• 0

Boek als privé persoon; hoe doen met de administratie?

Het is niet zo'n makkelijke onderwerp, maar het gaat om het volgende;

 

Als privépersoon ben ik nu een boek aan het schrijven, waarbij ik momenteel ook alvast nadenk over hoe ik deze ga introduceren, maar ook moet nadenken over het feit; hoe ga ik het vastleggen. Ik wil het namelijk niet op de balans zetten van mijn bedrijf, juist omdat het boek niets te maken heeft met mijn bedrijf, of daar affiniteit mee heeft.

 

Nu is het idee om daar een aparte administratie voor op te zetten, met name met de kosten en inkomsten ervan. Maar rest mij de vraag hoe ik dat doen. De inkomsten via overige inkomsten op de jaaraangifte lijkt me. Maar wat te doen met de 6% BTW die op het boek zit? Ik kan neem ik aan geen tweede BTW nummer aanvragen (ik heb immers een eenmanszaak)?

 

Iemand hier een advies over hoe ik dit het meest handige en op correcte wijze kan doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als schrijver ben je vrijgesteld van BTW.

Als uitgever niet, maar ik neem aan dat je via een uitgeverij het boek gaat publiceren?

 

Normaal gesproken hebben schrijvers (en componisten en journalisten) dus niets met BTW te maken.

 

Overigens is het wel mogelijk om twee BTW nummers te hebben als natuurlijk persoon (B01 en B02 dus), maar of dat nou nodig is, dat is maar de vraag.

 

Stel dat je boek echt loopt en je van de uitgever je afrekening krijgt: dan wordt er wel van uitgegaan dat je inkomsten vrijgesteld zijn (van BTW dus).

 

Je kan ook twee ondernemingen hebben, een met belaste activiteiten (voor de BTW dus) en een met vrijgestelde activiteiten. Dan heb je dus ook twee administraties.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan wordt het maatwerk natuurlijk. Want schrijvers zijn doorgaans geen uitgevers en andersom.

 

Eigenlijk ben je volgens mij dan gewoon boekenverkoper, dus 6% BTW over je omzet verschuldigd. En je hoeft geen royalties naar de schrijver te betalen (want dat ben je zelf).

Verder hetzelfde: je kan een apart BTW nummer aanvragen, maar het hoeft niet. Het kan ook allemaal in je huidige zaak. Of apart, met een aparte admin. Of apart, als bijverdienste (maar waarom?).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.