• 0

Concurrent doet het zwart

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik vind het oneerlijk dat ik wel de volledige kosten heb enzo, en hij niet..

 

Met andere woorden: het is marktvervalsing. Ik vind dat een prima reden om er iets tegen te doen.

 

Maar waarom wil je anoniem aangifte doen? Is dat niet wat lafjes?

Link naar reactie
  • 0

Als jij dit (concurent van me alles zwart doet) als een concurent ziet dan is er iets met jou aan de hand. Ga jij straks ook iemand aangeven die door rood rijdt en jij niet? Ik denk dat je als ondernemer niet links of rechts moet kijken maar met jou eigen ding bezig moet houden.

 

Persoonlijk vind ik dit een zwake/error eigenschap in je hebben (Nu kan ik hier heel slecht tegen, dus wil ik hem aangeven). Dus werk daar maar eerst aan, en zorg ervoor dat je hier wel tegen moet kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo DaanG,

 

U bent er achter gekomen dat uw concurrent alles zwart doet.

 

Als u er achter komt dan komen de diverse instanties er ook wel achter. De vraag is alleen wanneer zij dat zullen gaan doen en hoe hard de bewijzen zijn? Het niet te achterhalen zijn van zijn bedrijf bij de KvK is slechts een indicatie, maar is er wel voldoende en goed gezocht?

 

Wilt u de instanties een handje op weg helpen tegen uw illegaal opererende conculega dan is aan het volgende te denken.

 

Valt u onder een bepaalde, het liefst algemeen verbindend verklaarde bedrijfstak-CAO dan zal uw concurrent dat hoogstwaarschijnlijk ook doen. Meestal gelden er dan tevens de nodige bedrijfstakfondsen (denk aan een opledings- en sociaal fonds) en een bedrijfstakpensioenfonds. CAO niet-nakoming kan bij de vakbonden gedeponeerd worden. Niet-naleving van afdrachten pensioenpremies bij het bedrijfstakpensioenfonds.

 

Het niet nakomen van het wettelijk minimum loon, het misschien zelfs werken met buiten EU-onderdanen zonder tewerkstellingsvergunning en het zwartwerken kan bij de Inspectie SZW (de oude SIOD en Arbeidsinspectie) gemeld worden.

Belasting- en premieontduiking bij de fiscus/FIOD.

 

Sterkte,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 8-2-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Goed dat je tot die conclusie gekomen bent :)

 

Diensten aan particulieren kennen vrijwel altijd concurrentie van zwarte alternatieven. Hier iets tegen proberen te doen heeft voor je eigen positie niet zoveel zin: je kunt er best een zwarte concurrent bij lappen, maar dat voorkomt echt niet dat de volgende de markt gaat bedienen, terwijl je er bepaald geen vrienden mee maakt.

 

Bedenk ook dat zwart werk vaak minderwaardig is, al was het maar omdat een contract ontbreekt en de klant vervolgens een benarde positie heeft als het op garantie en dergelijke aan komt. Sommige particulieren zullen dit risico voor lief nemen, je kunt beter degenen bedienen die wel waarde hechte aan een reputabele leverancier.

Link naar reactie
  • 0

het hangt van de situatie af.

Ik heb in het verleden ook veel concurentie gehad die het allemaal zwart deed. geen inschrijving kvk had, geen btw afdroeg enz..

Nu is dat in eerste instantie niet zo erg maar deze personen gingen met de prijzen stunten todat ze echt net boven de inkoop prijs zaten.

Ze droegen immers geen BTW af dus al 19% voordeel.

Ze betaalden geen bijdrage aan KvK, geen HBD enz. enz.

ze betaalden waarschijnlijk geen inkomsten eblasting

en ten slot waren ze al heel tevreden als ze een paar tientjes winst per maand maakte.

 

Maar in tussentijd werden wel de prijzen kapot gemaakt.

 

Verder hadden ze ook niet de verplichte info op hun site zoals adres, kvk (hadden ze immers niet) enz.

 

De meeste van die concurenten sloten de winkel wel na 1 of 2 mails met mededeling dat ze aangemeld zouden worden bij belastingdienst en instanties die over onjuiste/ontbrekende info op hun site ging en dat ik melde wat voor boetes ze konden verwachten.

 

op 2 na hebben ze allemaal de webshop gesloten. 1 is uiteindelijk bij de instanties gemeld en sloot 3 maanden later alsnog en 1 heeft zijn shop aangepast en is normale prijzen gaan rekennen en zichzelf uiteindelijk bij KvK en belastingdienst aangemeld.

 

Mijn mening is dus dat als zwartwerkers je markt dreigen stuk te maken met onrealistisch lage prijzen of anderzins een slechte naam kunnen gaan opleveren is het goed om die bedrijven aan te pakken.

Link naar reactie
  • 0

Bij de Belastingtelefoon 0800-0543 kennen ze ook een procedure om anoniem fraude zaken te melden. Je krijgt eerst een willekeurige medewerker aan de telefoon die eerst even controleert in hoeverre dit gaat om een concrete zaak. Op het moment dat dus zo is wordt u doorverbonden naar een meldpunt en degene die daar opneemt gaat de zaak in behandeling nemen. Het grote voordeel het moet anoniem gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet dat mensen het maar normaal vinden om mensen anoniem erbij te 'naaien', het doet me altijd denken aan toen ik klein was en op school les kreeg over de oorlog, ...

Mee eens het is geen heldendaad om anoniem te klikken. Daar tegenover staat wel dat er in deze maatschappij mensen rondlopen die niet voor zichzelf in staan en buitensporig verdrag vertonen. Het is een beetje een afweging die iedereen persoonlijk maakt. Ik weet niet wat ik zou doen als de branche waar ik in zou werken waar de markt continue verziekt wordt door een oplichter. Gelukkig ben ik dan nog mijn bedrijf aan het opzetten en heb daar in deze fase gelukkig niet mee te maken.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet eens zeker de "zwartwerker" hier fout is. Iemand die incidenteel wat verkoopt op Internet is geen ondernemer voor de BTW en al helemaal niet voor de IB. De belastingdienst wil niet eens wat te maken hebben met deze mensen.

 

Op het moment dat het serieuzer wordt, gaan mensen vaak zelf "echt" ondernemen (incl BTW / IB) omdat ondernemen ook voordelen heeft. Je kan namelijk je kosten en de BTW van aangeschafte zaken aftrekken en bij de groothandel inkopen.

 

Je moet gewoon zorgen dat je beter bent dan de amateur. De gemiddelde consument is niet gek.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.