• 0

ondernemingsplan voor dierenspeciaalzaak

Ik ben bezig met mijn ondernemingsplan en ben nu aangekomen bij het financiële gedeelte. Ik heb het investeringsplan en financieringsbegroting gemaakt en wil nu beginnen aan de exploitatiebegroting. Daar loop ik ergens tegen aan.

 

Ik vind het lastig de verwachte afzet te bepalen en kan hierdoor niet verder met het berekenen van de verwachte omzet.

 

Ik weet mijn doelgroep, de gemiddelde besteding van de verschillende productgroepen, en ook de brutomarge.

Dit heb ik allemaal opgezocht via kvk-forum, www.hbd.nl.

 

Het gaat hier trouwens om een dierenspeciaalzaak met 2 productgroepen dierenvoeding en dierenbenodigdheden omdat dit ook zo gespecificeerd word op hbd.nl, ik heb zelf 3 jaar werkervaring in een dierenspeciaalzaak en kan dus wel wat aantallen bedenken waar ik ervaring mee heb. Maar denk niet dat je dit goed kan overleggen in een ondernemingsplan. Ik moet natuurlijk kunnen aantonen waar ik de cijfers op gebaseerd heb. Ik heb www.hbd.nl al uitgepluist en bij cbs.nl kan ik niets vinden ( ik begrijp ook niets van die site)

 

Hebben jullie een idee hoe ik een realistische verwachte afzet kan bepalen?

 

Alvast Bedankt!

 

 

 

[titel aangepast - mod]

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo ri1987,

 

Je zult moeten weten hoeveel mensen in je verzorgingsgebied wonen en probeer te achterhalen welk percentage dieren heeft, je kunt misschien naar aanleiding van de cijfers waar je gewerkt hebt dit vergelijken met de inwoners in die plaats en deze dan terugrekenen naar je eigen situatie.

 

Succes

Link naar reactie
  • 1

Het makkelijkste is uit te gaan van de gemiddelde omzet dierenspeciaalzaak per m2 en dat maal de m2 van het pand wat je op het oog hebt, een methode die de banken ook gebruiken.

 

De moeilijk weg is uit te zoeken via de site van het CBS Lokaal hoeveel en wat voor huisdieren er in jouw regio zijn en de inkomens van de eigenaren, een methode die erg omslachtig is en onbegrijpelijk voor de accountmanager bij de bank. ;)

 

http://www.hbd.nl/pages/15/Omzet-en-exploitatie/Dierenspeciaalzaken/Omzetkengetallen.html?subonderwerp_id=225

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Mijn zus en ik zijn bezig met de laatste loodjes van ons ondernemingsplan. Even in het kort:

 

Wij zijn in juli 2010 een webwinkel in dieren artikelen gestart, ingeschreven bij de kvk als een vof. Nu hebben wij een heel mooi pandje op het oog en aangezien 1 van de 2 dierenwinkels in ons stadje afgelopen jaar ten gronde is gegaan door slechte bedrijfsvoering (ik kan het weten heb 3 jaar voor die man gewerkt) zien wij een uitstekende kans om een dierenspeciaalzaak op te gaan starten. Nu heb ik nog een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen daar een antwoord op te vinden.

 

1. Wij zijn een vof, maar mijn zus wil wel zekerheid van loon houden ( mn zwager is ao, dus ze moet haar huisje kunnen blijven betalen. Is het mogelijk om haar elke maand loon uit te betalen? Zoals je ook bij een werknemer doet. Zo niet hoe kunnen we dan regelen ( zeker in het 1e halfjaar) dat ze toch een vast bedrag per maand heeft?

 

2. We lezen veel tegenstrijdige berichten over het wel of niet nodig hebben van vergunningen. Heb je een vergunning nodig voor het openen van een dierenwinkel of niet?

 

3. Volgende week hebben wij een gesprek bij de bank, voor financiering. In ons ondernemingsplan zijn wij uitgegaan van een fiancieel scenario dat niet het meest positieve is ( financieel plan via qcredits.nl). Zo hebben wij alles op 19% BTW staan terwijl dierenvoeding en medicijnen op 6% zit. Daarnaast zijn wij ook uitgegaan van de gemiddelde cijfers per m2 (bron: hbd.nl) alleen in onze berekeningen nu gaan wij niet uit dat wij gelijk 100% halen maar 80% van die gemiddelde omzet. Is dit slim of zou ik toch maar alles op 100% zetten? Met dit 80% en 19% BTW scenario zouden we volgens het financieel plan € 20.000 winst hebben aan het eind van jaar 1. ( loon van mijn zus is er dan al af net zoals alle andere kosten)

 

Eventueel kan ik het financieel plan later op de avond ook op het forum plaatsen.

 

Alvast bedankt!

 

 

Rianne van de Weerd

Link naar reactie
  • 0

Hi Rianne,

 

Of je een vergunning nodig hebt hangt af van je precieze plannen. Wil je bijvoorbeeld ook dieren gaan verkopen dan kunnen er wel degelijk extra eisen worden gesteld. Zie onderstaande link:

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/welzijnseisen-dieren'

 

Ook kan er een melding in het kader van het activiteitenbesluit nodig zijn als je aquaria wilt gaan verkopen.

 

Een handige handleiding voor het starten van een dierenspeciaalzaak (via HBD en Divebo) is te vinden via http://www.hbd.nl/pages/3319/Branche/Dierenspeciaalzaken/Starten-als-detaillist-in-de-gezelschapsdierenbranche.html

 

Mocht je nog vragen hebben, laat het dan nog even weten. Ik zoek het graag voor je uit.

 

Groeten en succes,

Elke

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

1. Wij zijn een vof (...)

 

(...) volgens het financieel plan € 20.000 winst hebben aan het eind van jaar 1. ( loon van mijn zus is er dan al af net zoals alle andere kosten)

 

En dit was het moment dat jouw ondernemingsplan bij de bank in de prullenbak verdween, althans als er een beetje een econoom daar werkt (en dat zal wel).

 

Want een vennoot in een VOF heeft geen 'loon' en zeker geen loon dat van de winst afgetrokken wordt.

Dus klopt er weinig van de cijfers in je plan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.