Ga naar inhoud
  • 0

Personeel in dienst van payroll bij bedrijfsovername

Beste Higher-levelers,

Ik zit in de orienterende fase van een bedrijfsoverdracht, het bedrijf dat ik wil overnemen heeft al zijn personeel in dienst gegeven bij een pay-roll organisatie. Ben ik verplicht om al dit personeel over te nemen. (Lees het niet verkeerd, ik zal het meerendeel van het personeel willen behouden ivm de continuiteit van het bedrijf, maar ik wil graag weten wat de mogenlijkheden zijn)

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dit is afhankelijk van erg veel factoren:

- de rechtsvorm van de onderneming de jij gaat overnemen;

- de contracten met de payroller;

- de afspraken die gemaakt worden met de verkoper;

- vanuit de payroller: de uur van het dienstverband en de bedrijfsecomische situatie van het bedrijf.

Met andere woorden: zonder aanvullende informatie geen zinnige antwoorden ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo nrutten,

Zoals Dennis heeft aangegeven is het al dan niet meekrijgen van het personeel in het kader van een overgang van een onderneming van veel zaken afhankelijk.

Normaal gaat alleen het personeel betrokken bij de overgenomen activiteiten en in dienst bij de overdragende/verkopende partij over naar de kopende/verkrijgende partij. U zou dan zeggen, de payroll-werknemers zijn niet in dienst van de overdragende/verkopende partij, dus heb ik daar "geen last" van.

Echter, de ontwikkelingen op het gebied van de overgang van de onderneming staan niet stil.

Google maar eens op Heineken en Albron. Aldaar had Heineken een aparte personeels-/uitleen-BV aan haar eigen catering. Deze catering-activiteiten gingen over naar Albron. De vraag was of de uitgeleende/ingehuurde catering-werknemers ook over gingen op Albron. Het antwoord was uiteindelijk ja gelet op de specifieke en structurele inleenconstructie.

Hoe is uw constructie precies in woord en geschrift en in praktijk?

M.a.w. Het is dus niet bij voorbaat 100% uitgesloten dat u de payrollers mee krijgt.

Groeten,

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 7-2-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Hallo nrutten,

Nog even een aanvulling op mijn bericht van gisteren.

Alle berichten en reacties gaan er eigenlijk brutaal van uit dat er sprake is van een zogenoemde "overgang van de onderneming" in de zin van het Burgerlijk Wetboek waarbij er personeel van de oude werkgever over genomen wordt/moet worden door de nieuwe werkgever. Er zijn dan bepaalde bedrijfsactiviteiten die van de ene werkgever worden overgeheveld naar de andere werkgever.

Indien u het lopende bedrijf slechts qua aandelen overneemt speelt dit niet!

De bedrijfsactiviteiten blijven waar ze zaten, alleen de bedrijfseigenaar wijzigt.

De contractspartner richting het payrollbedrijf, noch de werkgever richting eventuele werknemers wijzigt.

Groeten,

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 8-2-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.