• 0

lunchkilometers, hoe zit dat nou?

hallo fiscalisten,

ik lees mij suf over het woon werkverkeer, alsook de luchkilometers. Maar hoe zit het nu, vanaf 2012.

 

klopt het dat als ik (dga) met de auto van de zaak smorgens van mijn woning naar kantoor rij, dat dit prive kilometers zijn?

 

klopt het dat als ik (dga) met de auto van de zaak, tussen de middag thuis ga eten, van kantoor naar woning, dat dit zakelijke km zijn?

 

ik ben hier even de weg in kwijt geraakt, hoe en wat ik nu moet vastleggen.

 

graag reactie

alvast bedankt

wend

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In het kort is, na een gerechtelijke uitspraak, het zo dat woon-werk ook als dit meerdere malen per dag voorkomt, zakelijke kilometers voor de loonheffing / Inkomstenbelasting.Ze hebben dus geen invloed op de 500-km grens voor de LH/IB bijtelling.

Woon-werkkilometers zijn voor de omzetbelasting altijd privé kilometers.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Ja en nee...

 

Nico, let er op dat het in jouw geval erg gecompliceerd is, jij hebt de kerstboom opgetuigd met meerdere BV's en buitenlandse rechtsvormen. Een eenduidig antwoord is dan ook heel lastig in jouw geval.

 

Ik ga ervan uit dat jij op de loonlijst staat van een holding en dat dit een Nederlandse rechtsvorm is die belastingplichtig is in Nederland. Ook ga ik er vanuit dat de auto die jij zakelijk rijdt eigendom is van diezelfde holding. In dat geval is al het woon- werkverkeer zakelijk voor de IB (dus telt niet mee voor de grens van 500km/jaar) en voor de omzetbelasting privé.

 

Betekent dit dat de BTW niet aftrekbaar is? Zoals geschreven: ja en nee. In eerste instantie trek je de BTW over de privékilometers gewoon af (je hoeft dus niet bij iedere aangifte uit te rekenen wat de verhouding is tussen privé en zakelijke kilometers). Bij de laatste aangifte van het jaar corrigeer je de aangifte, dit kan op twee manieren:

 

[*]door de verhouding zakelijke- en privé kilometers te bepalen en naar rato de gevorderde BTW terug te vragen (is makkelijk te herleiden uit de grootboekadministratie);

[*]indien de verhouding zakelijk / privé niet te herleiden valt mag je opteren voor de forfaitaire correctie (2,7% van de cataloguswaarde van de auto incl. BPM en BTW, of bij een auto die al meer dan vijf jaar zakelijk gereden wordt 1,5% van deze waarde).

 

Maar nogmaals, in jouw geval gaat het echt om maatwerk dus raadpleeg je adviseur in dezen. Ga alsjeblieft niet zelf lopen dokteren!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 308 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.