• 0

Schuld BV aan DGA omzetten naar Agio

Hallo allen,

 

Een vraagje die zojuist bij een klant van mij op kwam en die ik graag even aan jullie voorleg omdat het buiten mijn eigen expertise/service ligt.

 

Klant is 100% DGA heeft vanuit prive een vordering op zijn BV.

Deze vordering staat normaliter in zijn prive aangifte in Box 3 en in de BV als schuld.

De vraag is wat verandert er in zijn aangifte IB zodra hij besluit deze vordering van de BV om te zetten in Agio?

Neem aan dat het bezit (box 3) afneemt immers vordering is weggevallen. Maar wat komt er voor terug in de prive aangifte? Is dat het aantal gestorte aandelen in box 2?

dank en groet,

 

Darco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In box 2 hoef je niets aan te geven. Het aantal aandelen blijft hetzelfde, alleen de verkrijgingsprijs gaat omhoog. Let erop dat bij uitkeren van het agio, dit wordt belast met box 2 heffing als niet de officiele weg wordt gevolgd. Dat betekent het agio omzetten in aandelen en vervolgens de aandelen laten afstempelen. Dit moet dus via een notaris. Een andere weg is dat bij de verkoop van de aandelen door de hogere verkrijgingsprijs het inkomen in box 2 een stuk lager zal zijn en daarom tot een lager bedrag aanmerkelijk belangheffing zal leiden.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.