• 0

ondernemen in spanje

Hallo allen,

Mijn vriendin en ik kunnen een B&B overnemen/ uitbaten in spanje. Nu is mijn vraag of ik dan ingeschreven kan blijven in NL (voor het eerste jaar,als achtervang). Kan ik dan als ZZpér in Nl ingeschreven staan en mijn bedrijf in het buitenland hebben. Of kan ik mijzelf ook als ZZp er in Spanje inschrijven en niet in NL? Weet iemand dit?

 

En heeft iemand misschien nog tips, het wiel hoeft niet altijd opnieuwe uitgevonden worden?

Ik hoor het graag! Dank alvast!

Roel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Roel,

 

Neem even contact op met Jeannette de Lannoy, marktadviseur Spanje bij NL EVD Internationaal: 088 602 87 65.

Zij weet hoe je dit soort zaken in Spanje moet regelen.

 

Zie ook de informatie over het starten van een bedrijf in Spanje op de site van de EVD.

 

Groeten, Miki

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels antwoord gehad. Ik moet zeggen dat het hier wel gaat om iemand die online werkt.

 

Ik heb er 2 puntjes uitgehaald die wellicht interessant kunnen zijn :

 

Ik sta zelf als resident ingeschreven in Spanje en ben dus uitgeschreven uit het bevolkingsregister in Nederland, maar heb ervoor gekozen om mijn bedrijf in Nederland te vestigen. Ik beschik dus over een vestigingsadres in Nederland, maar uitsluitend voor mijn bedrijf. Hierover heb ik twee jaar geleden met de KvK contact gehad en die hebben mij destijds via e-mail bevestigd dat dit tot de mogelijkheden behoorde.

 

Met betrekking tot de belasting geldt dat ik in Nederland ervoor kies om binnenlands belastingplichtige te zijn, zodat ik van alle voordelen als startersaftrek e.d. kan profiteren. Ik heb uitsluitend inkomsten uit Nederland, maar ben nog wel verplicht om aangifte te doen in Spanje, omdat ik hier resident bent. Doordat er een verdrag is tussen Nederland en Spanje wordt betaling van dubbele belasting voorkomen en betaal ik dus uiteindelijk in Spanje geen belasting, omdat ik dat in Nederland al doe.
Link naar reactie
  • 0

Hm, een B&B, ik zie jaarlijks tientallen mensen deze kant op komen met hetzelfde idee, en deze zijn na een jaar bijna allemaal weer terug in NL.. Ik zou in ieder geval een goed businessplan maken. En dan voornamelijk kijken hoe je aan omzet komt.

 

4-5 verhuurbare kamers a 40 euro per nacht, met een bezettingsgraad van 50% is per maand max 3000 (ex iva/btw) omzet. De vaste lasten zijn relatief hoog; elektriciteit, telefoon, internet, seguridad social, verzekeringen etc, Met een B&B zit je dan al snel tegen de 1000 euro per maand aan kosten. Hier komen de kosten van huur/hypotheek van het pand dan nog bij. Met eten en drinken kun je natuurlijk de omzet wel proberen een beetje omhoog te halen. Van de week zag ik in 'ik vertrek' een stel met een soort van B&B, die gewoon 50 cent per koffie vroegen, tja, dat gaat op een gegeven moment toch echt je kop kosten.

 

Een bezettingsgraad van 50% lijkt weinig, maar ik ken hier eigenlijk niemand die dat al haalt. Zelfs grote hotels zitten er vaak al (ver) onder. (Sites als booking.com vragen een hoge commissie, maar leveren wel klanten op.)

 

Het oprichten van een Spaanse BV, een SL, is hier erg eenvoudig, een gestort kapitaal van 3.000 is genoeg, en een gestor (voor meer info; http://www.accountnet.info/oprbedr.html (niet van mij, ;))) en notaris regelen de rest voor ongeveer 1000 euro.

 

Ik wil je niet uit een droom halen, het leven is hier erg prettig en ontspannen, maar je moet natuurlijk wel genoeg geld verdienen om te kunnen eten. 8)

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Hm, een B&B, ik zie jaarlijks tientallen mensen deze kant op komen met hetzelfde idee, en deze zijn na een jaar bijna allemaal weer terug in NL.. Ik zou in ieder geval een goed businessplan maken. En dan voornamelijk kijken hoe je aan omzet komt.

 

Ik wil je niet uit een droom halen, het leven is hier erg prettig en ontspannen, maar je moet natuurlijk wel genoeg geld verdienen om te kunnen eten. 8)

 

Ik vraag me ook altijd af hoe je kunt concurreren met een Spanjaard. Als ik in Spanje zit wil ik geen Nederlandse prijzen betalen. Daarbij zie ik steeds meer dat de Spaanse horeca ook met buitenlandse krachten gaat werken, vooral de roemenen zijn erg in trek en dat is niet omdat ze zo aardig zijn.

 

Voor een lekkere hap eten (compleet menu incl drank) betaal ik altijd nog minder dan 10 euro, een verse bak koffie mag zeker niet meer dan 1,30 euro kosten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben het geluk dat we een lopende B&B kunnen uitbaten. Ze zijn al enkele jaren bezig en hebben een bezettingsgraad van 25% waarbij ze uit de kosten zijn.(is gecheckt in de financiele papieren) Aan ons om dit op te krikken wat naar onze ideeen ed zeker mogelijk is. Natuurlijk is het geen vetpot maar genoeg basis om niet helemaal nat te gaan in het eerste jaar.

Ook staan er al boekingen voor het komend seizoen en dat ziet er goed uit tot nu toe. Aan Ons om het komen jaar dus de bezetting op te krikken en er onze eigen draai aan te geven qua bedrijf.

Wat ook iets anders is is dat de B&B bestaat uit drie appartementen en slechts 1 kamer. Wat dus meer neigt naar bezettingen van een week en in het trekken van gezinnen etc. De prijzen zijn zeker niet hoog, Nederlands :)

Link naar reactie
  • 0

Roel en Nienke

 

Wat jullie ook doen, begin met de vergunningen! Dat wordt vaak gepresenteerd als een peulenschil, maar duurt weken zo niet maanden! Inspecteer meteen de accommodatie op eventuele valkuilen, want als die er zijn dan ben je daar voorlopig wel zoet mee en kun je de vergunning wel op je buik schrijven zolang het niet opgelost is.

 

Neem dit ook mee in jullie begroting.

 

Succes!

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Roel en Nienke,

als je wilt kun je eens kijken op de site van een vriend en vriendin van mij. Zij hebben een BenB in zuidelijker spanje. Ze zijn er nu een jaar of vier aan het werk en kunnen je misschien nuttige adviezen geven.

 

groet herman

 

http://www.casadecincohermanos.com/

Link naar reactie
  • 0

Er zijn ook absolute succesverhalen van Nederlanders die in de Spaanse horeca zitten. Ik generaliseer nu maar naar mijn mening is het arbeidsethos van de Nederlander groter dan van de gemiddelde Spanjaard. Zo ken ik een horeca-tent in de buurt van Barcelona die enorm populair is bij de locals vanwege de nette en snelle bediening. Dit is natuurlijk maar een enkel voorbeeld maar geeft wel aan dat je je best kunt onderscheiden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.