• 0

interactieve tablets in de winkel

Hallo allemaal,

 

Ik heb het idee om een aantal tablets in mijn winkel te integreren als communicatiemiddel. Het idee is dat klanten daarmee interactief bezig kunnen zijn en dat bijvoorbeeld productinformatie, prijsvragen, filmpjes en wellicht reclame wordt weergegeven.

 

De content hiervoor moet deels nog gebouwd worden en wordt deels aangeleverd door mijn leveranciers (zoals productinformatie). Ik heb het idee om zo’n 60 tablets verspreid over zo’n 10 winkels aan te schaffen.

 

Nu vraag ik me af hoe ik dat voor elkaar kan krijgen; en dan vooral bij wat voor een soort bedrijf ik dan het beste terecht kan? Een softwarebedrijf? App ontwikkelaar? Grootinkoper van Tablets? Communicatiebureau?

 

Ik heb al heel wat gegoogled, maar ik ben nog nergens tegengekomen wat ik zoek, vandaar dat ik deze vraag hier stel. Wie heeft er nog goede ideeën voor mij?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt een programmeur (software bedrijf, app ontwikkelaar, andere naam, zelfde beestje :) ) nodig die een programma maakt voor op de tablets.

 

Overweeg ook om een computer of mac met groot scherm te gebruiken. Een groter scherm nodigt de klant eerder uit om er iets mee te gaan doen. Bovendien kan je je producten mooier ten toon stellen op een groter scherm.

 

EDIT er zijn volgens mij ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in dit soort "Cross Channel" oplossingen. Nou zal googlen op die term je vooral een hoop marketing-bobo's opleveren, maar wellicht zit er wat tussen. Dit soort bedrijven faciliteren het digitaal maken van je stenen winkel, om het even plat te zeggen. Ik vermoed dat René je daar wel wat over kan vertellen.

Link naar reactie
  • 0

Op de Autorai, waar ik vorig jaar ben geweest, werd het volop gebruikt. Op het schermpje kon je meer info opvragen over de auto, je configuratie samenstellen, totaalprijs zien, offerte naar huis toe mailen en de auto liken op facebook. Dus soortgelijke software bestaat dus al.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Het wordt al veel gebruikt in winkels dus nieuw is het inderdaad zeker niet. Maar je zult toch gepersonaliseerde software er op moeten hebben. Tenminste, volgens mij zijn er nog geen standaard koppelingen met webwinkels of iets dergelijks die al geschikt zijn voor gebruik in een winkel.

Link naar reactie
  • 0

Voordat je aan inkopen begint zou ik een plan opzetten voor het aanpak van cross channel detailhandel. Wat wil je bereiken met je tablets neerzetten? Cross channel is inspelen op het feit dat het niet meer het geval is dat mensen naar de betreffende winkel toe gaan, vergelijken wat er staat, en dan een beslissing nemen om het een of ander naar huis te brengen.

 

Maar ook heeft cross channel te maken met het gebruik van de veel kanalen voor de backend, de supply chain. De consument is hongerig naar keuze, maar ook naar tijd en het is niet meer nodig (of acceptabel) om mensen te vertellen (ook al is het door middel van een tablet) dat het artikel die ze nu willen, staat wel in de winkel in een andere stad.

 

Voor de consument is er niks multichannel; de consument ziet één brand, een product (als het goed is, tenminste). Om deze uit te voeren op een manier dat helpt, zal je meerdere digitale touchpoints willen gebruiken om een beleving te creëren die verder gaat dan het aanpassen van het proces naar "naar de winkel gaan, vergelijken wat er staat maar dan met touchscreen, een beslissing nemen, en het een of ander naar huis brengen". Zo wordt het beslissing niet meer gemaakt, het proces is anders geworden. Het kan makkelijk zijn dat het aanwezig maken van je informatie op de eigen smartphone van mensen, voor jou meer oplevert dan touchscreens kopen, en dus de wensen van je consument zou ik eerst gaan onderzoeken.

 

Het valt me namelijk op dat binnen de detailhandel wordt er van alles aan gedaan om de wow factor van cross channel te benutten, zonder dat er naar de wensen van de consument bekeken wordt. Wat de consument wil, wat cross channel betreft, is beter logistiek. Ook al zijn touchscreens sexy op het moment.

 

Online bestellen en lokaal kunnen ophalen bij een winkel is zeer gewenst onder consumenten, en de ketens hebben er baat bij ook want als mensen er eenmaal binnen zijn dan kopen ze ook nog wat (tot 40% meer, trouwens, bij winkels die hiermee bewust omgaan). Aanbieden van andere producten die bij een al gekochte product geassocieerd zijn ook, en zeker het op de hoogte stellen van een aanbieding op iets die binnenkort van toepassing zal zijn. Aanwezigheid van recensies van producten terwijl je binnen de winkel staat en ook uitgebreid informatie over een product en de concurrenten ervan staat ook op de wensenlijst van consumenten. Een lokatie bieden om items retour te kunnen brengen in plaats van terug naar de winkel (die kan verder van huis zijn) of het in de post te moeten storten en maar hopen dat het goed komt.

 

Ik heb wat onderzoek naar hier liggen, alles heb ik online gevonden en dus niet bepaald geheim. Het is uitsluitend in het Engels omdat als Amerikaanse is mijn Google-fu in het Nederlands heel erg zwak. Maar als je het leuk vindt dan deel ik het graag, hoor, laat maar weten.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn sinds kort samen gaan werken met een partij die grote touchscreens levert voor op beurzen en dergelijke. Hun hardware werd vooral verhuurd waardoor ze makkelijk mogelijkheden moesten bieden zodat klanten hun eigen software dusdanig konden omtoveren naar hun eigen huisstijl. Deze software zijn wij gaan vertalen naar tablets en hierdoor heb je een totale interactieve ervaring op groot en klein scherm. Ik wil hier best een geheel vrijblijven naar kijken met je.

 

Ik wil het niet teveel als spam over laten komen dus zal ook meteen de nadelen geven die ik in praktijk tegen kom;

 

- Men wil vaak iets unieks, dit houd vaak ook in dat ze zelf niet makkelijk de content aan kunnen pas dus niet flexibel met informatie voorziening

- Zodra het "nieuwe" er vanaf is wordt er na verloop van tijd weinig aandacht aanbesteed

- Zoek een partij die het geheel kan bieden voor je, ik heb al veel projecten scheef zien lopen door slechte communicatie tussen soft- en hardware leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Een interactieve vorm van narrowcasting als ik het zo lees.

 

HL-er Joost Schravendeel is daar veel mee bezig geweest.

 

Vraag hem eens of hij meer info heeft cq. ervaringen heeft.

 

Frans

 

Joost is de man die je helpen kan.

 

Informatie zuilen met touchscreen in de winkel is een stuk veiliger dan tablets, met een beetje drukte in de winkel ben je die tablets kwijt.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor de (uitgebreide) reacties! Ik waardeer het, als net nieuw forumlid, zeer dat jullie mij zo goed op weg helpen.

 

Morgen ga ik eerst een weekje op vakantie, maar als ik terug ben ga ik alles nog eens goed bekijken en zal ik wellicht contact opnemen met een aantal van jullie die dat hebben aangeboden.

Link naar reactie
  • 0

Met een ander doel ben ik ook in het bezit van informatiezuilen en de bijhorende software (om het een en ander af te schermen en in te stellen). Het lijkt mij dat jij met deze software ook al een heel eind vooruit kan, je hebt hier veel verschillende pakketten voor. Ik zou dus eerst even gaan zoeken op kiosk software (etc.) voordat je zelf iets laat ontwerpen, al weet ik niet hoe gemakkelijk de bestaande software op een tablet is te installeren.

 

Behuizingen voor tablets zijn tegenwoordig ook op de markt zodat het 'iets' lastiger wordt om er zo mee de winkel uit te lopen...

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Neem anders ook eens contact op met Prosystems. Ik heb zelf ooit contact gehad met Martin van Driest. Geen belang verder, heb ze 3 jaar geleden een keertje gesproken.

 

Vond het zelf een inspirerende onderneming. Goede demo ruimtes en degene die ik heb gesproken wilde goed meedenken over wat er allemaal mogelijk was. Qua tablets heb je gewoon het probleem dat die dingen los zijn (zwaartekracht en ethiek zijn een probleem). Dus dacht aan interactive spiegels?? http://www.prosystems.nl/products.php?id=46 Er zijn zoveel mooie technieken qua interactive narrow casting mogelijkheden. Dus probeer ook alles mee te nemen voordat je een keuze maakt voor een oplossing.

 

Wie je moet inschakelen is lastig te zeggen. Hetgeen wat je wilt is idg maatwerk. Dus kostbaar. De enige manier om kosten te drukken is zoveel mogelijk vooraf voor jezelf helder te krijgen. Ik zou zelf gewoon op a4'tjes schema's maken van wat het moet doen en dit aan diverse mensen te laten zien. Hoe duidelijker jij bent in je wensen en wat je zelf al qua trial and error kan uitschakelen is winst.

 

Wil je echt een tablet oplossing, dan zijn er teveel bedrijven op te noemen. Heel veel ICT/Developers zijn zich nu aan het storten op portable oplossingen. Icemobile is een hele grote, werkt voor ABN AMO, AH en KLM. Kleine bedrijfjes met ervaring zijn wmit.nl en duraserve.nl. Voor de oplossing ansich moet je een ontwikkelaar hebben. Voor de interface een (interactie)vormgever en wil je het vermarkten dan heb je een marketeer nodig. Het is nieuwe handel, dus mijn tip is om zoveel mogelijk informatie te verzamelen om te leren wat er mogelijk is en wat de valkuilen kunnen zijn.

 

Veel succes,

 

micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Altijd leuk. Wat ik zou aanraden is eerst een doel van de touchscreens vaststellen. Als je alles wilt zijn voor iedereen wordt het te complex en het is uiteindelijk niets en voor niemand.

 

Allereerst is er weinig generieke aan de juiste oplossing voor een specifieke situatie behalve een touchscreen. Wat voor producten zijn het en wat voor winkel. Veel traffic of weinig traffic. Kun je het permiteren dat iemand lang in een gangpad staat op een tablet te hengsten of juist niet. Moet het de klant helpen zo snel mogelijk een product te vinden of juist het winkelbezoek te verlengen.

 

In een winkel met weinig traffic (woonwinkel, autoshowroom) is het niet erg als iemand lang achter zon scherm staat. Dus een configuratie, formulieren om meer informatie aan te vragen, een prijsvraagof mooie sfeervideo's zijn dan prima te doen. Dan pak je een groter touchscreen waar je best een aantal functies (zoals in jouw bericht) op kwijt kan. Het doel is vooral om de klant beleving te verkopen en ervoor zorgen dat je die contactgegevens krijgt. Immers is alles ook meetbaar, als iemand 4 minuten Audi A4 filmpjes bekijkt en 10 minuten Audi A5 filmpjes maar een brochure aanvraagt voor een A4 kun je wellicht toch beter een aanbieding voor een A5 meesturen en er net iets meer uit slepen.

 

Maar in een winkel m et veel traffic, bijvoorbeeld een speelgoedwinkel waar veel producten als kado worden gekocht kan het doel zijn dat de consument zoveel mogelijk, of zelfs iets meer dan het beoogde budget uitgeeft. Dit kun je bewerkstelligen door een simpele filter op prijs en genre te maken op je actuele winkelvoorraad. Hier zou ik vooral alle andere leuke functies weglaten omdat je iedere klant wilt helpen met zijn of haar keuzeproces (in jouw voordeel).

 

Je zit tegenwoordig wel makkelijk. Apps ontwikkelen is niet meer zo spannend tegenwoordig, kan gewoon html5 gebaseerd zijn, met 60 stuks ben je sowieso goedkoper uit met consumenten electronica en bij een afname van 60 stuks ben je niet zo'n hele grote afnemer. Daar is weinig winst te pakken.

 

Wat je nodig hebt is een lekker biertje en een lege avond. Bedenk wat je allemaal zou willen, op welke plek in de winkel welke actie het beste past, het best zou converteren, jou het meeste opleverd en de consument het meesteopleverd.

 

Dan heb je een webbouwer/ designer nodig welke pragmatisch kan denken. Een scherm in je schap heeft maar 2 seconden om iemand te triggeren op dat scherm te gaan hengsten. Vingers zijn groter dan een cursor. Je wilt zien dat je op een knop drukt. Knoppen moeten niet te dicht op elkaar zitten. Met een beetje logisch nadenken en relatief weinig kosten kun je testen. Niet meteen nadenken over 60 stuks. Begin op je toplocatie, betrek je personeel erbij (worden ze veel gebruikt) en test je conversie.

 

Heel veel succes!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.