• 0

Door autoschade richting faillssement!

Hoi mede ondernemers,

 

Dit topic stel ik op om van me af te schrijven en gehoor te krijgen bij mensen die begrijpen wat ondernemen inhoud, daar ik merk dat niet ondernemers niet kunnen bevatten wat alles inhoud.

 

Twee weken terug heb ik een ongeluk gehad met mijn bedrijfswagen (daar ik tevens een hondenuitlaatservice heb).

De tegenpartij heeft mij geen voorrang gegeven en is op mij ingereden.

Dit was het begin van alle elende!

 

Mijn bus is total loss verklaard.

Ik kreeg vervangend vervoer, maar laat dat "vervangend" er maar vanaf wand ik ging van een bus (Ford Transit) naar een Ford Ka.

Ik kon een gelijkwaardige bus krijgen, maar dan moest ik extra bijbetalen en er mochten geen honden in, dus kon ik mijn werkzaamheden niet uitvoeren.

Gelukkig heeft een kennis van mij mij kunnen helpen met de afhandeling met een nieuwe bus zodat ik de week erop weer op de weg zat.

 

Maar dan nu de verzekering:

Mijn bus is getaxeerd, de dagwaarde bepaald, met kosten voor het overzetten van de inhoud en behoud van mijn oude bus.

Zal geen prijzen noemen, maar het was te accepteren, ik kon een andere bus aanschaffen maar moest er wel voor bijbetalen.

De nieuwe bus reed ik omdat de kennis voor mij garant stond, maar de betaling moest nog komen van de verzekering.

 

En daar begon het soebatten.

Een bedrijfsbus is exc. btw, maar ineens was alles inc. btw berekend!

Hierdoor werden mijn onkosten hoger (moest zelf meer bijbetalen)!

Daarbij vermelde mijn verzekering dat de extra kosten voor de belettering (a €700,-) bij de dagwaarde van de bus ingebrepen zouden zitten!

Dit zou betekenen dat ik die ook zelf zou moeten gaan betalen!

Mijn tussenpersoon vroeg of ik de nieuwe factuur van de belettering aan haar kon overleggen, wat zou betekenen dat ik die nu direct zelf zou moeten bekostigen!

 

De kosten van de aanschaf van een nieuwe bus was al hoger dan begroot, dus de belettering kan ik gewoonweg niet bekostigen!

 

Kortom: Ik kan mijn rekeningen niet betalen en niet kunnen betalen betekend failliet!

Nu heb ik mijn klanten om een voorschot gevraagd, gelukkig leven vele met mij mee waardoor ik nu wel door kan, maar dit betekend alleen uitstel van executie!

Als ik het geld niet terug krijg van de verzekering ben ik over een paar maanden failliet!

 

Momenteel heb ik de rechtsbijstand ingeschakeld, deze melde dat ze door drukte vertraging oplopen, maar heb nu gevraagd om voorrang.

De kennis heeft met de expert gesproken en deze meld alleen op verzoek van de verzekering alles te herzien.

Mijn tussenpersoon heeft de het verzoek van het herzien van de belettering reeds geregeld, maar dit zal wederom dagwaarde worden dus dat betekend bijbetalen!

Momenteel wordt er een verzoek ingediend voor het herzien van de dagwaarde van de bus.

 

Het inhuren van personeel kost te veel geld dat ik niet voor kan schieten.

Eigenlijk kan ik niks voorschieten, zeker niet als niet vast staat of ik het kan verhalen.

 

Ik zit er doorheen!

Dan nog maar te zwijgen van de lichaamelijke klachten opglopen door het ongeluk!

 

Wat mij boos en verdrietig maakt, IK ben NIET schuldig!! En toch moet IK betalen!

Doordat iemand anders tegen mij aan is gebotst, is de kans groot dat ik failliet ga!

 

Wat niet ondernemers niet begrijpen is de druk die je hebt.

Zo zeggen ze dat ik rust moet nemen, aan mezelf moet denken, maar dat kan niet, als ik niks doe staat mijn bedrijf stil!

Niet werken is niet verdienen!

Dan zeggen ze, jij bent belangrijker dan geld, maar als ik niets verdien komt er niks binnen en kan ik niet leven!

Dan moet je op je vrije dag niks doen, tja maar dat betekend achterstallig werk!

Ze begrijpen niet dat als ik niet werk, het werk blijft liggen en het zich opstapeld, waardoor ik alleen maar meer problemen krijg.

'Je moet echt naar een fysiotherapeut', maar daar heb ik geen tijd voor, 'ja maar tijd moet je maken!' Ook al zo'n irritante opmerking! Ik ben van 's ochtends 7 uur tot 's avonds 23.00uur aan de gang, dan mogen ze mij vertellen waarneer ik die tijd moet maken?! Wand 's nachts werkt een fysiotherapeut niet!

 

Ook als ik vertel over het naderende faillisiment zien ze er de ernst er niet van in, zo heb ik een medewerkster die een vergoeding krijgt voor de hulp, die dan luchtig zegt, mijn vergoeding is zo weinig, die mag je eventueel ook volgende maand geven.

Meisje toch! Mischien is er wel geen volgende maand!

 

Ik ben een sterk persoon en ik zal doorzetten, maar dit heeft mij gebroken!

Ik zal doorgaan tot het bittere eind, maar momenteel zie ik 6 jaar kei hard werken voor mijn ogen vergaan!

 

Tips, steun en medeleven zijn welkom!

 

Met vriendelijke groet,

Michelle

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb de topictitel aangepast.

 

Allemaal erg vervelend, mijn steun en medeleven bij deze, maar een termijn van 2 weken is IMHO veel te kort om je eigen verzekeraar te verwijten dat je failliet gaat omdat ze niet uitkeren. Een termijn van 2 tot 4 weken voor schade-uitkering is niet buitensporig.

 

Deze situatie is verzoorzaakt door een tegenpartij, niet door jouw verzekeraar, en is direct bedrijfskritisch omdat je kennelijk niet (meer) over een eigen buffer beschikt om dit soort klappen tijdelijk of gedeeltelijk op te vangen.

 

Je hebt kennelijk een pro-actieve tussenpersoon die jou ondersteunt, dus ik ga er vanuit dat vergoeding van de verzekerde schade door de eigen verzekeraar ook op korte termijn geregeld is

.

Het verhalen van de schade, jouw eigen risico en gemaakte extra kosten (o.a. vervangend vervoer) op tegenpartij of diens verzekeraar is een heel ander verhaal: dat hangt af van de medewerking van verzekeraar tegenpartij.

 

Dat de belettering in de dagwaarde zit,lijkt mij vrij logisch : het is anders namelijk alleen verzekerd als er uitdrukkelijk een extra bedrag aan belettering in de polis is opgenomen.

 

En als jij BTW kunt verrekenen, keert verzekeraar altijd ex BTW uit. Een verzekeraar kan namelijk geen BTW verrekenen. Je moet de btw dus voorschieten en krijgt dit bedrag later via je BTW aangife terug. Heel vervelend, maar niet de schuld van verzekeraar: de BTW wetgeving komt uit Den Haag, en het is niet de verzekeraar maar de tegenpartij die jou met deze situatie heeft opgezadeld

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De tegenpartij en ik hebben dezelfde verzekeraar.

 

De vergoeding van de bus is reeds uitgekeerd. Echter mijn probleem is de benoemde dagwaarde van mijn bus, normaal gesproken zijn de bedragen exc btw, omdat het hier over een bedrijfswagen gaat, nu hebben ze er inc. btw van gemaakt.

 

De vergoeding van de belettering:

Ik heb een extra verzekering afgesloten waarin de accessoires apart verzekerd zijn.

De kennis van mij (deze is geheel thuis in schadeauto's en afhandeling ervan) vermelde dat belettering nooit mee wordt genomen in de dagwaarde van de bus, dit omdat belettering je bus geen meerwaarde geeft en als de bus kaal zou zijn ik dezelfde dagwaarde trug zou krijgen.

 

De rede waarom ik de verzekering (wellicht onterecht) de schuld geef is doordat ik het idee heb dat doordat zij beide parijen vertegenwoordigen, ze moeilijker doen doordat ze zoiezo uit moeten keren en dit lager willen houden.

 

Ik ben me er geheel bewust van dat mijn mening wellicht geheel onterecht en overtrokken is door mijn emoties.

 

De rede dat ik mijn frustraties niet tegen de tegenpartij heb gekeerd is doordat zij momenteel bij alle rompslomp niet betrokken zijn.

Vermoedelijk krijgen zij uiteindelijk alleen maar een bericht over hoeveel zij de verzekering schuldig zijn.

 

Zucht....

Link naar reactie
  • 0
De tegenpartij en ik hebben dezelfde verzekeraar.

Ik begrijp je frustratie dan wat meer :) :'(, interne schades zouden inderdaad relatief snel afgewikkeld moeten kunnen worden.

 

Echter mijn probleem is de benoemde dagwaarde van mijn bus, normaal gesproken zijn de bedragen exc btw, omdat het hier over een bedrijfswagen gaat, nu hebben ze er inc. btw van gemaakt.

Ik blijf het niet begrijpen, dus vermoed ik dat jij het ook niet begrijpt. Een dagwaarde is een dagwaarde. Is de btw verrekenbaar dan wordt de dagwaarde ex btw gehanteerd, is de btw niet verrekenbaar dan de dagwaarde inclusief btw. Het horen 2 verschillende bedragen te zijn. Vraag dit na bij je tussenpersoon of de kennis.

 

De kennis van mij (deze is geheel thuis in schadeauto's en afhandeling ervan) vermelde dat belettering nooit mee wordt genomen in de dagwaarde van de bus, dit omdat belettering je bus geen meerwaarde geeft en als de bus kaal zou zijn ik dezelfde dagwaarde trug zou krijgen.

Mee eens, ik had het in dit geval ook niet over de dagwaarde volgens de boekjes of expert, maar over de verzekerde dagwaarde zoals die op deze polis zou moeten gelden. Als de verzekerde dagwaarde inclusief belettering is, dan moeten de beletteringskosten gewoon meeverzekerd zijn, en door de expert ook worden meegenomen bovenop de getaxeerde dagwaarde van de bus. Belettering meeverzekeren als accessoire lijkt mij niet echt de juiste manier, maar wellicht dat jouw tussenpersoon dit zo met verzekeraar heeft afgesproken

 

De rede waarom ik de verzekering (wellicht onterecht) de schuld geef is doordat ik het idee heb dat doordat zij beide parijen vertegenwoordigen, ze moeilijker doen doordat ze zoiezo uit moeten keren en dit lager willen houden.

Misschien is je reactie wel terecht, het hangt af van hoe verzekeraar de zaak nu gaat oplossen. Bij twijfel zou ik bij dit soort interne schades overwegen om een contra-expert in te schakelen. Maar zo te lezen gebeurt er al iets op dat vlak, er is al rechtsbijstand ingeschakeld.

 

De rede dat ik mijn frustraties niet tegen de tegenpartij heb gekeerd is doordat zij momenteel bij alle rompslomp niet betrokken zijn.Vermoedelijk krijgen zij uiteindelijk alleen maar een bericht over hoeveel zij de verzekering schuldig zijn.

Begrijpelijk, maar bottom line is toch dat als tegenpartij jou netjes voorrang had verleend, je nu deze problemen niet had gehad....

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Michelle,

 

Ik heb vorige week een soortgelijke situatie meegemaakt, ik ben vanachter aangereden door een personenauto.

 

Nu heeft de expert mijn bestelauto economisch total loss verklaard, ik krijg de dagwaarde vergoed. De expert wist mij echter te vertellen dat ook de dagwaarde van de belettering vergoed gaat worden, wat volgens hem altijd het geval is bij een verhaal schade.

Ik krijg ongeveer 80% van de belettering vergoed ( belettering is van mei 2011).

 

Succes.

Meer kracht, maar milieuzacht! www.ROVEQ.nl

ongekend krachtig maar gegarandeerd milieuvriendelijk. www.superontvetter.nl

Link naar reactie
  • 0
De expert wist mij echter te vertellen dat ook de dagwaarde van de belettering vergoed gaat worden, wat volgens hem altijd het geval is bij een verhaal schade.

Dat klopt, schade is immers schade, maar deze kosten worden vergoed door de (verzekeraar van de) tegenpartij, dus pas nadat de aansprakelijkheid is erkend. De eigen verzekeraar keert de belettering alleen uit als deze is meeverzekerd. Aangezien belettering meestal achteraf - na aflevering - wordt aangebracht, zit belettering heel vaak niet meegenomen in het verzekerde bedrag. Je doet er verstandig aan belettering specifiek mee te verzekeren, niet iedere verzekeraar beschouwt he t namelijk als onderdeel van de later aangebrachte - standaard meeverzekerde - accessoires.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Met de BTW bedoelt Michelle mogelijk het volgende:

 

- bus wordt total loss gereden

- schade expert maakt taxatie en geeft die prijs door. De prijs die de expert doorgeeft is incl BTW. Michelle was in de veronderstelling dat dit bedrag excl BTW is. Dan krijgt ze dus 19% minder dan ze verwacht had.

 

Dit is mij in ieder geval zo overkomen vorig jaar.

 

 

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor het medenken en de gegeven steun! Dit waardeer ik zeer!

 

Weet niet heel goed hoe ik iedereen in één bericht kan citeren dus maar even zo:

 

Ik begrijp je frustratie dan wat meer , interne schades zouden inderdaad relatief snel afgewikkeld moeten kunnen worden.

Bij de tussenpersoon melde ze idd dat het voordelig wat doordat het nu intern afgehandeld werd, echter mijn gevoel dat ze moeilijker zouden gaan doen is waarheid geworden.

 

Ik moet hier naar eerlijkheid ook vermelden dat mijn tussenpersoon vermoed dat de verzekering wel mee wil werken, maar dat de expert moeilijk aan het doen is, maar dit kan natuurlijk ook alleen uitelijke schijn zijn.

 

Belettering

Deze was niet meegenomen in het expertige raport waarvan later de expert beweerde dat dit wel was.

De expert wilde het alleen herzien met toestemming van de verzekering, dit is reeds gebeurt.

Ik ben er helaas ook achter gekomen dat de belettering ook een dagwaarde heeft, dus houd mijn hart vast voor wat ik daar voor terug krijg (2009).

 

Het uitstellen van de belettering betekend inkomsten derving, het gezien worden leverd klanten op!

Helaas is het aantonen van inkomsten derving door het niet beletteren van de bus moeilijk aan te tonen.

Ik vraag mensen wel bij aanmeling hoe ze me hebben gevonden, maar dat wordt al snel afgedaan met internet.

Maar hoeveel mensen zien je niet rijden, waarna ze gaan zoeken op internet.

Of hebben ze je zien rijden en als ze op zoek gaan op internet mij tegenkomen, zich herinneren dat ze mij hebben zien rijden en zich daarom aanmelden?!

 

Zien is geloven! Je bedrijf tegenkomen schept vertrouwen!

 

Voor het herzien van de dagwaarde van de bus hoeft volgens de verzekering geen toestemming te worden gegeven en ligt dus aan de expert.

 

De kennis en ik zijn ervan uitgegaan dat het bedrag exc btw was waar we accord voor gegeven hebben.

Ook heb ik €250,- behoud van bus gekregen (ik heb dus €250,- betaald voor mijn eigen bus) maar deze heeft maar €50,- opgeleverd. Dit zal dus ook herzien moeten worden.

 

Misschien is je reactie wel terecht, het hangt af van hoe verzekeraar de zaak nu gaat oplossen. Bij twijfel zou ik bij dit soort interne schades overwegen om een contra-expert in te schakelen. Maar zo te lezen gebeurt er al iets op dat vlak, er is al rechtsbijstand ingeschakeld.

Het ligt nu aan de expert hoe hij dit alles gaat herzien, indien we niet accoord gaan zal er idd een contra-expertige gedaan moeten worden.

 

Begrijpelijk, maar bottom line is toch dat als tegenpartij jou netjes voorrang had verleend, je nu deze problemen niet had gehad....

Helemaal mee eens, als die "muts" niet had zitten dromen (ze zag iemand aan de overkant in het raam staan die ze herkende), zou ik nu nog zonder meer hebben genoten van een super start van het nieuwe jaar!

Maar ik ben geen persoon die blijft hangen ik het "wat als".

Alles gebeurt om een rede, toeval bestaat niet... Kan alleen de rede op dit moment nog niet goed zien ??? 8) ;).

 

@ JohannesRegelink

Precies!!

Hoe is dit bij jou opgelost?

Of heb je je hierin geschikt?

 

Ik heb vernomen dat in sommige gevallen alle onkosten kunnen worden verhaald op de tegenpartij, hier bedoel ik niet alleen de gemiste inkomsten, eigen risico zorgverzekering ed, maar de kosten, het verschil dat bijgelegd moet worden voor een vervangende bus.

Bijvoorbeeld: de dagwaarde van de auto is €1000,-, een vervangende auto is €1500,-, dan kan je die €500,- verhalen op de tegenpartij.

 

Maar ach, op dit moment ben ik al heel blij als ik uit de financiele problemen ben en weer op de rit.

 

Link naar reactie
  • 0

@michelleodie :dank voor je uitvoerige terugkoppeling.

@JohannesRegelink: ah, nu snap ik het inderdaad. Dank, dit misverstand kan ik in het vervolg vóór zijn.

 

Ik heb vernomen dat in sommige gevallen alle onkosten kunnen worden verhaald op de tegenpartij, hier bedoel ik niet alleen de gemiste inkomsten, eigen risico zorgverzekering ed, maar de kosten, het verschil dat bijgelegd moet worden voor een vervangende bus. Bijvoorbeeld: de dagwaarde van de auto is €1000,-, een vervangende auto is €1500,-, dan kan je die €500,- verhalen op de tegenpartij.

 

Dit doet me denken aan een al wat ouder topic van Christine: verhalen van (auto)schade

Reactie toen (van mij) was dat de wettelijke aansprakelijkheid van tegenpartij niet verder gaat dan de (objectieve) dagwaarde van de oude auto. Die dagwaarde zou in principe gelijk moeten zijn aan de aanschafwaarde van een gelijkwaardig voertuig, maar is dat in de praktijk zelden of nooit.

Heel - héél - soms lukt het inderdaad om het verschil vergoed te krijgen. Echter niet door tegenpartij het verschil te laten betalen (tegenpartij is simpelweg niet aansprakelijk voor de kosten van het niet beschikbaar zijn van een identieke auto, dat heeft geen oorzakelijk verband met de schade ), maar doordat de dagwaarde alsnog wordt aangepast aan de (hogere) aanschafwaarde van een vrijwel indentieke vervangende auto.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

 

Dit doet me denken aan een al wat ouder topic van Christine: verhalen van (auto)schade

Reactie toen (van mij) was dat de wettelijke aansprakelijkheid van tegenpartij niet verder gaat dan de (objectieve) dagwaarde van de oude auto. Die dagwaarde zou in principe gelijk moeten zijn aan de aanschafwaarde van een gelijkwaardig voertuig, maar is dat in de praktijk zelden of nooit.

Heel - héél - soms lukt het inderdaad om het verschil vergoed te krijgen. Echter niet door tegenpartij het verschil te laten betalen (tegenpartij is simpelweg niet aansprakelijk voor de kosten van het niet beschikbaar zijn van een identieke auto, dat heeft geen oorzakelijk verband met de schade ), maar doordat de dagwaarde alsnog wordt aangepast aan de (hogere) aanschafwaarde van een vrijwel indentieke vervangende auto.

 

 

 

Hier zijn we nu dan ook mee bezig.

We willen de expert het rapport laten herzien, indien dit niet naar onze tevredenheid is, zal er een contra-expertige aangevraagd worden, dit natuurlijk liever niet daar dit weer extra rompslomp geeft.

 

Dat ik aangenomen heb dat de dagwaarde exc btw geschat werd en daarom goedgekeurt heb is dat de doorgegeven dagwaarde (naar mijn idee) laag was maar in de buurt van redelijkheid om hiervoor een gelijkwaardig voertuig aan te kunnen schaffen. Ook die kennis van mij was van mening dat het exc btw was en daar hij vele experts en met soortgelijke afhandelingen te maken krijgt, heb ik dit zonder twijfel overgenomen.

 

@ Roveq:

Het heeft me wel aan het denken gezet dat je na een paar maanden nog maar 80% van de waarde van je belettering terug krijgt, dit vind ik erg weinig!

Ik hou mijn hart vast voor wat ik nog voor mijn belettering terug ga krijgen.

 

 

Maar ik ga verder, ik heb nu lang genoeg in medelijden geweekt en medelijden is een neerwaardse spiraal van negativiteit wat mijn berijf niet ten goede komt!

 

Door het ongeluk ben ik gaotisch en dit merken mijn klanten, ik ga alles weer op orde brengen en door met mijn dagelijkse werk.

 

Gisteren op tv een uitspraak van Donald Trump gehoord: 'Het beste wat je kan overkomen is op je bek gaan en failliet gaan, wand dan heb je dat maar gehad en durf je alle risico's te nemen.'

 

Ik ga het ongeluk achter me laten en wat ik er financieel uit haal zie ik wel.

Ik laat het ongeluk niet mijn bedrijven ruïneren!

 

What doesn't kill you makes you stronger!

 

Ik ben nooit een persoon geweest die denkt dat iets niet kan lukken, en ik ben niet van plan hier nu ineens mee te beginnen!

 

Ik dank jullie voor alle steun en meedenken en ik hou jullie zeker van alles op de hoogte!

 

Met vriendelijke groet,

Michelle

 

Link naar reactie
  • 0

Update:

 

Vandaag bericht gehad dat ik nu het bedrag uitgekeerd krijg zoals wij in eerste instantie beoogd hadden.

Ik krijg nu dus de gagwaarde exclusief btw uitgekeerd ipv inclusief btw.

Hierin is nu dan wel de belettering in meegerekend en een aanvullend bedrag.

 

Maar ik ben blij! ;D

 

Vandaag ben ik naar het beletteringsbedrijf gereden en deze zijn zo super om met de prijs te schikken zodat ik niet zo veel erop hoef toe te leggen, tevens kan ik het resterende bedrag dan eventueel in termijnen voldoen!

 

Ik ben niet van het lenen, mijn motto is, geld dat je niet hebt kun je ook niet uitgeven, maar de belettering betekent reklame, dus inkomsten!

Op belettering moet je niet bezuinigen, daar dit over vele jaren uit te spreiden is (indien er geen idioten tegen je bus aan rijden ;)).

 

Laat het los en het komt goed!

 

Ik hou jullie op de hoogte!

Ps van de rechtsbijstand nog steeds niks vernomen, hierna toch bij een andere inschrijven, duurt nu al een maand.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.