wat een bedrijf an sich ongeveer waard kan zijn maar dat verschilt ook weer van sector tot sector, economische conjuctuur, .. Ik wil maw meer grip op allerlei zaken krijgen zonder eerst blind in een afgrond te springen.

 

Ik ken enkele zelfstandigen en ga daar ook mijn licht opsteken maar het leek mij interessant om hier naar ervaringen te polsen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.