• 0

Richtlijn voor collectie/voorraadplanning kleding webshop?

Beste iedereen,

 

Sinds een jaar importeer ik dameskleding (jurkjes en tops) en tassen en verkoop het via een eigen webshop aan de Nederlandse consument. De collectie stel ik zelf samen. Ik ben begonnen met 300 verschillende kledingmodellen en 1000 artikelen op voorraad. 4x per jaar vul ik de collectie aan met nieuwe modellen. Op dit moment tel ik 230 beschikbare kledingmodellen en 550 artikelen op voorraad. Mijn collectie is dus vooralsnog breed (veel modellen), maar weinig diep (aantal stuks per model). Dit heb ik zo aangepakt omdat ik eerst wil aftasten welke modellen en stijl het goed doen. Wat ook meespeelt is mijn portemonnee, dit alles heb ik zelf gefinancierd ;)

 

Veel van de uitverkochte modellen laat ik in de webshop staan, omdat de shop anders zo leeg oogt. Nu weet ik ook dat ik veel nee moet verkopen juist omdat veel modellen zijn uitverkocht. Ik sta op het punt om weer een nieuwe collectie aan te schaffen. Dit keer wil ik het groter aanpakken (en ben hiervoor ook bezig met het aantrekken van extern kapitaal), omdat ik denk dat mensen langer blijven hangen indien er meer te zien is, en groter de kans is op aankoop. Plus, belangrijker, met de relatieve kleine collectie die ik nu heb, kom ik niet uit mijn kosten.

 

Heeft iemand ervaring hoeveel modellen je minimaal in je webshop moet hebben om aantrekkelijk te zijn voor de bezoekster?

 

De financiële ruimte die er dan overblijft wil ik gebruiken om te bepalen hoe diep ik kan inkopen (hierbij ga ik uit van de industriegemiddelde dat 25-30% van de voorraad daadwerkelijk wordt verkocht en hiermee dus alle kosten moeten worden gedekt. Andere gegevens zijn de maximale vraagprijs voor een stuk dat ik kan vragen, deze ligt gemiddeld rond 60 euro incl. BTW en de minimale omzet die ik wil halen).

 

Mijn redenatie is als volgt:

Ik wil omzet X halen, met vraagprijs Y. Gegeven dat Z% van de voorraad wordt verkocht (waar nader te bepalen marketingacties tegenover staan), hoe groot moet mijn collectie zijn? Hierbij heb ik nog 2 onbekenden: aantal kledingontwerpen en aantal stuks per ontwerp.

 

Ik ben al 2 weken aan het ploeteren op mijn businessplan en loop ik vast op het bovenstaande. Alle adviezen en/of tips om de bovenstaande formule op te lossen zijn zeer welkom (of misschien maak ik wel een enorme denkfout hier en kan iemand me daarop wijzen?)!

 

Alvast erg bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk zelf dat het niet perse ligt aan het aantal modellen in je shop, maar aan de indeling ervan.

 

Als je naar Zalando kijkt dan zie je heel erg veel modellen. Maar ondanks de duidelijke structuur vind

ik zelf het aanbod soms te groot.typen

 

Ik zou de uitverkochte modellen er overigens gewoon meteen uithalen. Volgens mij wekt het eerder

irritatie op als je een leuk model ziet en het is uitverkocht.

Als je shop "leeg" oogt dan kun je misschien beter iets aan de look van je winkel doen. Als ik in een

webshop kom waar allerlei dingen staan die uitvekrocht zijn dan haak ik af.

 

Wat betreft het aantal stuks per ontwerp; het blijft vooral ook een beetje aftasten wat snel gaat. De gemiddelde

vrouwenmaat is volgens mij 40 (of is het 42?), daar zou je onderzoek naar moeten doen. Volgens mij kopen

winkels vaak de M en de L ruim in en de XS, S en XL minder ruim. Maar dat is puur gebasseerd op mijn eigen

ervaring.

www.lovelylittlethings.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Om te verkopen moet je een redelijk breed assortiment hebben, toegespitst op een smaak, gebruikersgroep of stijl (combinatie van). Om winst te maken of te optimaliseren moet je heel goed in de peiling houden welke maten je verkoopt (zodat je je inkoop kan afstemmen) en tegen welke prijzen. Dat is bijna hogere wiskunde. Grote winkelketens gebruiken daar revenue optimization systems voor. Kleinere webshops moeten op gevoel en/of ervaring werken. Linksom of rechtsom, je hebt belang bij een snelle doorstroming idie synchroon loopt met je inkoop. Liever vaker kleinere orders dan twee keer per jaar een grote collectie.

 

Wat ik bij andere (grote) webshops zie, is dat ze relatief snel met afprijzen beginnen. Als een model of bepaalde maten van een model niet volgens verwachting verkopen, gaat de prijs omlaag. Je kan bijvoorbeeld ook aanbiedingen op maat doen. Een klant die een traag verkopende maat koopt, een tweede aanschaf met korting aanbieden. Of een traagloper aanbieden bij een snelloper.

 

Lastige materie.

 

Wat is jouw ervaring?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je raakt een zeer punt...ik heb slechts een jaar ervaring in de mode-industrie :-\ Vandaar dat ik voorzichtig aan het aftasten ben met mijn collectie en voorraad risico beperkt houd. Op basis van het afgelopen jaar ben ik echter optimistisch gestemd. Ik verkoop (maar raak ook snel uitverkocht op modellen).

 

Ik heb nu een redelijk beeld van mijn kopers, hun smaak. Qua maten heb ik een hele grote uitdaging. Ik weet dat vrouwen met maat 42+ mijn kleding heel leuk vinden, maar ik kan niet leveren omdat ik daarvoor een te groot risico moet lopen (leverancier verlangt dat ik min. 60-100 stuks koop). Inkopen doe ik vooralsnog op gevoel (probeer wel hier en daar mijn keuzes te onderbouwen).

 

Nu ben ik beland op een cruciaal punt: ik moet weer inkopen, wil groter inkopen maar weet niet waar ik het geld op moet inzetten: aantal modellen of diepte. Het is een combinatie van beide, maar aan welke kant moet ik zwaarder zitten..

 

Over het afprijzen, dat is ook een heel interessant onderwerp: hoe effectief is deze marketingtool? ik ben ook begonnen met afprijzen van modellen, maar ik merk dat mensen dan toch liever de niet-afgeprijsde artikelen kopen! Halen ze hun neus op voor "afdankers"? Misschien kan dit ook liggen aan mijn soort klanten (zijn blijkbaar geen prijskopers). Aan de andere kant, ik weet dat jonge meiden die weinig bestedingsruimte hebben, mijn spullen leuk vinden maar te duur vinden.

 

Dit hele marketinggebeuren blijft trial en error. Alleen hoop ik dat het geld niet op is eer de fouten zijn hersteld ???

Link naar reactie
  • 1

Je raakt een zeer punt...ik heb slechts een jaar ervaring in de mode-industrie :-\ Vandaar dat ik voorzichtig aan het aftasten ben met mijn collectie en voorraad risico beperkt houd. Op basis van het afgelopen jaar ben ik echter optimistisch gestemd. Ik verkoop (maar raak ook snel uitverkocht op modellen).

 

Uitverkocht raken is geen probleem. Met overschotten blijven zitten is veel vervelender. ;)

 

Ik heb nu een redelijk beeld van mijn kopers, hun smaak. Qua maten heb ik een hele grote uitdaging. Ik weet dat vrouwen met maat 42+ mijn kleding heel leuk vinden, maar ik kan niet leveren omdat ik daarvoor een te groot risico moet lopen (leverancier verlangt dat ik min. 60-100 stuks koop). Inkopen doe ik vooralsnog op gevoel (probeer wel hier en daar mijn keuzes te onderbouwen).

 

Onderhandelen! Suggereer dat je in de markt bent voor vaker kleinere partijen. De hele aanvoer wordt seeds flexibeler, want alle retailers vragen om hetzelfde: vaker kleinere partijen.

 

Nu ben ik beland op een cruciaal punt: ik moet weer inkopen, wil groter inkopen maar weet niet waar ik het geld op moet inzetten: aantal modellen of diepte. Het is een combinatie van beide, maar aan welke kant moet ik zwaarder zitten.

 

Investeer je leergeld verstandig. Niet groter inkopen maar beter! Je ziet uit je verkoop waar de kansen liggen. Verkoop meer aan bestaande klanten.

 

Over het afprijzen, dat is ook een heel interessant onderwerp: hoe effectief is deze marketingtool? ik ben ook begonnen met afprijzen van modellen, maar ik merk dat mensen dan toch liever de niet-afgeprijsde artikelen kopen! Halen ze hun neus op voor "afdankers"? Misschien kan dit ook liggen aan mijn soort klanten (zijn blijkbaar geen prijskopers). Aan de andere kant, ik weet dat jonge meiden die weinig bestedingsruimte hebben, mijn spullen leuk vinden maar te duur vinden.

 

Doe het psychologisch. Maak geen afprijshoekje, maar bied bestaande kopers een tweede kledingstuk met korting aan. Dan hangt dat lagere prijskaartje niet aan een afdanker, maar aan een gewaardeerde klant.

 

Je kan ook proberen om je omloopsnelheid te verhogen in plaats van je aanbod uit te breiden. Dus een beperkt aanbod snel doorverkopen en dan opnieuw inkopen, en niet teveel op voorraad houden. Anders heb je je winst in je voorraadkamer hangen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.