• 0

Onderbouwing verwachte omzet

Goedemiddag,

 

Ik zou graag iets aan jullie willen voor leggen.

 

Ik wil samen met mijn zakenpartner een cafetaria beginnen.

Nu ben ik op het onderdeel financien aangekomen, ik moet een planning gaan maken van de te verwachte omzet.

 

Cijfers

 

Woonwijk naast de zaak, veel gezinnen maar ook veel alleenstaanden(starters) 50/50 verhouding.

Binnen loopafstand van 5 minuten wonen 3500 mensen, in de iets wijdere omgeving praten we over 12 000 mensen.

 

Ook komen er langs de locatie een 10 000 mensen per dag

6000 werknemers van de bedrijven

2000 studenten

2000 bezoekers aan de bedrijven e.d,

 

Ik heb dus te maken met ongeveer 13 500 potentiele klanten welke iedere dag 'langs' onze stek komen.

 

Nu hebben we uitgerekend dat om goed rond te komen we 650 euro per dag moeten omzetten obv 250 effectieve verkoop dagen. Dus totale omzet 162 500 euro.

 

Ik heb 250 dagen gerekend omdat we 1 dag per week dicht zijn ivm voorbereiding op de week(werken bijna alleen met huisgemaakte producten) en daarnaast heb ik 60 dagen gerekend voor slecht weer/2weken vakantie/feestdagen etc. Dit is natuurlijk heel ruim gerekend maar ik houd liever wat over als dat ik met een mes op de keel sta.

 

Voor de 650 euro omzet hebben we genoeg aan +/- 130 tot 150 klanten.

 

Nu zegt mijn gevoel dat we die makkelijk moeten halen gezien de cijfers van de omgeving echter zou ik graag jullie mening en tips willen horen.

 

Bij voorbaad dank.

 

Jan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind je berekening degelijk overkomen, en erg goed dat je wat 'ruimte' inbouwt. Op het moment dat de straat opengebroken wordt door de gemeente, of op het moment dat je ziek bent, of als er net ingebroken is, zul je blij zijn dat je die ruimte hebt ingebouwd.

 

De bottleneck zit 'm in de 150 klanten. Als je van 9 tot 23 uur open bent zullen dat misschien zo'n 40 zijn rond lunchtijd, zo'n 60 tussen 18 en 20 uur en nog zo'n 50 verspreid over de dag. Dat betekent dat er tussen 18 en 20 elke 2 minuten een klant over de drempel moet komen! Ik ken geen cafetaria's in woonwijken met zo'n massale aanloop... Wat maakt jouw cafetaria anders dan andere woonwijk-cafetaria's in dat opzicht? En kan je 1 klant per 2 minuten aan qua capaciteit/wachttijd?

 

Er zullen nog wel wat echte horeca-ondernemers komen met een wat meer onderbouwde reactie.

Link naar reactie
  • 0

Ik haal Jan even aan: Wat wij willen gaan doen is sochtens starten met koffie, ontbijt, broodjes richting de middag zullen dit broodjes / soepen ed. worden en dan in de loop van de dag overgaan in de richting van een snackbar. Op die manier willen we meer continuiteit.

 

Dus bij het ontbijt wellicht ook nog 20 bezoekers.

 

Met de verkoop per klant lijk je wat bescheiden (gemiddelde kassa-aanslag gemiddeld € 7,- : zie hier).

Op basis hiervan zou je aan 650 / 7 = ca. 100 klanten genoeg hebben.

Link naar reactie
  • 0

Klopt,

 

Wij willen rond 7.00 open gaan en beginnen met ontbijt.

Koffie/thee/verse sappen - croissants/choco broodjes / warme broodjes en belegde broodjes ed.

 

Daarna richting de middag echt op de broodjes en sappen/koffie thee focussen.

 

Rond luchtijd de soepjes en de snacks en de patatpannen aanzetten... smiddags de kipgrillen erbij en dat doordraaien tot in de avond.

 

Mijn zakenpartner heeft in sommige keukens tot wel 1000 man per dag te eten gegeven.

Hij is een vakman, een echte chefkok, ik zie de keuken met vertrouwen te gemoet.

 

Mbt gemiddelde uitgave, ik zit inderdaad iets aan de lage klant echter zit ik graag safe.

 

Maar mijn doel 150 man aan 5 euro = 750 euro

En praktijk blijkt 150 man aan 7 euro = 1050 euro

Heb ik een beetje veiligheidsmarge.

 

Mbt aanloop,

We kunnen van 2 walletjes eten, enerzijds de bedrijvigheid en anderzijds de woonwijk.

Daarom hoop ik dat we een beetje continuiteit kunnen genereren.

 

 

 

groetjes

Link naar reactie
  • 0

De bottleneck zit 'm in de 150 klanten. Als je van 9 tot 23 uur open bent zullen dat misschien zo'n 40 zijn rond lunchtijd, zo'n 60 tussen 18 en 20 uur en nog zo'n 50 verspreid over de dag. Dat betekent dat er tussen 18 en 20 elke 2 minuten een klant over de drempel moet komen! Ik ken geen cafetaria's in woonwijken met zo'n massale aanloop... Wat maakt jouw cafetaria anders dan andere woonwijk-cafetaria's in dat opzicht? En kan je 1 klant per 2 minuten aan qua capaciteit/wachttijd?

 

Ik heb jarenlang in een cafetaria gewerkt en de piek lag altijd tussen 17.00 en 19.30 uur. De gemiddelde omzet in deze periode lag dan altijd tussen de €1000,00 en 1500,00. Voordeel in de avond is dat gemiddelde bestelwaarde hoger is dan de rest van de dag. Men gaat immers vaak voor de hele familie friet halen. Dit was in een middelgrote gemeente.

 

Ik weet niet of je met personeel gaat werken of met z'n tweetjes? Met zijn tweeën gaat je namelijk echt niet lukken. Zeker niet als je van 7.00 tot uurtje of 20.00 open bent. Wij werkten in de avond altijd met 3 of 4 personen afhankelijk van de dag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ontzettend bedankt voor je inbreng dave, hier kan ik wat mee.

 

Voor in de avond uren komt er een medewerker, zodra er wat cashflow is zou een 2e paar handen geen overbodige luxe zijn.

Die omzet zou heel mooi zijn, hoelaat ging de cafetaria waar je hebt gewerkt open en verkocht men ook ontbijt?

 

bvd.

 

groetjes

Link naar reactie
  • 0

Cafetaria was 6 dagen in de week open van 12.00 - 20.00/21.00 uur (winter/zomer). In de praktijk was je om 10.30 uur aanwezig voor voorbereiding en ongeveer een uur na sluiting klaar (poetsen en biertje drinken ;D). Dus uurtje of 10-12 per dag, afhankelijk van seizoen.

 

Daarnaast zit je natuurlijk nog met overige ondernemerstaken, boekhouding, inkoop, marketing etc. Mijn baas destijds was al gauw een uurtje of 70/80 uur in de week met de zaak bezig.

 

Grootste probleem is niet standaard cafetaria snacks. Speciale broodjes, zelfgemaakte snacks etc. Hier gaat ontzettend veel tijd inzitten. Houdt hier goed rekening mee. Wij hadden destijds 1 persoon die alleen maar speciale dingen maakte. Ook bereiden van deze dingen kost heel veel tijd.

 

Als je dus in de spits met z'n tweeën bent heb je dus 1 persoon die kassa doet + bestellingen klaar leggen. En 1 persoon die snacks en friet bakt en inpakt. Daarnaast hadden wij nog een persoon voor speciale dingen.

 

Ook inrichting van de zaak is erg belangrijk. Veel lopen achter vitrine en naar bakwand moet je uitsluiten. Liefst vitrine en daarachter meteen bakwand. Lopen kost ook veel tijd! Ook een goede bakwand moet je zeker niet onderschatten. Toen wij nieuwe bakwand kregen ging alles veel sneller omdat je meer friet tegelijk kon bakken zonder dat temperatuur kelderde.

 

Je moet gewoon alles op een rijtje zetten en dan zie je vanzelf waar de knelpunten zitten.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb jarenlang in een cafetaria gewerkt en de piek lag altijd tussen 17.00 en 19.30 uur. De gemiddelde omzet in deze periode lag dan altijd tussen de €1000,00 en 1500,00.

 

1 is een waarheid als een koe (bij de meeste cafetaria's die een buurtfunctie hebben.

2 zou ik niet zoveel van aantrekken, er zijn niet zoveel cafetaria's die zulke omzetten draaien en dat meteen maar op een forum neerzetten bij een (naar mijn inschatting) geheel nieuwe zaak zonder trackrecord zou ik zeker niet durven.

 

Naast het feit dat je geen trackrecord hebt, kunnen we ook niet zoveel zeggen. Ik begrijp eigenlijk dat je meer bij bedrijven en scholen in de buurt zit dan een woonwijk.

Daar kun je best klanten van krijgen, maar ik vind het best link om daar je primaire doelgroep van te maken. Ten eerste hebben de meeste scholen en bedrijven kantines? Ten tweede is er ook een supermarkt in de buurt?

Dat zijn wezenlijke vragen.

Het concept wat jij wil lijkt me interessanter om te realiseren op een goede uitvalslocatie bij een woonboulevard/industrieterrein/woonwijk. Nu weet ik dat zo'n concept reeds bestaat en dat er meerdere zaken failliet raakten omdat het concept niet aansloeg. Dus ja, zeker als er geen bestaande zaak wordt overgenomen met een bewezen trackrecord durf ik geen uitspraken te doen of een omzet van € 650,- realiseerbaar is.

Een omzet van € 170.000 is goed realiseerbaar, maar ligt echt aan de wijk waar je zit.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Kun je inschatten hoeveel mensen vóór 12.00 uur langs je zaak komen en trek hebben in een snack?

Een paar mensen die een ontbijtbroodje kopen lijkt me minder interessant dan een bestelling voor een bedrijfslunch of familiediner.

Als ik dit zo lees, verhoog je de werkdruk wellicht onnodig door al om 7.00 uur te beginnen.

 

Als je om 11.00 uur opent om werknemers van een lunch te voorzien, lijkt me dat vroeg genoeg...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.