Ga naar inhoud
  • 0

Omzetbelasting na uittreden VOF aansprakelijkheid?

Geachte Allen,

Redelijk dit geweldige forum zitten doorzoeken maar helaas nog geen antwoord gevonden op mijn volgende vraag:

In Oktober 2011 ben ik met goedkeuren van mijn toen mede-vennoten, uitgeschreven als vennoot van een VOF. Ik was als BV rechtsvorm vennoot vanaf het begin (Q1-2010).

Nu begrijp ik dat ik voor een aantal zaken aansprakelijk ben naar derden en dat is ook geen probleem, enkel wat ik me nu afvraag is ben ik ook aansprakelijk voor omzet belasting (de omzet belasting wordt per jaar gedaan) die betaald moet worden over 2011 die in 2012 pas bepaald wordt door de accountant. We maakte wel altijd een kleine reservering voor het te betalen bedrag, maar in deze tijd is die pot volgens mij redelijk opgemaakt aan het opvangen van te laat betalende debiteuren.

Nu zou het kunnen zijn dat er een aanslag van rond de 10.000 euro in Maart voor de omzet belasting gaat plaats vinden en ben bang dat ze deze niet direct kunnen betalen. Zou ik hier dan ook aansprakelijk voor gesteld kunnen worden, in principe is de schuld ontstaan op Maart 2012 maar het gaat over omzet belasting van 2011.

Ben erg benieuwd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Wat ik niet begrijp is hoe een vennoot uit een VoF kan treden zonder dat er tussentijdse cijfers opgesteld worden? De winst moet bepaald worden om de stand van de kapitaalrekeningen te bepalen. HIerbij moet ook de schuld aan omzetbelasting meegenomen worden. Begrijp ik goed dat dit niet gebeurd is?

Los daarvan, niet jij maar de BV is aansprakelijk voor de belastingschuld van de VoF. In principe eindigt die verantwoordelijkheid van de BV op het moment dat de BV uittreedt als vennoot (oktober 2011). Schulden die daarna ontstaan kunnen niet meer verhaald worden op de uitgetreden vennoot.

Na aangifte wordt een belastingplichtige belastingschuldige. Er was op het moment van uittreden nog geen belastingschuld dus het lijkt mij inderdaad dat de BV daar niet voor aansprakelijk gehouden kan worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Na aangifte wordt een belastingplichtige belastingschuldige. Er was op het moment van uittreden nog geen belastingschuld dus het lijkt mij inderdaad dat de BV daar niet voor aansprakelijk gehouden kan worden.

Dat lijkt logisch, maar ik denk er toch anders over. Allereerst hoeft er nooit belasting betaald te worden als er niet een wet is waaruit blijkt dat betaald moet worden (art 104 GW). Nu kennen we een materiele en een formele belastingschuld. De materiele schuld vinden we terug in art. 19, lid 1, namelijk afdracht van in een tijdvak ingehouden belasting. Voorts schrijft het artikel dat de belastingplichtige gehouden is dit binnen 1 maand na het einde van het tijdvak te voldoen. In artikel 13 van de Wet OB wordt dit ook duidelijk: De belasting wordt meteen na de prestatie verschuldigd.

Aangezien de VOF de belastingplichtige was op het moment dat de schuld is ontstaan en de vennoot hoofdelijk aansprakelijk is voor de schulden van VOF, kan de BV als vennoot aansprakelijk gesteld worden.

Dit was anders geweest bij een aanslagbelasting omdat daar de materiele schuld pas onstaat na het einde van het tijdvak (art. 11, lid 4 AWR). Echter zal het zo'n vaart niet lopen. Eerst wordt de schuld geformaliseerd door de aangifte, dan zal deze door de VOF voldaan moeten worden. Pas als dat niet gebeurt volgt aansprakelijkstelling. Het ligt dan voor de hand dat de belastingdienst dat doet bij de huidige vennoten. Er is een goede kans dat zij niet gaan graven bij de KvK voor het exacte moment van uitschrijving, ook omdat de materiele belastingschuld voor jou afwijkt van de andere vennoten.

Gr. Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt logisch, maar ik denk er toch anders over. Allereerst hoeft er nooit belasting betaald te worden als er niet een wet is waaruit blijkt dat betaald moet worden (art 104 GW). Nu kennen we een materiele en een formele belastingschuld. De materiele schuld vinden we terug in art. 19, lid 1, namelijk afdracht van in een tijdvak ingehouden belasting. Voorts schrijft het artikel dat de belastingplichtige gehouden is dit binnen 1 maand na het einde van het tijdvak te voldoen. In artikel 13 van de Wet OB wordt dit ook duidelijk: De belasting wordt meteen na de prestatie verschuldigd.

Aangezien de VOF de belastingplichtige was op het moment dat de schuld is ontstaan en de vennoot hoofdelijk aansprakelijk is voor de schulden van VOF, kan de BV als vennoot aansprakelijk gesteld worden.

Vandaar ook het belang van de tussentijdse cijfers bij een uittredende vennoot. Maar je slaat de spijker rechter dan ik deed ;D

Dit was anders geweest bij een aanslagbelasting omdat daar de materiele schuld pas onstaat na het einde van het tijdvak (art. 11, lid 4 AWR).

Echter zal het zo'n vaart niet lopen. Eerst wordt de schuld geformaliseerd door de aangifte, dan zal deze door de VOF voldaan moeten worden. Pas als dat niet gebeurt volgt aansprakelijkstelling. Het ligt dan voor de hand dat de belastingdienst dat doet bij de huidige vennoten. Er is een goede kans dat zij niet gaan graven bij de KvK voor het exacte moment van uitschrijving, ook omdat de materiele belastingschuld voor jou afwijkt van de andere vennoten.

Ik vermoed ook dat dit zo'n vaart niet zal lopen ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Vandaar ook het belang van de tussentijdse cijfers bij een uittredende vennoot.

Zeker!

Maar afgezien van de aansprakelijkheid:

Is er dan bij de (ex-)vennoten helemaal geen interesse in de cijfers/resultaten over de bewuste periode? En wie ‘te veel’ en wie ‘te weinig’ gebracht heeft en wie nog aan wie iets verschuldigd is?

Was het zo’n drama dat het een kwestie van ‘gauw wegwezen’ is… Want daar lijkt het dan toch op vind ik.

Link naar reactie
  • 0

Allen super dank voor jullie antwoorden en delen van kennis, top!

Wat ik niet begrijp is hoe een vennoot uit een VoF kan treden zonder dat er tussentijdse cijfers opgesteld worden? De winst moet bepaald worden om de stand van de kapitaalrekeningen te bepalen. HIerbij moet ook de schuld aan omzetbelasting meegenomen worden. Begrijp ik goed dat dit niet gebeurd is?

Hebben we eigenlijk als vennoten niet echt stil bij gestaan, het bedrijf draaide kiet tot een minimaal verlies in 2011 en daar ik er maar een paar 1000 euro uit heb gekregen ben ik er vanuit gegaan dat er niet veel meer dan dat was en toen ik een andere richting opging hebben we besloten dat ik geen vennoot meer zal zijn. Inmiddels zijn er concept jaarcijfers 2011 maar erg concept nog, hierin is iig duidelijk dat ik eerder een vordering open heb staan dan een tegoed.

Er werdt tevens per jaar OB aangifte gedaan.

Voor de rest is het mij duidelijk, als ik het goed zeg komt de belastingdienst dus nooit bij mij privé maar altijd bij mijn BV. En dat is nog niet eens zeker vanwege door jullie opgegeven redenen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.