• 0

Huurrecht als ondernemingsvermogen

Beste allemaal,

Ik ben al een aantal jaar zzp'er. Later dit jaar verhuis ik naar een woon-appartement, waarvan ik ongeveer 20% als (onzelfstandige) werkruimte zal gebruiken. Daar zal ik nagenoeg 100% van mijn inkomen verdienen.

Over aftrek bij een onzelfstandige werkruimte in een huurwoning heb ik al diverse berichten gelezen, en ik heb nu een idee hoe dit in elkaar zit. Toch zou ik graag één en ander zekerder willen hebben.

Ik begrijp uit de jurisprudentie (http://jure.nl/bl2190) dat ik het huurrecht als ondernemingsvermogen kan etiketteren. Vervolgens moet ik corrigeren met 1,4% huurwaardeforfait.

Een rekenvoorbeeld per jaar:

Huur € 21.600

Huurwaardeforfait € 12.600 (1,4% van €900.000)

-------------------------------------- -

Aftrekbaar € 9.000

Is de jurisprudentie nog steeds geldig en klopt mijn bovenstaande rekenvoorbeeld?

Resten mij de vragen:

- Kan ik de huurovereenkomst als privépersoon aangaan, om gebruik te maken van bovenstaande jurisprudentie?

- Zijn andere woonkosten (gedeeltelijk) aftrekbaar, zoals gemeentelijke heffingen, inboedelverzekering en gas, water en licht?

- Zijn inboedelkosten aftrekbaar, zoals een bureau of een kast?

Alvast hartelijk dank voor feedback.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35558-huurrecht-als-ondernemingsvermogen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Ook ik zit in vergelijkbare situatie als bob2011, echter ik heb nog twee huisgenoten in onderhuur.

Dus mijn situatie is als volgt:

- huurcontract staat op mijn naam

- huur: 18.000

- onderhuur aan twee personen (inkomsten 12.000)

Hoe bereken ik nu het bedrag dat aftrekbaar is?

Is dat 1/3 van 18.000 - (1,4% * WOZ-waarde )?

Of hoef ik de onderhuur niet mee te nemen?

Alvast bedankt voor de reacties.

• 0

Als eerste moet je beoordelen of je wel meer dan 10% van de ruimte voor de onderneming gebruikt. Als 2/3 al gebruikt wordt door andere huurders wordt dat lasting of je zou het moeten kwalificeren als inkomsten uit verhuurbedrijf.

Sowieso kan je het huurrecht niet delen, dus als het huurrecht op de balans wordt gezet, dan worden de de inkomsten uit verhuur meegeteld bij je inkomen uit onderneming. Het huurrecht wordt tenslotte als zakelijk geetiketteerd. De totale huurkosten breng je in mindering op de winst.

Je inventaris staat er los van. Je zal per onderdeel moeten kijken of het zakelijk gebruikt wordt.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

• 0

Ido, bedankt voor je antwoord.

Meer dan 10% wordt gebruikt voor de onderneming, ondanks dat er twee andere huurders zijn.

Mijn vraag blijft nog wel hoe ik de totale berekening moet maken (vooral mbt de WOZ-waarde).

Is dit zoals ik schetste? :

1/3 * ( totale huurprijs - (1,4% * WOZ-waarde ) )

En hoe activeer ik huurrecht op de balans. In principe heeft dit toch geen waarde?

Alvast bedankt weer!

• 0

Mijn vraag blijft nog wel hoe ik de totale berekening moet maken (vooral mbt de WOZ-waarde).

Is dit zoals ik schetste? :

1/3 * ( totale huurprijs - (1,4% * WOZ-waarde ) )

"Sowieso kan je het huurrecht niet delen (...)" had Ido (gisteren) geschreven.

• 0

Het is dan ook de vraag hoe ik het huurwaardeforfait moet berekenen want per saldo komt het natuurlijk op hetzelfde neer:

huuruitgaven: 18.000

huurinkomsten: 12.000

================== -

saldo: 6.000

En moet ik nu de volledige huurwaardeforfait er vanaf trekken van 1,4% * WOZ-waarde?

Wellicht zit de verwarring hem in de term huurrecht, vandaar ook mijn vraag hoe ik dit moet interpreteren of op de balans moet/kan activeren?

• 0

Ido geeft al aan hoe je het moet berekenen en ik ben van mening dat zijn beredenering helemaal correct is. Je telt de huuropbrengst bij je inkomsten uit onderneming en trekt de volledige huurkosten af als kosten. Voor wat de correctie betreft neem je de volledige WOZ waarde x het forfait.

V.w.b. het huurrecht op de balans: dit hoef je niet daadwerkelijk in je jaarstukken te vermelden. Het gaat om de etikettering en zodra je de correctie toepast staat die vast.

Denk er aan dat je de keuze niet zomaar kunt herzien, wat dus betekent dat als je al een paar jaar in dit huis woont je de keuze in de afgelopen jaren al had moet moeten maken en niet nu opeens hier voor kunt kiezen, of je moet grondig verbouwd hebben.

• 0

V.w.b. het huurrecht op de balans: dit hoef je niet daadwerkelijk in je jaarstukken te vermelden.

Dat dacht ik van wel. Maar ik heb mij daar nooit echt in verdiept.

Verder met je eens.

Als ik mij niet vergis staat dit ergens in de lange thread over het huurrecht. Maar misschien is het achterhaald of heb ik het verkeerd begrepen. In ieder geval lijkt het mij lastig om het huurrecht in een waarde op de balans te vermelden. Het lijkt me wel aan te bevelen om het in een evt. toelichting te vermelden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar