• 0

Huurrecht als ondernemingsvermogen

Beste allemaal,

Ik ben al een aantal jaar zzp'er. Later dit jaar verhuis ik naar een woon-appartement, waarvan ik ongeveer 20% als (onzelfstandige) werkruimte zal gebruiken. Daar zal ik nagenoeg 100% van mijn inkomen verdienen.

Over aftrek bij een onzelfstandige werkruimte in een huurwoning heb ik al diverse berichten gelezen, en ik heb nu een idee hoe dit in elkaar zit. Toch zou ik graag één en ander zekerder willen hebben.

Ik begrijp uit de jurisprudentie (http://jure.nl/bl2190) dat ik het huurrecht als ondernemingsvermogen kan etiketteren. Vervolgens moet ik corrigeren met 1,4% huurwaardeforfait.

Een rekenvoorbeeld per jaar:

Huur € 21.600

Huurwaardeforfait € 12.600 (1,4% van €900.000)

-------------------------------------- -

Aftrekbaar € 9.000

Is de jurisprudentie nog steeds geldig en klopt mijn bovenstaande rekenvoorbeeld?

Resten mij de vragen:

- Kan ik de huurovereenkomst als privépersoon aangaan, om gebruik te maken van bovenstaande jurisprudentie?

- Zijn andere woonkosten (gedeeltelijk) aftrekbaar, zoals gemeentelijke heffingen, inboedelverzekering en gas, water en licht?

- Zijn inboedelkosten aftrekbaar, zoals een bureau of een kast?

Alvast hartelijk dank voor feedback.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35558-huurrecht-als-ondernemingsvermogen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Ook ik zit in vergelijkbare situatie als bob2011, echter ik heb nog twee huisgenoten in onderhuur.

Dus mijn situatie is als volgt:

- huurcontract staat op mijn naam

- huur: 18.000

- onderhuur aan twee personen (inkomsten 12.000)

Hoe bereken ik nu het bedrag dat aftrekbaar is?

Is dat 1/3 van 18.000 - (1,4% * WOZ-waarde )?

Of hoef ik de onderhuur niet mee te nemen?

Alvast bedankt voor de reacties.

• 0