• 0

Dienst eerst gratis aanbieden?

Beste allemaal,

 

Ik ben samen met een partner bezig om een digitaal platform op te zetten voor (startende) ondernemers.Hier kunnen zij advrteren. Het is geschikt voor B2C en B2B. Wij hebben een goede discussie over of we de dienst eerst gratis in de markt moeten zetten om zodoende sneller de database vol te krijgen met advertenties, of dat we direct bij de lancering geld moeten vragen voor de advertenties.

 

Mijn mening is dat het gratis maken van zo'n platform een lagere drempel is voor de startende ondernemer om een advertentie te plaatsen. Hierdoor hopen dat er binnen snellere tijd meer advertenties staan. Dat is weer aantrekkelijker voor de consument en bedrijven. Mogelijk kom je sneller in de media als een dienst volledig gratis is. Ondertussen bouw je wellicht toch een waarde op met je dienst. Via het aanbieden van advertentieruimte (banners) op de website kunnen we in eerste instantie inkomsten genereren (dekkend).

 

Wanneer je na een periode van bijvoorbeeld een jaar een goedlopende website hebt en welke naamsbekendheid heeft opgebouwd, dan willen we alsnog geld gaan vragen (pakketten) voor de advertenties van de (startende) ondernemers. Ervan uitgaande dat op dat moment de website goed wordt bezocht, de website meer bekend is bij startende ondernemers en waardoor ze wellicht sneller geneigd zijn om te betalen, zodat de advertentie toch op de website komt (aangezien er dus meer verkeer is op de website).

 

Om een product/dienst in de markt te zetten is dit naar mijn mening een bijzonder belangrijke keuze, welke je goed moet afwegen en welke methode je gaat toepassen.

 

Wie heeft hier ervaring mee? Ik hoor graag ervaringen en/of tips!

 

Gr. Patrick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb ervaring met twee dingen:

 

1. Een gratis proefperiode van een dienst kan vertrouwen wekken. Wees duidelijk in je communicatie over wanneer er wel betaald moet worden, de duur, het contract etc.

 

2. Het is moeilijker meer geld te vragen, dan minder. Daarmee bedoel ik dat klanten minder geneigd zijn een verhoging in de kosten te accepteren. Wanneer je vanaf de start een bedrag vraagt, en daar bijvoorbeeld een korting over geeft voor de eerste zoveel aanmeldingen, komt dit soms aantrekkelijker over.

 

Je moet voor jezelf afwegen welke opties belangrijker zijn. Kijk ook naar je concurrenten, en hoe zij omgaan met betalingen/acties/proefperiodes etc.

 

Zorg ervoor dat alles duidelijk is, zodat klanten niet voor onverwachte kosten komen te staan.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ervaring met twee dingen:

 

1. Een gratis proefperiode van een dienst kan vertrouwen wekken. Wees duidelijk in je communicatie over wanneer er wel betaald moet worden, de duur, het contract etc.

 

2. Het is moeilijker meer geld te vragen, dan minder. Daarmee bedoel ik dat klanten minder geneigd zijn een verhoging in de kosten te accepteren. Wanneer je vanaf de start een bedrag vraagt, en daar bijvoorbeeld een korting over geeft voor de eerste zoveel aanmeldingen, komt dit soms aantrekkelijker over.

 

Je moet voor jezelf afwegen welke opties belangrijker zijn. Kijk ook naar je concurrenten, en hoe zij omgaan met betalingen/acties/proefperiodes etc.

 

Zorg ervoor dat alles duidelijk is, zodat klanten niet voor onverwachte kosten komen te staan.

 

 

Bedankt voor je snelle reactie!

Link naar reactie
  • 0

Wat biedt dat digitale platform mij als bezoeker?

 

Volgens mij heeft hij het over een nieuw platform voor startende ondernemers. Een soort Hl maar dan anders.

 

Dus er zal wel info komen voor een doelgroep waarvan bekend is dat ze geen cent te makken hebben en dus voor de adverteerders totaal oninteressant is.

 

Maar goed, ze gaan vast een artikel schrijven over marktonderzoek, wie je klant is en hoe je die klant bereikt vervolgens welk bedrag de klant over heeft voor de dienst.

Link naar reactie
  • 0

Wat biedt dat digitale platform mij als bezoeker?

 

Volgens mij heeft hij het over een nieuw platform voor startende ondernemers. Een soort Hl maar dan anders.

 

Dus er zal wel info komen voor een doelgroep waarvan bekend is dat ze geen cent te makken hebben en dus voor de adverteerders totaal oninteressant is.

 

Maar goed, ze gaan vast een artikel schrijven over marktonderzoek, wie je klant is en hoe je die klant bereikt vervolgens welk bedrag de klant over heeft voor de dienst.

 

Zoiets vreesde ik al... :'(

 

Link naar reactie
  • 0

Wat biedt dat digitale platform mij als bezoeker?

 

Volgens mij heeft hij het over een nieuw platform voor startende ondernemers. Een soort Hl maar dan anders.

 

Dus er zal wel info komen voor een doelgroep waarvan bekend is dat ze geen cent te makken hebben en dus voor de adverteerders totaal oninteressant is.

 

Maar goed, ze gaan vast een artikel schrijven over marktonderzoek, wie je klant is en hoe je die klant bereikt vervolgens welk bedrag de klant over heeft voor de dienst.

 

Zoiets vreesde ik al... :'(

 

 

Beste mensen,

 

Vanwaar direct het wantrouwen dat ik het voor een marktonderzoek zou willen gebruiken? Is dit nu een platform voor ondernemers of niet? Ik ben in de voorbereidende fase van een onderneming en zit met deze vraag. Ik krijg het gevoel dat mijn vraag (of de manier van vragen) niet echt gewaardeerd wordt op deze manier.

Maar goed, om even op de reacties te reageren: Nee, ik doe het niet voor een marktonderzoek en wil graag wat advies van reeds draaiende ondernemers welke hier ervaring mee hebben (gehad). Zoals jullie wellicht weten valt of staat een onderneming met hoe je het vanaf het begin direct in de markt zet.

 

Verder zijn wij bekend met het feit dat als je geen traffic hebt er geen meerwaarde is voor een ondernemer om te adverteren. Het is wellicht een ander verhaal als je een niche te pakken hebt, waardoor je je direct kan onderscheiden van andere bedrijven.

 

Ik hoop dat ik hiermee mijn vraag en positie heb verduidelijkt en hoop evengoed nog op een aantal (bruikbare) reacties.

 

Gr. Patrick

Link naar reactie
  • 0

De brug tussen gratis aanbieden en later voor exact hetzelfde alsnog geld vragen is per definitie oneindig groot. De waarderingscomponent zal dan in belangrijke mate bestaan uit het feit dat het gratis is. Als het succesvol is, heb je wel waarde gecreëerd, zij het dat het niet in geld is uit te drukken. Wil je dan toch geld eraan verdienen, zul je waarde moeten toevoegen waar wel voor betaald moet worden. Vergelijk het maar een beetje met producttesten en - demonstraties in supermarkten, je kunt de markt er (breder) mee kennis laten maken door een gratis monster te verstrekken en zo ook gegevens uit markt halen waarmee je kunt bepalen of en hoe een product of dienst potentie heeft.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Wantrouwen??

 

Mijn vraag is simpel, wat ga jij aanbieden dat zo interessant is dat jouw bezoekers de reclame voor lief nemen.

 

 

Zoals ik al aangaf, de startersmarkt staat er om bekent dat starters geen budget hebben en er in die markt dus nauwelijks droog brood te verdienen is.

Link naar reactie
  • 0

Wantrouwen??

 

Mijn vraag is simpel, wat ga jij aanbieden dat zo interessant is dat jouw bezoekers de reclame voor lief nemen.

 

 

Zoals ik al aangaf, de startersmarkt staat er om bekent dat starters geen budget hebben en er in die markt dus nauwelijks droog brood te verdienen is.

 

Bedankt voor je reacite, maar ik kreeg toch echt de indruk dat je wantrouwig op mijn oproep reageerde. Je was van mening dat het vast een marktonderzoek betrof en dat ik steeds meer vragen beantwoord wilde hebben. Dat komt wel aardig wantrouwig op mij over (heb nog weinig met HL te maken gehad tot nu toe).Maar goed, dat terzijde.

 

Wat wij gaan aanbieden is interessant voor zowel de consusment als de ondernemer. Meer kan ik er niet over kwijt.

Je hebt gelijk dat de startersmarkt weinig kapitaal hebben, maar zonder adverteren kom je nergens naar mijn mening. Daarom is het dus wel degelijk belangrijk voor de startende ondernemer om te adverteren. Het hangt alleen af wat je er dus voor gaat vragen en of je wellicht de diensten (in eerste instantie) gratis moet aanbieden.

Link naar reactie
  • 0

De brug tussen gratis aanbieden en later voor exact hetzelfde alsnog geld vragen is per definitie oneindig groot. De waarderingscomponent zal dan in belangrijke mate bestaan uit het feit dat het gratis is. Als het succesvol is, heb je wel waarde gecreëerd, zij het dat het niet in geld is uit te drukken. Wil je dan toch geld eraan verdienen, zul je waarde moeten toevoegen waar wel voor betaald moet worden. Vergelijk het maar een beetje met producttesten en - demonstraties in supermarkten, je kunt de markt er (breder) mee kennis laten maken door een gratis monster te verstrekken en zo ook gegevens uit markt halen waarmee je kunt bepalen of en hoe een product of dienst potentie heeft.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Beste Hans,

 

Bedankt voor je reactie.

Daar zijn we ons zeker van bewust. Maar wat wij er eigenlijk mee willen bereiken is dat het een dermate veel bezochte site wordt dat het later zeker de moeite waard is om er betaald op te adverteren. Ik kan me herinneren dat Marktplaats in de beginperiode ook zo goed als alles gratis aanbood. Later moest er voor steeds meer categorien betaald worden. Maar dat was de moeite ook aangezien er miljoenen mensen op afkwamen (ik wil me niet meten met Marktplaats voor alle duidelijkheid, maar het principe blijft wel hetzelfde in mijn opzicht).

Link naar reactie
  • 0

Ik zou gewoon beginnen met het platform, als je voldoende traffic hebt is het makkelijker voor adverteerders om een beslissing te nemen en hoef je je ook geen zorgen te maken over het in eerste instantie gratis aan bieden van advertentie ruimte.

 

Komt ook bij dat een adverteerder die op gratis afkomt ook een hele andere is als de betalende adverteerder.

Als je veel gratis advertenties hebt met een zeer goedkope uitstraling dan zal een betalende adverteerder zich nog wel even achter de oren krabben alvorens daar zijn banner tussen te laten plaatsen.

Link naar reactie
  • 0
(ik wil me niet meten met Marktplaats voor alle duidelijkheid, maar het principe blijft wel hetzelfde in mijn opzicht).
Marktplaats is absoluut een goed voorbeeld. Overigens een aloud en beproefd concept, want soortgelijke werkwijzen zijn al eeuwen in gedrukte media bekend (vnl. 'Plaatselijke sufferdjes): adverteren voor particulieren is tot en met een zeker niveau gratis, uitgebreider en zakelijk is betaald. Kijk ook even welke allianties Marktplaats sinds de begintijd is aangegaan, o.a. is daarin een stuk waarde toegevoegd. De traffic die de gratis adverteerders mede-genereren, kunnen dus aantrekkelijke spin-off veroorzaken, waardoor het waardevol kan zijn om betaald diensten af te nemen. Kortom, meet je gerust af aan Marktplaats.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Er zijn er verschillende manieren om iets gratis aan te bieden.

 

Een is de bekende "If you're not paying for it, you are the product" model. Met freemium variatie, is deze dominant in bepaalde sectoren, zie aub Google Apps, Facebook, et al. Een businessmodel bouwen op mensen die per se niet willen betalen is hard werken en eist lange adem, de vaardigheid om een basisdoelgroep te vinden die deze mensen (hun gegevens, hun aandacht, hun doorkliks) willen inkopen, en een dikke portemonnee. Deze model eist een hoog niveau van vertrouwen (google en "Don't be Evil") of een grote mate van onwetendheid (Facebook, *koff*) onder je gebruikers.

 

Een ander is de "proefperiode", zo geliefd onder (onder andere) drugshandelaars en tijdschrift uitgevers. Bij deze betaal je niks of weinig om vervolgens te vinden dat het tarief heel erg hoog is geworden. Deze eist dat je product geweldig genoeg resultaat oplevert dat mensen vinden de hogere tarief het waard.

 

Een derde optie is sponsoring, ofwel de bloggers aanpak: en waardevolle bijdrage aanleveren, gratis, en ook erbij melden dat deze mogelijk gemaakt wordt door blabla die je nog betere van dienst kan zijn als je maar zou betalen. Deze aanpak eist kennis van je doelgroep en ook een gelimiteerde doelgroep.

 

In mijn eigen sector stik ik van krijg ik regelmatig offertes van mensen die allemaal op het origineel idee zijn gekomen om de vele vormen van gedeelde kantoorruimte allemaal bij elkaar op een pagina te zetten, met verschillende opties en aanpakken -- maar allemaal hebben ze een een-maat-past-alles aanpak, allemaal mikken ze zich op de "mobiele kenniswerker", die eigenlijk niet de beste doelgroep voor deze vorm van huisvesting is, en tot nu toe ziet geen enkele wat de gebruikers -- zowel de persoon die de ruimte wil hebben als de aanbieder van de ruimte -- echt willen. En dus blijft de traffic weg en dus willen de aanbieders er niet voor betalen. Ik zit er wel op een paar, want ik vind ze iets hebben, maar behalve op "no cure no pay" basis heb ik er geen interesse in ervoor betalen.

 

"No cure no pay" basis is ook een solide basis voor een dienst; zou je vertrouwen in je product hebben dan zou het geen probleem moeten zijn, en ik vind het alleen maar redelijk dat, a;s je dienst mij iets oplevert, dat ik er dan voor betaal.

 

Eerst begrijpen wat mensen er bereid zijn om voor te betalen en wat niet, dan bieden wat ze er niet voor willen betalen, en dan pas toevoegen waar ze er wel voor gaan betalen. Maar mis stap 1 niet. Want de kansen om gratis te adverteren liggen op te rappen, zeker wat online betreft en dat is je concurrent.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Erg lastig zonder een pak geld voor reclame.

 

Ik ga er gemakshalve even van uit dat je bijv. een bedrijvengids voor startende ondernemers maakt.

 

Eerst gratis

Eerst gratis, dus er zullen genoeg ondernemers zijn die willen adverteren. Wat dat doe je in het begin juist, je meldt je overal aan etc etc. Jij hebt dan een site met een paar honderd ondernemers erop. Vervolgens ga je weer naar die ondernemers toe, met het verhaal dat ze nu ineens moeten betalen. De ondernemer kijkt vervolgens of ze ook enige klanten van jouw site hebben gehad. Is dat niet het geval, dan zullen ze dus nooit adverteren. Doordat er geen inkomsten waren, zul je veel minder bezoekers hebben, dus vrijwel geen leads voor de bedrijven.

 

wel betaald

Je kan dus bezoekers 'kopen' via bijv. adwords, jouw klanten zullen dit weer waarderen, omdat ze -hopelijk- enige leads hierdoor krijgen.

 

Wat ik denk ik zou doen, is pakketen aanbieden.

- gratis: alleen naamvermelding

- betaald 1: met link oid

- betaald 2: met foto's, logo's, video, hoger in zoekresultaten etc. etc.

 

Maar het blijft altijd moeilijk, en natuurlijk afhankelijk van wat je precies wilt ;)

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Erg lastig zonder een pak geld voor reclame.

 

Ik ga er gemakshalve even van uit dat je bijv. een bedrijvengids voor startende ondernemers maakt.

 

Eerst gratis

Eerst gratis, dus er zullen genoeg ondernemers zijn die willen adverteren. Wat dat doe je in het begin juist, je meldt je overal aan etc etc. Jij hebt dan een site met een paar honderd ondernemers erop. Vervolgens ga je weer naar die ondernemers toe, met het verhaal dat ze nu ineens moeten betalen. De ondernemer kijkt vervolgens of ze ook enige klanten van jouw site hebben gehad. Is dat niet het geval, dan zullen ze dus nooit adverteren. Doordat er geen inkomsten waren, zul je veel minder bezoekers hebben, dus vrijwel geen leads voor de bedrijven.

 

wel betaald

Je kan dus bezoekers 'kopen' via bijv. adwords, jouw klanten zullen dit weer waarderen, omdat ze -hopelijk- enige leads hierdoor krijgen.

 

Wat ik denk ik zou doen, is pakketen aanbieden.

- gratis: alleen naamvermelding

- betaald 1: met link oid

- betaald 2: met foto's, logo's, video, hoger in zoekresultaten etc. etc.

 

Maar het blijft altijd moeilijk, en natuurlijk afhankelijk van wat je precies wilt ;)

 

Bedankt voor de moeite om te reageren. Het is geen platform zoals je beschrijft, dus zoals bijvoorbeeld een bedrijvengids. Het is een niche wat wij aanboren en wij nog geen concurrentie hebben kunnen vinden, waardoor we JUIST in dubio zitten om er direct geld voor te vragen of eerst gratis aan te bieden.

Nogmaals, het is lastig dat ik weinig kwijt kan. Ik zou het graag willen, maar zoals je begrijpt kunnen we er niets over kwijt omdat we nog niet online zijn en in de ontwikkelfase zitten. Wanneer onze onderneming online is zal ik zeker uitleggen wat het precies inhoudt....:-)

Link naar reactie
  • 0

 

Ook een gratis medium kost geld. Denk maar aan die gast van de Gouden Gids die een half uur van je tijd nodig heeft om een gratis plaatsing te registreren. Dus als je mijn tijd wil benutten om mij een gratis advertentie te verkopen, zal je met overtuigende argumenten moeten komen.

 

Een goed idee.

Potentieel bereik, omdat dat idee goed is.

Een goede uitvoering, anders wacht ik wel een paar maanden.

Goede resultaten in de vorm van daadwerkelijk bereik.

Verrassing (customer delight) want ik krijg nodehu new business, dankzij jouw gratis plaatsing.

 

Dan wil ik wel eens over betaling voor verlenging nadenken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien is jouw "platform" wel geschikt voor het volgende veelgebruikte verdienmodel: Een gratis basispakket aan diensten, en op termijn een kleine uitbreiding waar wel voor betaald moet worden. Op deze manier is en blijft je "platform" gratis. De hard-core user die behoefte heeft aan specifieke mogelijkheden kan een betaald abonnement nemen.

 

Moneyou heeft zo'n verdienmodel bijvoorbeeld. Je kunt als startende freelancer gratis 4 facturen per maand aanmaken. Zodra je wat meer klanten en opdrachten binnenhaalt neem je een klein abonnement en kun je onbeperkt facturen inboeken en krijg je nog wat extra mogelijkheden. Met een groter abonnement krijg je nog meer mogelijkheden en kun je ook je boekhouder laten meekijken in je administratie.

 

Je allereerste klanten maken het mogelijk dat je site van de grond komt. Die klanten krijg je omdat je ze paait met een gratis dienst. Pak dat cadeautje nou niet na een jaar weer van ze af. Dat is stank voor dank. In plaats daarvan kun je beter met je klanten meegroeien. Het basispakket blijft gratis, maar wie behoefte heeft aan meer kan een keuze maken uit diverse abonnementen.

 

Geen idee of het een geschikte vorm is voor jouw platform, maar misschien kun je er wat mee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.