• 0

bedrijf stop gezet, KOR toepassen dmv suppletie over afgelopen 5 jaren

Goedemiddag allen,

 

ik heb een vraag over de KOR.

 

Ik heb eind vorig jaar mijn eenmanszaak stop gezet en heb me daarna uitgeschreven bij de kvk en belastingdienst. Ik heb in de periode 2004 tot 2011 mijn eenmanszaak gevoerd en heb toen altijd netjes mijn belastingen ingedient en betaalt. Ik heb alleen nooit gebruik gemaakt van de KOR. Nu werd ik via een collega bij mijn huidige werk geattendeerd op de KOR (ben tegenwoording in loondienst). Na het opzoeken van wat meer informatie over KOR heb ik het gevoel dat ik over de afgelopen 5 jaren, vanaf 2006 tot 2011 nog gebruik zou kunnen maken van de KOR door het indienen van een suppletie omzetbelasting . Ik heb in deze jaren namelijk nooit veel BTW betaalt.

 

Mijn vragen:

- Is het correct dat ik de KOR nog kan toepassen voor de 5 voorgaande jaren?

- Is het ook een issue dat ik mijn eenmanszaak al heb beeindigd?

- Moet ik voor ieder jaar een afzonderlijke suppletie omzetbelasting indienen?

 

Graag zie ik een antwoord op vragen tegemoet.

Alvast bedankt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vragen:

- Is het correct dat ik de KOR nog kan toepassen voor de 5 voorgaande jaren?

 

 

Het is correct dat je de KOR had mogen toepassen in de jaren dat je ondernemer bent, als je voldoet aan de criteria. Nu kun je een suppletie indienen voor de voorgaande vijf jaren. Het is aan de Belastingdienst of ze de suppletie toekennen of niet. In principe is jouw suppletie (vorm van bezwaar) niet ontvankelijk, want niet binnen zes weken na indiening van de originele aangifte ingediend. Er is dus geen beroepsprocedure mogelijk bij de rechter op een uitspraak van de Belastingdienst.

 

Nu zijn er wel interne richtlijnen bij de Belastingdienst. Die stellen dat een bezwaar behandeld moet worden als ware het eeen ontvankelijk bezwaar. Ze mogen dus niet zeggen: je bent te laat dus nemen we het niet in behandeling. Ze mogen wel zeggen: je had recht op de KOR, maar nu je het veel te laat hebt aangevraagd gaan we het niet toekennen. Als je aangegeven had dat je de Belastingdienst nog geld moet betalen geldt hetzelfde, alleen zullen ze dan niet zo vlot zeggen dat je veel te laat bent ;D

 

Met andere woorden: gewoon proberen, baat het niet dan schaadt het ook niet!

 

 

- Is het ook een issue dat ik mijn eenmanszaak al heb beeindigd?

 

 

Neen.

 

 

- Moet ik voor ieder jaar een afzonderlijke suppletie omzetbelasting indienen?

 

 

Ja, dat moet. Het gaat het makkelijkst via het persoonlijk domein op de site van de Belastingdienst (als je daar nog bij kan). Daar kun je suppletieformulieren vinden, invullen en opsturen. Anders zul je ze ergens moeten downloaden en op papier terugsturen.

 

Overigens verwacht ik, gezien de geringe omvang van de KOR, dat een suppletie er wel doorheen zal fietsen ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het zal niet echt een groot verschil uit maken, maar de rentevergoeding over die jaren zijn dan ook opbrengsten voor je onderneming en moet je daar dus ook inkomstenbelasting over betalen.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vergelijkbare situatie's meegemaakt waarbij de Belastingdienst alle medewerking heeft verleend, dus ik ben wel hoopvol gestemd dat dit alsnog in orde kan komen.

Ik begrijp alleen niet helemaal dat je dit zelf al jaren fout hebt gedaan, en nu weer zelf gaat proberen dit op te lossen ? Zou je er misschien toch niet een kenner aan zetten ?

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.