• 0

Klant wil na overeenkomst per email annuleren.

Een klant geeft afgelopen donderdag aan een order te willen plaatsen met als voorwaarde dat deze bestelling deze week geleverd zou worden. Na wat heen- en weer mailen over de prijs krijg ik van de klant tweemaal een bevestiging van de order per email. Hierop heb ik direct een bestelling geplaatst bij mijn leverancier, voor de webshop een redelijk grote bestelling en dus grote investering. Tevens gaat het om een product dat anders niet veel wordt afgenomen en blijf ik dus met een voorraad zitten.

 

Nu geeft echter de klant, zonder annulering te hebben verzonden aan, dat ze de bestelling ergens anders heeft geplaatst en dat ze niks gaat betalen en de bestelling niet meer doorgaat.

 

Kan dit vanuit de zijde van de klant zomaar?

Ik heb de consuwijzer en dit forum erop nageslagen, maar krijg hier geen eenduidig antwoord uit.

 

 

Telefoon en computer reparatie https://thephonebar.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

als het een particuliere klant is is er de wet koop op afstand en kan binnen 7 dagen de bestelling terug gestuurd worden.

 

Officieel dus niet vooraf al annuleren maar mag wel na ontvangst dan dus binnen 7 dagen terugsturen.

 

Maar schiet je dus niks mee op door toch te sturen aangezien je dan alsnog moet terugbetalen (inclusief verzendkosten)

Link naar reactie
  • 0

Uit je bericht zou ik op kunnen maken dat er daadwerkelijk een overeenkomst is vastgelegd en dus een transactie is gesloten. Dit is blijkbaar te staven met e-mailcorrespondentie. Wel geldt er een bedenktijd bij koop op afstand, mogelijk heeft de klant hiervan gebruik gemaakt? Kijk eens op websites als die van ConsuWIjzer.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

In je Algemene Voorwaarden staat dat een overeenkomst tot stand komt door het kenbaar maken van een bestelling via je bestelsysteem. Maar je accepteert dus blijkbaar ook orders via e-mail. Heb je de Algemene Voorwaarden daarbij aan de klant ter beschikking gesteld en is ze daarmee accoord gegaan?

 

Verder lever je volgens je voorwaarden alleen op basis van vooruitbetaling. Wat heb je in dit geval afgesproken?

 

Wanneer heeft de klant precies bevestigd en wat was het tijdstip van annuleren? Je geeft namelijk 24 uur de mogelijkheid om kosteloos te annuleren.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden, dit was al waar ik bang voor was.

 

Het vervelendste vind ik dat de klant het goed vertrouwen beschaamd door zomaar de producten ergens anders te bestellen en

pas daarna aangeeft dat ze haar bestelling niet meer wil ontvangen. Pas op het moment dat ik haar een mail stuur mbt tot de levering van het artikel geeft ze aan het niet meer te willen ontvangen. Dit was vanmorgen.

 

Had ik eerst een fatsoenlijke annulering ontvangen, had ik de bestelling bij mijn Chinese leverancier nog kunnen annuleren, dit is nu niet meer mogelijk.

 

Afgelopen woensdag is de order trouwens bevestigd, niet donderdag.

 

In het geval van deze klant, vanwege haar haast ivm carnaval, heb ik helaas besloten om aan de hand van de e-mails met daarin de bevestiging van de bestelling het product alvast bij de leverancier te bestellen, dus voordat haar betaling binnen was.

 

Telefoon en computer reparatie https://thephonebar.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien toch in je voorwaarden aangeven dat speciale bestellingen niet retour kunnen, en dat alvorens de bestelling door te drukken bij je leverancier dit eerst per mail te bevestigen en een akkoord terugkrijgen.

 

kleine tip: Bij je bespaarmeter geef je aan "Verbruik", dat geef je aan in kWh/jaar, en de "Stroomkosten" zijn Energiekosten, en ook dat geef je aan per jaar.

;)

Link naar reactie
  • 0

Hoe goed is de verstandhouding met je leverancier. Ik heb dit ook een keer gehad. Ik ben toen overeengekomen dat ik de spullen op eigen kosten terug zou sturen (heb ze zelf gebracht) en dat het bedrag besteed zou gaan worden aan een volgende bestelling. Dus ze hebben het geld in bewaren gehouden.

 

Zou dit een oplossing kunnen zijn?

Link naar reactie
  • 0

Misschien toch in je voorwaarden aangeven dat speciale bestellingen niet retour kunnen, en dat alvorens de bestelling door te drukken bij je leverancier dit eerst per mail te bevestigen en een akkoord terugkrijgen.

 

 

kan wel in je algemene voorwaarden zetten dat bepaalde producten niet retour kunnen of niet geannuleerd kunnen worden maar daar heb je niks aan.

Als de klant een particulier is en het product niet aan de uitzonderings voorwaarden zoals in de wet genoemd voldoen mag het altijd retour gestuurd worden. De wet (koop op afstand in dit geval) gaat altijd boven de algemene voorwaarden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor de tips mbt de site Rick! De rest ook bedankt voor jullie inzicht.

 

Op dit moment wordt de site geheel nieuw opgebouwd, ik neem je tips hierin mee!

Volgende keer maar niet meer op goed vertrouwen handelen, helaas pindakaas, weer een les geleerd.

 

 

de klant had het dus ook 7 dagen (binnenkort 14 dagen) na ontvangst van de producten gewoon nog aan jou retour moegen sturen. Dan had je dus ook nog de door de klant betaalde verzendkosten moeten terugbetalen en had je dus zelf ook met kosten gezeten.

Daar kan je nu eenmaal niks aan doen als je aan consumenten verkoopt.

Link naar reactie
  • 0

Erg jammer dat klanten gewoon ronduit asociaal met ons als webwinkeliers mogen omgaan.

Ik heb de klant kenbaar gemaakt dat ik het erg vervelend vind hoe het gelopen is, en dat dit een grote kostenpost voor een klein bedrijfje is. Hierop krijg ik een ronduit asociale mail terug.

 

Het gaat trouwens om iemand die vanuit een carnavalsvereniging handelt, is er geen zwarte lijst oid hiervoor? Dit zou ik andere ondernemers graag besparen.

Telefoon en computer reparatie https://thephonebar.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien toch in je voorwaarden aangeven dat speciale bestellingen niet retour kunnen, en dat alvorens de bestelling door te drukken bij je leverancier dit eerst per mail te bevestigen en een akkoord terugkrijgen.

 

kan wel in je algemene voorwaarden zetten dat bepaalde producten niet retour kunnen of niet geannuleerd kunnen worden maar daar heb je niks aan.

Als de klant een particulier is en het product niet aan de uitzonderings voorwaarden zoals in de wet genoemd voldoen mag het altijd retour gestuurd worden. De wet (koop op afstand in dit geval) gaat altijd boven de algemene voorwaarden.

Volgens de betreffende wet, artikel 46c, lid1:

 

"Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële oogmerk ondubbelzinnig moet blijken: ...

 

f. het al dan niet van toepassing zijn van de mogelijkheid van ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e;"

 

De artikelen waarnaar wordt verwezen beschrijven vervolgens het retourneringsrecht. Als ik dit juist interpreteer had in de mailwisseling het retourneringsrecht dus uitgesloten kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Misschien toch in je voorwaarden aangeven dat speciale bestellingen niet retour kunnen, en dat alvorens de bestelling door te drukken bij je leverancier dit eerst per mail te bevestigen en een akkoord terugkrijgen.

 

kan wel in je algemene voorwaarden zetten dat bepaalde producten niet retour kunnen of niet geannuleerd kunnen worden maar daar heb je niks aan.

Als de klant een particulier is en het product niet aan de uitzonderings voorwaarden zoals in de wet genoemd voldoen mag het altijd retour gestuurd worden. De wet (koop op afstand in dit geval) gaat altijd boven de algemene voorwaarden.

Volgens de betreffende wet, artikel 46c, lid1:

 

"Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële oogmerk ondubbelzinnig moet blijken: ...

 

f. het al dan niet van toepassing zijn van de mogelijkheid van ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e;"

 

De artikelen waarnaar wordt verwezen beschrijven vervolgens het retourneringsrecht. Als ik dit juist interpreteer had in de mailwisseling het retourneringsrecht dus uitgesloten kunnen worden.

 

zover ik weet kan dat niet nee. Uitsluiten van retouren kan enkel voor gepersonaliseerde producten en producten die door hun aard (hygienisch enz.) niet retour genomen kunnen worden. Voor al het andere geld dat de klant 7 dagen bedenktijd heeft vanaf het moment dat de klant de producten ontvangen heeft.

Link naar reactie
  • 0

zover ik weet kan dat niet nee. Uitsluiten van retouren kan enkel voor gepersonaliseerde producten en producten die door hun aard (hygienisch enz.) niet retour genomen kunnen worden. Voor al het andere geld dat de klant 7 dagen bedenktijd heeft vanaf het moment dat de klant de producten ontvangen heeft.

Er zijn inderdaad een aantal producten gedefinieerd waarvoor retournering standaard niet geldt. Maar als ik de wet lees zoals hierboven aangehaald, kun je daar dus per geval een afwijkende afspraak over maken. Lijkt me ook niet meer dan logisch. Misschien dat een jurist hier iets over kan roepen?

Link naar reactie
  • 0

"Het gaat trouwens om iemand die vanuit een carnavalsvereniging handelt, is er geen zwarte lijst oid hiervoor? Dit zou ik andere ondernemers graag besparen."

 

Als je daadwerkelijk vanuit de vereniging bent benaderd ligt het volgens mij wel degelijk anders dan verkoop aan particulier.

 

Was deze persoon bevoegd namens de vereniging aankopen te doen (kvk?) en deed zij dit in haar email, dan is wet koop op afstand volgens mij niet van toepassing (geen particulier) en ligt er wel degelijk een rechtgeldige overeenkomt op basis van de email.

 

edit: volgens mij staat in de statuten (opvraagbaar bij kvk) wie bevoegd is namens de vereniging naar buiten te treden.

Berik.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ongeacht of hij bevoegd was, is er geen sprake van consumentenkoop. Annulering niet mogelijk en de 'annulering' heeft daarom te gelden als een mededeling inhoudende dat ze niet na gaan komen. Daarmee is de koper in verzuim en heb jij het recht te ontbinden en schadevergoeding te vorderen.

Link naar reactie
  • 0

De meeste carnaval verenigingen zij gewoon vriendegroepen of collega's of een voetbal elftal van de lokale voetbalclub. Die zijn niet ingeschreven als vereniging oid. bij de kvk. Ik weet dat dat hier ook zo is, ben zelf ook lid van een cv groep. Ondanks dat die groepen zich vaak wel vereniging noemen

 

Is er dan ook geen sprake van een consumenten verkoop?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De meeste carnaval verenigingen zij gewoon vriendegroepen of collega's of een voetbal elftal van de lokale voetbalclub. Die zijn niet ingeschreven als vereniging oid. bij de kvk. Ik weet dat dat hier ook zo is, ben zelf ook lid van een cv groep. Ondanks dat die groepen zich vaak wel vereniging noemen

 

Is er dan ook geen sprake van een consumenten verkoop?

Nee.

 

Het mooie van een niet bij akte opgerichte vereniging is zelfs de hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurders ;)

Link naar reactie
  • 0

Erg jammer dat klanten gewoon ronduit asociaal met ons als webwinkeliers mogen omgaan.

Ik heb de klant kenbaar gemaakt dat ik het erg vervelend vind hoe het gelopen is, en dat dit een grote kostenpost voor een klein bedrijfje is. Hierop krijg ik een ronduit asociale mail terug.

 

Ik ken natuurlijk de strekking van de mail niet maar ik vind het persoonlijk wel een beetje ondernemersrisico. Bij particulieren weet je dat dat wet koop of afstand de consument beschermd. Stuurt deze het binnen 7 werkdagen terug dan heb je mooi pech. Afgezien van op maat gemaakte artikelen. Mocht het een zakelijke overeenkomst zijn zou je wel in je recht kunnen staan, maar je gelijk en je geld krijgen is dan weer heel iets anders.

 

Persoonlijk zou ik het verlies nemen en niet teveel aandacht meer aan besteden.

Link naar reactie
  • 0

Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Betaalt je klant niet heb je een probleem. En aangezien het verhaal van de TS ben ik geneigd te zeggen dat de klant niet wil betalen.

 

Dan heb je nog een aantal opties tot gerecht aan toe. Maar wil je zover gaan? Wij hebben dit meerdere keren geprobeerd, maar het is altijd ellende. Ook bij gewonnen zaken is het nog maar de vraag of je je geld krijgt. Van een failliete boedel blijft vaak niks meer over! ;)

 

Dus je moet afwegen wat de kans van slagen is en hoeveel tijd je erin wilt steken. Dus als het verlies draagbaar is zou ik het nemen. Maar misschien is het voor de TS een ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is ook, dat het even bitter is, maar vanuit het niets komt er weer een vraag naar het product en verkoop je het weer.

Je hebt wat renteverlies, ook al ligt het een jaar op de plank en kun je het geld nu beter gebruiken.

 

Het worden vaak moeilijke gevechten, waar je en veel tijd en geld insteekt.

 

Link naar reactie
  • 0

De meeste carnaval verenigingen zij gewoon vriendegroepen of collega's of een voetbal elftal van de lokale voetbalclub. Die zijn niet ingeschreven als vereniging oid. bij de kvk. Ik weet dat dat hier ook zo is, ben zelf ook lid van een cv groep. Ondanks dat die groepen zich vaak wel vereniging noemen

 

Is er dan ook geen sprake van een consumenten verkoop?

Nee.

 

Het mooie van een niet bij akte opgerichte vereniging is zelfs de hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurders ;)

 

Ofwel, een informele vereniging.

Dus m.a.w. kan ts gewoon nakoming vorderen van de carnavalsvereniging?

Link naar reactie
  • 0
Dan heb je nog een aantal opties tot gerecht aan toe. Maar wil je zover gaan? Wij hebben dit meerdere keren geprobeerd, maar het is altijd ellende. Ook bij gewonnen zaken is het nog maar de vraag of je je geld krijgt. Van een failliete boedel blijft vaak niks meer over!

 

Het is inderdaad soms ellende, maar niet altijd. En niet alle wanbetalers gaan failliet.

 

Het grootste deel van de wanbetalers bluft, en betaalt met wat mopperen na de tweede brief van de gerechtsdeurwaarder. Met een juridisch kostenrisico van een paar tientjes tot een paar honderd euro kom je in de meeste gevallen een heel eind.

 

En met persoonlijke aansprakelijkheid van bestuurders lijkt een formele incassoprocedure me relatief kansrijk.

Link naar reactie
  • 1

Beste Bart,

 

Wij waren hier ook wel nieuwsgierig hoe het nu precies zit dus we hebben je vraag voorgelegd aan een beleidsmedewerker van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I).

 

Zij liet ons het volgende weten:

 

- Koop op afstand is een koop die een consumentenkoop is (Boek 7 BW, artikel 46a, onderdeel b).

- Consumentenkoop is de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (Boek 7 BW, artikel 5).

- Een vereniging is geen natuurlijk persoon (maar een rechtspersoon, Boek 2 BW, artikel 3)

Conclusie: de Wet verkoop op afstand is niet van toepassing op verenigingen.

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.