• 0

Auto en BTW

Afgelopen week heb ik een tweedehands BTW auto gekocht.

Nu ga ik in deze auto alleen zakelijk rijden en rijd ik minder dan 500 km per jaar privé. Hiervoor houd ik een rittenadministratie bij. Geen bijtelling voor de IB dus.

 

Nu heb ik op dit forum het e.e.a. gelezen over de gewijzigde regelgeving m.b.t. de zakelijke auto en de BTW.

Ik begrijp dat woon/werkverkeer voor de BTW gezien wordt als privé kilometers.

Het merendeel van mijn kilometers zal bestaan uit woon/werk.

Betekent dit dus

a. dat ik per auto in de administratie (want beide vennoten hebben er 1) bij moet gaan houden wat de kosten zijn, zodat ik kan zien wat exact de voorbelasting van aanschaf en gebruik en onderhoud is? Tot op heden boekte ik de autokosten van de 2 auto's namelijk altijd op 1 grootboekrekening omdat ik beide auto's zowel prive/zakelijk reed.

b. Ik de ratio prive incl. woon/werk moet delen over totaal aantal kilometers (zal dus naar verwachting meer zijn dan 80% omdat ik de auto met name rijd van en naar eigen kantoor) en dit moet vermenigvuldigen met het bedrag aan voorbelasting van die ene auto om dit vervolgens bij te tellen?

 

Mijn keuze om de auto alleen zakelijk te gaan rijden is voor de BTW dus nu totaal niet meer interessant lijkt me. De aftrekbaarheid van de BTW bij aanschaf is hiermee vrijwel volledig vervallen. Of zie ik nog mogelijkheden over het hoofd?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je wilt toch km administratie bijhouden om voor de IB bijtelling lager dan 500 km te bewijzen!

 

Als je dat bijhoud, kun je ook de 80% exact maken en de BTW die in het jaar als voorbelasting is genomen voor 80% als prive nemen. Noteren op 4e kwartaal BTW aangifte.

 

Alle andere regels (IB bijtelling, BTW correctie) zijn dan niet van toepassing en je hebt de BTW bij de zakelijke aankoop wel kunnen aftrekken. Dus ik snap je voorgenomen nadeel niet over het vervallen van de BTW bij aanschaf ?

 

Link naar reactie
  • 0

Even in het algemeen. Hoeveel "auto en btw" topics krijgen we nog? Er zijn 40.000 HL-leden. Stel dat die allemaal een vraag gaan stellen over hun auto en de btw ...

 

Volgens mij komt het het forum ten goede als er 1 sticky topic hierover wordt gemaakt (net zoals over bedrijfsnamen) en er geen nieuwe topics meer over gemaakt worden.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik zal me proberen te verduidelijken.

 

- je koopt een auto zakelijk

- je houdt het hele jaar een rittenadministratie bij voor de IB

- BTW van de aanschaf, onderhoud etc mag je volledig als voorbelasting in mindering brengen bij de BTW aangifte per kwartaal

- stel: je rijdt per jaar 10.000 kilometer, waarvan 8.000 woon/werk. Dan moet je dus 80% van de in mindering gebrachte voorbelasting in het 4e kwartaal gaan weer gaan corrigeren. Feitelijk verlies je hiermee dus bijna alle voordeel van de BTW aftrek bij aanschaf (dit bedoelde ik met de BTW correctie, dit is toch verplicht?).

 

Voor mij zou in het jaar van aanschaf de regeling van 2,7% over de catalogusprijs als BTW correctie beter uitkomen. Mag je hier dan ook voor kiezen, of is als je een rittenadministratie voert (om de bijtelling IB te voorkomen) deze voor de BTW ook leidend en verlies je hiermee dus het BTW voordeel van de zakelijke aanschaf van de auto?

Link naar reactie
  • 0

Dag Tom

 

Als uit de bedrijfsadministratie geen andere verhouding zakelijk/privé blijkt, dan pas geldt de goedkeuring voor de 2,7% of 1,5%.

Als je voor de IB een KM-admin bijhoudt om onder de 500 KM privé aantoonbaar te kunnen maken, dan blijkt dus uit de bedrijfsadministratie de werkelijke verhouding zakelijk/privé en dus zul je in jouw geval de verhouding op 80/20 moeten stellen.

 

Je geeft aan het gros van de kilometers te rijden voor woon-werk. Ben je IB-ondernemer of heb je een BV? En wat versta je dan onder woon-werk kilometers?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dank voor je reactie.

 

Ik ben een IB-ondernemer. Heb een VOF.

Onder woon-werk kilometers versta ik de gereden kilometers van mijn huis naar mijn eigen kantoor (vestigingsadres van ons bedrijf) en andersom.

 

Als ik het dan goed begrijp dan vervalt je BTW voordeel (het kunnen aftrekken van de BTW van de gekochte auto dus vrijwel helemaal) door de correctie die je in kw4 moet maken?

 

Omdat de werkelijke verhouding uit de rittenadministratie blijkt moet ik dus tevens inzichtelijk maken wat het bedrag aan voorbelasting is van aanschaf, onderhoud en gebruik van deze auto. Voor aanschaf en onderhoud geen probleem, maar voor de voorbelasting uit te rekenen op de brandstofkosten ontstaat er wel een issue. Beide vennoten tanken vanuit de zaak en de brandstofkosten worden op 1 grootboek geboekt. De andere auto wordt ook prive gereden en krijgt dus bijtelling IB. Doordat er geen rittenadministratie hiervoor wordt bijgehouden geldt voor de andere auto de goedkeuring van 2,7%. Voor de auto die niet prive wordt gereden voor de IB ontstaat een hele uitdaging om te bekijken hoeveel er daadwerkelijk voor deze auto als voorbelasting is afgetrokken. Volgens mij ontkom je er niet aan dan aparte grootboekrekeningen per auto te maken...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.