Ga naar inhoud
  • 0

te weinig uren ivm net gestart, ben ik nu ondernemer voor IB 2011?

Ik ben vorig jaar september gestart en haal dus nooit die 1225 uur niet voor het urencriterium. Dit jaar haal ik dat zeker wel ;-)

Nu komt de inkomstenbelastingaangifte er aan, en vraag ik mij af of ik nu de ondernemersversie moet invullen of de particuliere versie.

En als ik dus geen ondernemer ben voor de IB vanwege die te weinig uren, hoe moet ik dan al mijn investeringskosten voor mijn onderneming verwerken? Verwarrend hoor.

( Ik heb al flink gezocht zelf, maar ik krijg het hier niet gevonden. En weet nu in ieder geval wel dat er een ondernemersversie is....Ook in het handboek Ondernemen krijg ik dit niet helder.)

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Volgens mij kun je de ondernemersversie gebruiken.

Helaas kun je niet profiteren van de startersaftrek en zelfstandigenaftrek, maar wel de investeringsaftrek.

Zie ook bijvoorbeeld hier of hier:

Voor investeringsaftrek behoef je inderdaad niet te voldoen aan het urencriterium. Wel moet er in algemene zin sprake zijn van een onderneming, maar dat is bij startende ondernemingen waarschijnlijk nogal snel het geval. Het maken van winst is daarvoor wel een aanwijzing, maar geen voorwaarde.

Link naar reactie
  • 0

Als de belastingdienst je beschouwt als ondernemer voor de IB vul je de ondernemersaangifte in die (vermoedelijk komende week) zal klaarstaan in je eigen domein op de website van de belastingdienst. Ook als je niet voldoet aan het urencriterium kun je ondernemer zijn voor de IB.

Wordt er geen ondernemersaangifte klaargezet maar ben je van mening dat je wel ondernemer bent voor de IB, bel dan even met de belastingtelefoon en verzoek om een ndernemersaangifte.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.