Ga naar inhoud
  • 0

Management fee of (interim) divident uitkeringen?

Beste HL-ers,

Mijn situatie is als volgt:

Mijn Belgische commanditaire vennootschap ontvangt (vanaf mei 2012) inkomsten die BTW vrijgesteld zijn. De CommV is eigendom van de Nederlandse werk BV (die daarnaast BTW-belaste inkomsten ontvangt, maar vooralsnog veel minder dan de CommV). De werk BV is eigendom van een Nederlandse holding BV waarvan ik enig aandeelhouder ben en die mijn salaris zal betalen.

Is het nu beter, de geldstromen vanuit de CommV naar de werk BV en holding BV te regelen via een management fee of via (interim) divident uitkeringen? In het geval van divident uitkeringen zijn deze niet BTW belast (toch?) maar kan ik dan alsnog in de holding BTW aftrekken over gemaakte kosten? Een ander aspect is de VBP, 34% in Belgie en 20% in Nederland. En de vraag of de belastingdiensten in beide landen een afdwingbare voorkeur zullen hebben voor fee vs. divident.

Mijn Belgische adviseur raad aan de CommV inkomsten naar de werk BV te brengen via dividentuitkering, maar dit houdt in dat 34% VPB afgedragen moet worden i.p.v. 20% in Nederland.

Alvast bedankt,

Nico

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Nico,

De Belgische CommV is - neem ik aan - een Belgische C.V. op aandelen, een rechtsvorm die we in Nederland niet kennen.

Dividend (met een d ;)) uitkeringen zijn inderdaad niet belast met BTW. Een management fee is wel belast met BTW, tenzij het om vrijgestelde diensten gaat.

Het lijkt inderdaad aantrekkelijker om in plaats van dividend te kiezen voor management fee, omdat dan de Belgische winst, belast tegen 34%, omgezet kan worden in Nederlandse winst belast tegen 20%. Maar dan moet er wel sprake zijn van reële management-werkzaamheden vanuit Nederland. Of dit het geval is, kan ik niet beoordelen.

Wat is wijsheid? Omdat je zowel met Nederlandse als Belgische wetgeving van doen hebt, lijkt het me verstandig om hier een adviseur naar te laten kijken die kennis heeft van beide stelsels.

Succes,

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.