• 0

Lening op bedrijfsnaam overzetten?

Hallo,

Als zzper heb ik geld geleend van famillie wegens aanschaf van bedrijfsauto.

Overeenkomst staat op mijn naam zonder exact vermelding dat het gaat om aanschaf van auto, maar geld bedrag is overgemaakt naar bedrijfrekening. Ik twijfel nu of ik overeenkomst nu op bedrijfsnaam moet zetten. Het is namelijk geen prive lening. Krijg ik hier geen problemen mee met de belasting dienst? Of is dat afhankelijk van hoe de boekhouder de aangifte doet...

 

vanWest

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

rietman,

ik begrijp je opmerking niet. waarom zou ik een lening omzetten naar bedrijf??? ik vraag me eerder af of de lening niet al op bedrijf had moeten staan...met lening is aanschaf van bedrijfs auto gefinancieerd. ik vraag mij of ik wel juist heb gehandeld door de leenovereenkomst het alleen op mijn naam te zetten en niet zo zeer op de bedrijf naam. auto staat overigens op bedrijfsnaam.

Link naar reactie
  • 0

ok ik zal de vraag anders stellen. want ik denk dat er nu verwarring onstaat door onderwerp wat ik heb gebrijkt en het woord 'overzetten'. in combinatie met stopzetten bedrijf.

 

volgende punten wil ik meegeven:

leenoveeenkomst staat op mijn naam.

geld is overgemaakt naar bedrijfsrekening

auto is vanaf bedrijfsrekening betaald.

auto staat op bedrijfs naam

ik ben zzper

wil mijn bedrijf stopzetten

ik heb niet veel werk + ik zit in echtscheiding

 

kan ik auto weer verkopen om de schuld die op mijn naam staat af te betalen? dus omgekeerde process van boven staat.

Link naar reactie
  • 0

 

Bedrijf staken is niet hetzelfde als failliet gaan. Je kan blijkbaar je schulden aflossen uit een boedelverkoop, dus er wordt niemand benadeeld. Wat eventueel een rol kan spelen, is de vraag of die auto ook in gebruik was als familiewagen. Maar daar weten de experts waarschijnlijk meer over te vertellen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Bedrijf staken is niet hetzelfde als failliet gaan. Je kan blijkbaar je schulden aflossen uit een boedelverkoop, dus er wordt niemand benadeeld. Wat eventueel een rol kan spelen, is de vraag of die auto ook in gebruik was als familiewagen. Maar daar weten de experts waarschijnlijk meer over te vertellen.

 

Twabla bedankt voor je reactie.

auto wordt niet als familiewagen gebruikt. het is een bestelbus, die niet voor prive wordt gebruikt.staat ook zodanig in de boeken/administratie. we hebben scoter of openbaar vervoer voor prive ritten.

Link naar reactie
  • 0
Als zzper heb ik geld geleend van famillie wegens aanschaf van bedrijfsauto.

Overeenkomst staat op mijn naam zonder exact vermelding dat het gaat om aanschaf van auto, maar geld bedrag is overgemaakt naar bedrijfrekening. Ik twijfel nu of ik overeenkomst nu op bedrijfsnaam moet zetten. Het is namelijk geen prive lening. Krijg ik hier geen problemen mee met de belasting dienst?

 

Wanneer de lening voor de zaak is gebruikt dan voorzie ik geen problemen. Zet de lening gewoon op de balans en boekt de rente als kosten. Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

ok ik zal de vraag anders stellen. want ik denk dat er nu verwarring onstaat door onderwerp wat ik heb gebrijkt en het woord 'overzetten'. in combinatie met stopzetten bedrijf.

 

volgende punten wil ik meegeven:

leenoveeenkomst staat op mijn naam.

geld is overgemaakt naar bedrijfsrekening

auto is vanaf bedrijfsrekening betaald.

auto staat op bedrijfs naam

ik ben zzper

wil mijn bedrijf stopzetten

ik heb niet veel werk + ik zit in echtscheiding

 

kan ik auto weer verkopen om de schuld die op mijn naam staat af te betalen? dus omgekeerde process van boven staat.

 

Civielrechterlijk is er bij de ZZp-er (ervan uitgaande dat je een eenmanszaak voert) geen verschil tussen zakelijk en prive. Dat is alleen fiscaalrechterlijk zo. Wat ik begrijp is dat voor de fiscus die lening meteen al op de balans gezet had moeten worden zodat rente aftrekbaar wordt. Verder maakt het dus niet uit of je de auto verkoopt en daar de lening mee aflost. Dat mag je zelf beslissen.

Echter als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen dan heeft je vouw daar ook iets over te zeggen. In het ergste geval, kan zij vooruitlopend op de scheidingsprocedure "maritaal beslag" laten leggen. Misschien niet verstandig, maar probeer wel te blijven communiceren.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

 

Civielrechterlijk is er bij de ZZp-er (ervan uitgaande dat je een eenmanszaak voert) geen verschil tussen zakelijk en prive. Dat is alleen fiscaalrechterlijk zo. Wat ik begrijp is dat voor de fiscus die lening meteen al op de balans gezet had moeten worden zodat rente aftrekbaar wordt. Verder maakt het dus niet uit of je de auto verkoopt en daar de lening mee aflost. Dat mag je zelf beslissen.

Echter als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen dan heeft je vouw daar ook iets over te zeggen. In het ergste geval, kan zij vooruitlopend op de scheidingsprocedure "maritaal beslag" laten leggen. Misschien niet verstandig, maar probeer wel te blijven communiceren.

 

Ido,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb nog een vraagje over je opmerking: Echter als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen dan heeft je vouw daar ook iets over te zeggen.

 

Bedoel je daarmee dat ik toestemming moet vragen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ido,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb nog een vraagje over je opmerking: Echter als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen dan heeft je vouw daar ook iets over te zeggen.

 

Bedoel je daarmee dat ik toestemming moet vragen?

 

Ja, dat bedoel ik. Als goederen tot het bedrijf horen, bijv. de auto en het bedrijf staat op jouw naam, dan ben jij bestuursbevoegd. Dat betreft alleen de normale bedrijfshandelingen. Liquidatie van goederen zal daar niet bij horen en daar zullen jullie samen over moeten beslissen. Daarbij zijn alle goederen die jullie hebben gezamenlijk eigendom. Verkoop van de auto, alsmede de schuld die daarbij hoort, raakt ook haar vermogen. Je vindt dit in BW1:97, lid 2.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.