• 0

Bedrijfsinventaris verkopen om schulden af te lossen?

Hallo,

 

Ik heb specifieke vraag mbt verkoop van roerende zaken bij het stopzetten van bedrijf en lopende scheiding.

Ik ben een Zzper en heb niet meer voldoende werk om bedrijfschulden te betalen. Om het niet tot een faillissement te laten komen heb ik besloten om het bedrijf stop te zetten. Nu wil ik alle roerende zaken verkopen om de schulden af te betalen. Kan dit?

 

Situatie wordt verder bemoelijkt omdat ik in een scheiding zit. Mijn vrouw heeft geen enkele bemoeinis gehad met het bedrijf, maar wil wel de vruchten ervan. Kan ik roerende zaken verkopen zonder dat ik problemen krijg bij de echtscheiding? Echtscheiding is nog niet aangevraagd.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie

 

vanWest

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt mij alleen maar goed om proberen schulden te voldoen om daarmee faillissement te voorkomen. Of het kan is afhankelijk van het feit of deze zaken zijn verpand of misschien nog in eigendom van een leasemaatschappij en of jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

afhankelijk van het feit of deze zaken zijn verpand of misschien nog in eigendom van een leasemaatschappij en of jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden.

 

Klopt, maar probeer hierbij iemand te laten bemiddelen tussen jouw en je vrouw. Bespaart je een hoop stress als zij vindt dat je de zaken te goedkoop hebt weggedaan. Ook al om de schijn van het weg sluizen te vermijden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Klopt, maar probeer hierbij iemand te laten bemiddelen tussen jouw en je vrouw. Bespaart je een hoop stress als zij vindt dat je de zaken te goedkoop hebt weggedaan. Ook al om de schijn van het weg sluizen te vermijden.

 

 

 

er zijn geen inties of plannen van zaken wegtesluizen....waarom denkt men altijd zo negatief. ik ben eerlijk persoon die de zaken gewoon netjes wil afhandelen. ik ben op deze forum te recht ben gekomen om ervaringen en adviezen in te winnen. en dus NIET om een smerig spelletje te bekokstoven.

 

Ik waardeer jullie positieve reactie. helemaal als er onderbouwde advies instaat vermeldt.

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij alleen maar goed om proberen schulden te voldoen om daarmee faillissement te voorkomen. Of het kan is afhankelijk van het feit of deze zaken zijn verpand of misschien nog in eigendom van een leasemaatschappij en of jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden.

 

Ido,

Bedankt voor je reactie. zaken zijn niet verpand. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

 

We hebben prive schulden (mede veroorzaakt door mijn vrouw) en bedrijfschuld om bedrijfauto te kopen.

Ik zal natuurlijk trachten om de inventaris tegen zo hoog mogelijk prijs te verkopen. anders zit ik met de schulden als dat niet lukt...dus ik heb er ook baat bij dat het allemaal correct wordt afgehandeld.

 

Moet ik voor de verkoop van de bedrijfinventaris toestemming vragen van mijn vrouw?

Link naar reactie
  • 0

Tot dusver heb ik geen reactie gezien van iemand die met dit bijltje gehakt heeft, maar als jij in gemeenschap van goederen getrouwd bent zou jouw vrouw ook nog wel eens aansprakelijk kunnen zijn voor de schulden van jouw eenmanszaak. Of tenminste de gemeenschappelijke boedel. Dus die heeft er inderdaad belang bij dat jij ook de zakelijke kant goed afwikkelt.

 

Nou laat ik het bemoeien maar aan deskundigen over. ;)

 

De 'kritische' vragen komen waarschijnlijk ook voort uit de verdeling van jouw twee vragen met achtergrondinfo over twee topics. En we krijgen hier heel vaak ondernemers die bij het einde van hun onderneming of zelfs hun huwelijk ineens met bezittingen willen gaan schuiven. Dan lopen boekhoudkundige, juridische en morele reacties vervolgens door mekaar.

 

Gewoon goed uitleggen wat de bedoeling is, en je krijgt vanzelf het goede advies.

 

Sterkte!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De 'kritische' vragen komen waarschijnlijk ook voort uit de verdeling van jouw twee vragen met achtergrondinfo over twee topics. En we krijgen hier heel vaak ondernemers die bij het einde van hun onderneming of zelfs hun huwelijk ineens met bezittingen willen gaan schuiven. Dan lopen boekhoudkundige, juridische en morele reacties vervolgens door mekaar.

 

Gewoon goed uitleggen wat de bedoeling is, en je krijgt vanzelf het goede advies.

 

Sterkte!

 

TwaBla,

Ik heb er nu 1 topic van gemaakt. Ik weet alleen niet hoe ik de andere topic kan verwijderen...help!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.