• 0

[Softwarelicentie] Bedrijven/auteurs onbekend

Stel ik wil oude software opnieuw uitbrengen, maar de makers van deze software zijn onvindbaar, wat dan?

 

Het gaat hier voornamelijk om spelsoftware uit de jaren 80, waarvan de makende bedrijven gewoonweg niet meer bestaan (of eventuele auteurs zich niet meer bezig houden met spelontwikkeling).

 

Ik wil graag overeenkomsten sluiten met deze partijen, maar in sommige gevallen is het contact dus gewoon niet (meer) mogelijk. Wat raden jullie aan? Gewoon uitgeven (wat niet weet wat niet deert, als er klachten komen hoor ik het vanzelf) of is er een andere methode om dit wel van het begin legaal te doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is knap vervelend.. maar 'gewoon uitgeven' zou ik niet doen, je hebt goed kans dat je ermee tegen de lamp komt als iemand het ontdekt.

 

Auteursrechten raken nooit zoek, er is altijd iemand die ze nog heeft. Alleen een lange periode na het overlijden van de auteur vervallen ze, maar dat is hier niet van toepassing.

 

Als ze van een privepersoon waren dan liggen ze bij die persoon of diens erfgenamen. Mochten ze van een bedrijf (rechtspersoon) zijn dat niet meer bestaat, dan liggen ze bij degene die de boedel heeft overgenomen of bij de eigenaren in geval van 'vrijwillige' beindiging.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is knap vervelend.. maar 'gewoon uitgeven' zou ik niet doen, je hebt goed kans dat je ermee tegen de lamp komt als iemand het ontdekt.

 

Auteursrechten raken nooit zoek, er is altijd iemand die ze nog heeft. Alleen een lange periode na het overlijden van de auteur vervallen ze, maar dat is hier niet van toepassing.

 

Als ze van een privepersoon waren dan liggen ze bij die persoon of diens erfgenamen. Mochten ze van een bedrijf (rechtspersoon) zijn dat niet meer bestaat, dan liggen ze bij degene die de boedel heeft overgenomen of bij de eigenaren in geval van 'vrijwillige' beindiging.

 

Maar of dat ook zo is met software weet ik dus niet. Volgens mij valt software niet onder het auteursrecht zoals we dat kennen van muziek, films en boeken. Vandaar ook dat je software ook niet aanschaft en het je bezit wordt, maar het in licentie neemt...

 

Redenatie: Softwarebedrijf is opgedoekt, innen dus ook geen licentiegelden meer, en zijn dus ook niet meer rechthebbend: de software is 'vrij' of 'public domain' of hoe je het ook noemen wilt, of denk ik nu te optimistisch ???

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 62 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.