• 0

Is groei van een onderneming een keuze?

75% van succesvolle ondernemers kiest bewust voor groei

Groei is een keuze. Ondanks de tegenzittende economie zijn groeipercentages van twee of meer cijfers wel degelijk mogelijk. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek naar groeibedrijven van Economische Zaken.

Ook in economisch moeilijke tijden blijken veel bedrijven een zeer aanzienlijke groei te kunnen realiseren. Dat geldt zelfs in de ICT-sector, een bedrijfstak die toch hard is getroffen door de stagnerende economische groei. Dat wijst erop dat ondernemers geen speelbal hoeven te zijn van factoren die ze niet kunnen beïnvloeden, zoals de grootte van de vraag en de kracht van de concurrentie. Het lijkt er eerder op dat de factoren die bepalend zijn voor het bereiken van groei juist díe factoren zijn waar ondernemers zelf in meer of mindere mate direct invloed op hebben.

 

Snelle groeiers

Een en ander blijkt uit een landelijk onderzoek naar groeibedrijven in het algemeen, en naar groeiende technologiebedrijven in het bijzonder. De resultaten van dat onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, werd op 9 juni gepresenteerd tijdens het High Tech Forum.

De Nederlandse economie staat er dit jaar weer iets beter voor dan de afgelopen jaren, en er is dus meer aandacht voor de geheimen achter economische groei. Het onderzoek toont aan dat groei nooit toevallig is. Van de snelle groeiers blijkt driekwart hun groei bewust te hebben gepland, al voordat ze zeker wisten dat ze die groei ook daadwerkelijk konden realiseren. Het zijn de juiste keuzes op zes duidelijke deelgebieden: strategie, kapitaal, eigendom, automatisering, marktpositionering en business partners.

Innovatie levert een onmiskenbare bijdrage aan een snelle groei, maar even zo belangrijk is het selectief gebruik van netwerken. Daarbij blijkt dat algemene branche netwerken lang niet zo geschikt zijn voor het stimuleren van groei als groei specifieke netwerken.

Opmerkelijk is verder ook dat er een psychologische component lijkt mee te spelen bij het bereiken van goede groeicijfers. Snelle groeiers blijken namelijk een stuk optimistischer te zijn over de toekomst dan de achterblijvers.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat wijst erop dat ondernemers geen speelbal hoeven te zijn van factoren die ze niet kunnen beïnvloeden, zoals de grootte van de vraag en de kracht van de concurrentie. Het lijkt er eerder op dat de factoren die bepalend zijn voor het bereiken van groei juist díe factoren zijn waar ondernemers zelf in meer of mindere mate direct invloed op hebben."

 

Dat kan wel zijn, maar er zijn toch echt genoeg markten waarbij er al jaren een status quo is volgens mij. (de markten waarin geen of weinig nieuwkomers zijn)

 

Overigens denk ik ook dat juist de gevestigde bedrijven het in een recessie moeilijk zullen hebben. Mensen kiezen voor alternatieven en een nieuwe speler op de markt heeft dat voordeel. Daarnaast is zo'n bedrijf veel flexibeler dan een reeds gevestigd bedrijf. En tot slot kan een reeds bestaand bedrijf alleen maar verliezen, tenzij de andere concurrenten nog meer verliezen ten opzichte van de nieuwkomer.

 

Het gevestigde bedrijf zal alleen een langere adem hebben en de organisatie zo in kunnen richten dat wanneer de opleving komt zij er optimaal van profiteren. De nieuwkomer gaat dan marktaandeel verliezen en de financiële basis wordt wankel.

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Maar voor zowel de nieuwkomer als voor de reeds bestaande bedrijven zou groei dus een bewuste keuze kunnen zijn?

 

Ik ken zelf een aantal ondernemers die qua werk maximaal zitten en er echt geen mensen bijwillen. (Ze hebben er al 4 in dienst en vinden dat al groot zat). Op dat moment is groei een bewuste keuze, maar dat komt omdat de mogelijkheid zich voordoet.

 

Hoe kan je de situatie zo keren dat het echt een keuze gaat worden? Hoe zet je dus de groei van je bedrijf in gang?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

"Het zijn de juiste keuzes op zes duidelijke deelgebieden: strategie, kapitaal, eigendom, automatisering, marktpositionering en business partners."

 

Daar staat alles in. Maar het is veel te simpel. Tuurlijk zijn dat de componenten die ervoor zorgen dat je kunt groeien MITS ze goed ingevuld zijn. En daar zit nu volgens mij precies de bottleneck.

 

Hoe vul je die componenten zo in dat het de ideale mix wordt voor de groei van de onderneming en van welke factoren is die invulling dan afhankelijk. En volgens mij komt het dan dus allemaal weer terug op de persoon of personen. De ondernemer en de mensen die hij om zich heen verzamelt.

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.