• 0

Geld lenen voor financiering.. als student zijnde

Goedenavond, ik hoop dat een van jullie in dezelfde situatie heeft gezeten.. heb even gezocht maar dan kom ik vooral op topics uit waar ik naar de Bizner gewezen word ;)

 

Ik heb sinds 2011 een onderneming, eerste jaar 35k omzet, hoop dit jaar op 60k uit te komen (waarvan 40k winst, relatief lage kosten, werk bijna alleen maar met onderhoudscontracten, dus ik heb voor een groot deel terugkerende inkomsten). Nu ben ik nog een eenmanszaak en heb natuurlijk wat centjes op mijn spaarrekening staan. Maar ik heb dus nu een auto nodig en wil direct een goede aanschaffen (ipv van steeds een auto van 2k met 2k onderhoudskosten per jaar ;)).

 

Ik wil zo'n 3 a 4 jaar met de auto rijden, en hij zal rond de 10k gaan kosten. Nou dacht ik, om het risico te beperken en de investering te spreiden een lening af te sluiten bij de bank. Zo loop ik en mijn klanten geen risico (bijvoorbeeld bij een financiële tegenvaller!).

 

Nu is er een maar.. ik studeer nog (tot en met dit jaar juli), kijkt de bank hierna? En zo ja, heeft dat invloed op de hoogte van het rentepercentage? Wat voor rentepercentage kan ik ongeveer verwachten? En wat voor zekerheden wil een bank tegenover zo'n bedrag gesteld zien worden?

 

(In juli ben studeer ik af (WO informatica). Plan is om verder te gaan met de onderneming!)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alex

 

Ga gewoon eens praten met de bank. Verplicht je tot niets en als ze het student zijn negatief meewegen, dan ga je daarna naar een andere bank.

 

Ik ben evenwel van mening dat een auto een luxe product is. Je vertelt niet wat de auto in kwestie is. Als je je 10K nu slim besteed aan een zuinige, schone auto en daarmee de fiscale voordelen binnenhaalt, dan kan de financieringsbehoefte nog wel eens meer meevallen dan de 10K.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie's!

 

Da's 3300 winst per maand; bruto nog meer. Je bent al bijna twee maanden onderweg. Dat moet zo maar cash kunnen. Of met een beetje bankkrediet. Of een iets goedkopere auto. Over een half jaar kan je upgraden.

 

Dat snap ik, maar het lijkt er op (boekhouding van 2011 ligt nog bij de boekhouder) dat mijn verzamelinkomen boven de 13k uitkomt. Dit is de bijverdiengrens voor de studiefinanciering. De kans bestaat dus dat ik binnenkort relatief veel geld moet terugbetalen aan de IB groep. Daarnaast houd ik graag zoveel mogelijk buffer voor eventueel andere tegenvallers (bv. debiteuren die niet betalen).

 

Alex

 

Ga gewoon eens praten met de bank. Verplicht je tot niets en als ze het student zijn negatief meewegen, dan ga je daarna naar een andere bank.

 

Ik ben evenwel van mening dat een auto een luxe product is. Je vertelt niet wat de auto in kwestie is. Als je je 10K nu slim besteed aan een zuinige, schone auto en daarmee de fiscale voordelen binnenhaalt, dan kan de financieringsbehoefte nog wel eens meer meevallen dan de 10K.

 

groet

Joost

 

Ik heb 2 dagen geleden al een aanvraag gedaan bij de bank (rabo), binnenkort neemt de contactpersoon contact op om het ea. door te nemen. Zal mijn bevindingen dan ook hier plaatsen.

 

Of het een luxe product is, hangt natuurlijk af van de situatie. Als je als vertegenwoordiger 100.000 kilometer per jaar maakt dan is de auto gewoon noodzaak (om bij je klanten te komen).

 

Op het moment heb ik nog een OV kaart, alleen ik kan zo'n 60% van mijn klanten hiermee niet bereiken (dekking in Friesland is verschrikkelijk). Ik deel vaak de auto met mijn ouders, maar mijn broertje heeft nu dus ook zijn rijbewijs gehaald. Combineren word dus wat lastig!

 

Auto in kwestie word waarschijnlijk een Passat of een Golf, mede omdat ik hier goede ervaringen mee heb.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.