• 0

Nieuw alcoholvrij alternatief aanbieden aan de horeca

Hallo horecaliefhebbers,

 

Ik hou van uitgaan maar ik drink zelf geen alcohol. Het valt me op dat er in horecagelegenheden erg veel aanbod is in alcoholische dranken maar een zeer beperkt aanbod in alcoholvrije dranken.

 

Nu is er een concept ontwikkeld waarmee we het aanbod in alcoholvrije dranken in de horeca groter willen maken. Het gaat om alcoholvrije cocktails die stuk voor stuk een speciale smaaksensatie geven. Er bestaan al alcoholvrije cocktails, maar dit zijn vaak alternatieven van bekende alcoholische cocktails en soms gebeurt het zelfs dat je in een horecagelegenheid om een alcoholvrije cocktail vraagt, zij niet weten hoe ze die moeten maken.

 

Wat het verschil is van dit concept vergeleken met de weinige, alcoholvrije cocktails, is dat deze cocktails niet zomaar cocktails zijn. Het zijn drankjes die allemaal met aparte combinaties gemaakt wordt zodat je altijd verrast wordt door de smaaksensatie. ‘Alcoholvrij met een kick’. Is het motto. Vergelijk ze dus niet met de ‘bestaande alcoholvrije cocktails’ want dit is niet te vergellijken. Daarnaast zijn deze cocktails aan een merknaam verbonden (die ik graag niet vernoem in dit forum omdat ik objectieve meningen wil) en is het de bedoeling dat de alcoholvrije dranken, onder deze merknaam, op de menukaarten in de horeca verschijnen.

 

De recepten zijn ontworpen door een kok en in samenwerking met een kennisinstituut is dit concept werkelijkheid geworden. De vraag naar de alcoholvrije drankjes begint al te groeien, en dit vooral op schoolfeesten, congressen of bedrijfsfeestjes. Dit is al een grote stap alleen nu willen we dat de drankjes echt in de horeca aangeboden worden. Het doel is dus dat, als je een horecagelegenheid binnenloopt, je op de menukaart de alcoholvrije drankjes op de kaart ziet staan.

 

Ik ben vooral op zoek naar meningen van ondernemers in de horeca. Hebben jullie enig idee hoe de horeca zal kijken naar de komst van deze dranken of denken jullie dat de horeca niet zit te wachten op uitbreiding van het non-alcoholische aanbod?

 

Daarnaast ben ik benieuwd hoe je het best de horeca over de streep kunt trekken om jouw producten in hun assortiment op te nemen?

 

 

[schreeuwerige kopregel weer terug gebracht naar normale taal - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het concept staat. Leg uit?

 

Ik kan op de achterkant van een bierviltje ook een concept uitwerken.

 

Voor een goed idee zou ik je zo wel 10 Euro geven. Voor een excellente uitvoering 10.000.000

 

(Get my point?)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

In samenwerking met een kok zijn er meerdere recepten voor alcoholvrije cocktails ontworpen. Er zijn receptenboeken gemaakt en zelfs speciale menukaarten die de horeca zo over kan nemen. Het concept staat nog behoorlijk in de kinderschoenen.

 

Door een bericht op dit forum te zetten, wil ik graag meer informatie krijgen over de markt, de horeca. Hoe kijkt de horeca tegen de komst van alcoholvrije dranken? Heeft het wel zin om de horeca te benaderen met dit concept? Ik ben gewoon erg benieuwd of er wel markt voor is. De houding tegenover alcoholvrije dranken is, naar mijn ervaring en verschillende onderzoeken, positief. Nu is het nog de vraag hoe de horeca hierover denkt en wat je moet doen om de horeca te overtuigen?

Link naar reactie
  • 0
Was het niet verstandig geweest om eerst marketing onderzoek te doen en vervolgens het concept helemaal uit te werken?
Je bedoelt waarschijnlijk dat marktonderzoek onlosmakelijk deel uitmaakt van de uitwerking van het concept. Mee eens.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Was het niet verstandig geweest om eerst marketing onderzoek te doen en vervolgens het concept helemaal uit te werken?

 

Het concept is al helemaal uitgewerkt en het 'merk' bestaat al (de naam noem ik hier liever niet), we staan al op verschillende evenementen/ activiteiten maar we willen gewoon de stap richting de horeca maken. het marktonderzoek is op dit moment in volle gang. Ik hoopte hier meningen/ adviezen van andere ondernemers (bij voorkeur uit de horeca) te verkrijgen. Ik dacht dat dit forum daarvoor was...

Link naar reactie
  • 0

Was het niet verstandig geweest om eerst marketing onderzoek te doen en vervolgens het concept helemaal uit te werken?
Je bedoelt waarschijnlijk dat marktonderzoek onlosmakelijk deel uitmaakt van de uitwerking van het concept. Mee eens.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Ja, dat bedoelde ik inderdaad. Voordat je allerlei receptenboeken en menu kaarten gaat ontwerpen, is het wel handig om te weten wat hierbij belangrijk is voor horeca ondernemers en of er überhaupt wel behoefte aan is.

Link naar reactie
  • 0

Was het niet verstandig geweest om eerst marketing onderzoek te doen en vervolgens het concept helemaal uit te werken?

 

Het concept is al helemaal uitgewerkt en het 'merk' bestaat al (de naam noem ik hier liever niet), we staan al op verschillende evenementen/ activiteiten maar we willen gewoon de stap richting de horeca maken. het marktonderzoek is op dit moment in volle gang. Ik hoopte hier meningen/ adviezen van andere ondernemers (bij voorkeur uit de horeca) te verkrijgen. Ik dacht dat dit forum daarvoor was...

 

Ah, ok, dan heb ik het niet goed begrepen. Ik ging er van uit dat je iets totaal nieuws aan het opzetten bent. Dan is het in feite meer het uitbouwen van het concept en maakt deze vraag juist deel uit van je marketing onderzoek.

Link naar reactie
  • 0

Kijk wie er nu leveren aan de horeca, zoek die kanalen, praat met ze en kijk wat er mogelijk is. Als ergens een win-win samenwerking tussen zit kan dat je helpen als je nog geen relaties met horecabedrijven hebt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

je zegt dat de cocktails al bestaan....waar worden ze nu verkocht?

Ik heb 7 jaar in de horeca gezeten, maar ik kan me niet bedenken hoe je dat aan bijv een cafe zou kunnen aanbieden...Verkopen jullie per fles of blik of fust...of gaat het om het recept? Want als de horeca weet wat er in de cocktail zit, wat moeten ze dan nog van je afnemen?

 

Vertel es wat meer over het product...

www.onroxx.nl | Heren accessoires - beads & leather by onroxx

Link naar reactie
  • 0

je zegt dat de cocktails al bestaan....waar worden ze nu verkocht?

Ik heb 7 jaar in de horeca gezeten, maar ik kan me niet bedenken hoe je dat aan bijv een cafe zou kunnen aanbieden...Verkopen jullie per fles of blik of fust...of gaat het om het recept? Want als de horeca weet wat er in de cocktail zit, wat moeten ze dan nog van je afnemen?

 

Vertel es wat meer over het product...

 

De cocktails bestaan inderdaad al, ze worden nog niet verkocht. Wij staan regelmatig op evenementen, zoals festivals, congressen e.d. waar de cocktails aangeboden worden. Op festivals worden de cocktails tegenover een kleine prijs aangeboden, uiteraard goedkoper dan alcoholhoudende dranken. Op congressen e.d. worden we meestal 'ingehuurd' en staat de bar er om alle bezoekers een gratis cocktail te geven.

 

 

Het gaat dus om recepten, wij verkopen de producten niet. Dit project is opgestart door een kok en een kenniscentrum, het doel is om het alcoholvrije aanbod in de horeca te vergroten. Niet om geld te verdienen. Horeca mag de recepten dus gewoon overnemen, de vraag is alleen of ze dat wel willen en hoe je ze kan overtuigen.

Link naar reactie
  • 1

Als ik het goed begrijp, stel je gratis recepten ter beschikking.

 

Zomaar een idee:

Neem een lekkere cocktail van standaard aanwezige ingrediënten en doop hem de Cocktail-Bob.

Loop een keer binnen en vraag of je een flyer mag achterlaten met het recept, of bestel hem zelf aan het begin van een avond (zodat je de barman kan vertellen hoe je hem maakt).

En dan nu de moeilijkste stap, geef er bekendheid aan, zodat mensen hem gaan bestellen (volgende VVN-reclame bestelt de BOB een Cocktail-bob?).

 

Als er vraag naar is, gaat de horeca wel zorgen dat ze het hebben. En bij een groot succes, komen ze vanzelf met eigen recepten of vragen om meer recepten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de suggesties. Er bestaat inderdaad al een BOB cocktail, die ook in samenwerking met de BOB-campagne en andere instanties door ons gemaakt is. Ook aangesloten discotheken bieden één van onze alcoholvrije alternatieven.

 

Het lastige is hier een beetje, is dat veel discotheken gewoon een alcoholvrij drankje van hunzelf geven. Het is namelijk zo dat, als je de BOB bent, je bij de aangesloten discotheken een gratis alcoholvrij drankje krijgt. Het is, voor ons natuurlijk, fijn als ze ook daadwerkelijk een drankje aanbieden van ons, dus onze recepten gebruiken.

 

We zijn nu dus aan het onderzoeken hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik denk dat, als je een recept bij een horecagelegenheid achterlaat, zij hem niet zo snel gelijk op zullen pikken. Het gaat wel om een serie recepten waar een naam aan verbonden is. Zoals, wat jullie al zeiden 'Bobtails'. (de echte naam noem ik liever niet, dat is toch een vorm van reclame en daar ben ik hier niet voor) Dus dat de horeca de drankjes daadwerkelijk onder die naam onderbrengen.

 

Sommige horecagelegenheden hebben zelf al wat alcoholvrije drankjes ontworpen, waarom zouden ze dan onze recepten overnemen? Hoe overtuig je?

 

 

 

Mijn ervaring met de horeca laat zien dat dit nog best lastig is.

Link naar reactie
  • 0

Is het nu de bedoeling dat ze alcoholvrije cocktails schenken, of dat ze JULLIE alcholvrije cocktails schenken?

 

Daarnaast was mijn punt dat je niet de horeca moet overtuigen, maar de klant. Als de klant om bobtails vraagt, gaat de horeca ze wel leveren.

Wat ik ook begrijp uit je reactie, is dat sommige discotheken je drankje hebben, maar niet zelf promoten. Kortom promoot hem zelf en zorg dat de volgende bob-reclame op tv een bobtail laat zien. Iedereen saai aan het bier en de Bob heeft wel een lekker drankje....

 

ps. Bob moet wel een man met kuif zijn ;D

Link naar reactie
  • 0

Nou mis ik het het businessmodel. Van recepten kun je niet leven, van de verkoop van ingrediënten wel. Maar als je perse alcoholvrij wil promoten, kan je je succes ook afmeten aan de acceptatie van willekeurig welke bobtail. Dus het doel ontgaat me een beetje. Tenzij er een businessmodel zit in de verspreiding van recepten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is de bedoeling dat de cocktails worden geschonken door de horeca, maar wel dat dat de horeca ze opneemt in hun menu. Dat is het doel. De drankjes op de menukaarten krijgen.

 

En we moeten het nu niet gaan verwarren met de BOB, het zijn allerlei verschillende cocktails die voor mensen die geen alcohol willen/ mogen drinken om wat voor reden dan ook lekker zijn maar ook voor mensen die wel alcohol drinken maar gewoon benieuwd zijn naar de smaaksensaties.

 

Er is één cocktails ontworpen die in samenwerking is gemaakt met de BOB-campagne en nog meerdere instanties, maar dat wil niet zeggen dat alle andere cocktails ook gelijk een associatie met BOB moeten krijgen. Dus laten we het erop houden dat we gewoon graag een nieuw product in de horeca willen introduceren, op de kaart willen krijgen.

 

Door in het hele land onszelf te promoten, proberen wij naamsbekendheid te krijgen en de reacties van mensen zijn altijd erg positief, daarnaast blijkt uit onderzoek ook dat er meer vraag is naar alcoholvrij en ook trends laten dit zien. Er zitten zeker kansen, alleen wij hebben moeite om onze drankjes daadwerkelijk op de kaarten te krijgen. Zoals ik al zei, onze ervaring is dat de horeca het een leuk idee vind, maar er vervolgens niets mee doet. Ze vragen zich af of het wel winst maakt, of het niet te veel moeite kost, of ze hebben zelf al alcoholvrije cocktails.

 

Hoe kan je ze bereiken? Gewoon willekeurige horecagelegenheden benaderen en met je verhaal aankomen? Naar een horecagelegenheid gaan en vragen naar alcoholvrij en als ze niet veel hebben, hun benadrukken op deze recepten?

 

 

Geld voor bijvoorbeeld een TV-spot hebben wij niet. De subsidies vanuit de zorg zijn erg dichtgeknepen dus veel geld is er niet (dit project is onderdeel van een kennisinstituut en die kreeg altijd subsidies van de overheid, nu niet meer)

 

Ik wil ook graag een mening van iemand die op dit moment werkzaam is in de horeca. Op festivals en andere activiteiten/ evenementen hebben we veel graag. Maar zit de horeca nou te wachten op iets al dit? Hebben ze er oog voor of is het verspilde tijd?

Link naar reactie
  • 0

Nou mis ik het het businessmodel. Van recepten kun je niet leven, van de verkoop van ingrediënten wel. Maar als je perse alcoholvrij wil promoten, kan je je succes ook afmeten aan de acceptatie van willekeurig welke bobtail. Dus het doel ontgaat me een beetje. Tenzij er een businessmodel zit in de verspreiding van recepten.

 

Het gaat ook niet om winst, het gaat om uitbreiding van het aanbod. Het is geen commercieel project. De achterliggende gedachte is dat het gebruik van te veel alcohol slecht voor je is en ondanks alle campagnes etc. die er zijn tegen alcoholgebruik, het lijkt niet te werken. Daarom moet op zoek worden gegaan naar een nieuwe manier. Het alcoholvrije aanbod toegankelijker maken, is één manier (wat uit verschillende onderzoeken van het kennisinstituut ook succes heeft bewezen) daarnaast is er vaak weinig aanbod voor mensen die geen alcohol willen/ mogen drinken.

Link naar reactie
  • 0

 

De Kuyper is groot geworden door wedstrijden te organiseren in het maken van cocktails.

 

Overigens vind ik in een willekeurige horecagelegenheid talloze alcoholvrije alternatieven onder de noemer frisdrank, dus je zal met aanvullende argumenten moeten komen om aanvullende producten te promoten. Vergeet niet: horeca is doorgaans wel commercieel.

 

Ooit van Horecava gehoord? Horeca-Nederland en hun horeca inspiratie. Aha, daar zie ik het al...

 

Bloody Trimbos. Middel wordt doel. Zeg dat dan gewoon.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Okay. Happy ShakeShake. Deel papieren cocktailglazen uit met het recept erop. Rij naar uitgaanscentra met een Happy Taster Van en deel samples uit. Verwerk er kruiden in die zo hun eigen effect hebben. Zet een buzzteam in, met wom-hostesses en - hosts. Beetje meer grunge kan ook geen kwaad.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik mis je doel hier een beetje, om eerlijk te zijn. Je geeft aan het alcohol-vrije aanbod te willen uitbreiden, vanuit de aanname dat er teveel alcohol wordt gedronken en dat slecht is. Nou ben ik geen onderzoeker, maar waar uit is gebleken dat dit aanbod invloed heeft op het drink gedrag van mensen? Is er onderzoek geweest naar de link tussen het aanbod non-alcoholische drank en de hoeveelheid drank die men consumeerd? Besluiten mensen werkelijk over te gaan op non-alcoholische drank als dat aanbod groter is? Ik geloof daar niet zo in namelijk.

 

Als je de bob bent, of gewoon niet drinkt, dan doe je dat meestal toch niet ongeacht of er fancy mocktails of alleen een sapje te krijgen is. De meeste mensen drinken alcohol tijdens het uitgaan om meer redenen dan de smaak. Het effect van alcohol is niet te vervangen en voor veel mensen erg belangrijk tijdens het uitgaan. Ik denk dat daar het grootste knelpunt in je plan zit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met bovenstaande.. het merendeel van de west europese klanten die in een cafe/disco/etc iets zonder alcohol bestelt doet dat m.i. omdat ze bijvoorbeeld nog moeten autorijden, niet omdat het ze het lekkerder vinden dan het alcoholische alternatief.

 

Een interessante markt om te bekijken is, denk ik, die in islamitische landen, waar de nodige klanten principieel geen alcohol drinken, maar toch wel iets smakelijks willen bij een avondje uit. Alcoholvrij bier is daar behoorlijk populair, maar je ziet ook wel dingen als alcoholvrije 'whiskey', 'wijn' of zelfs 'vodka'.

 

Persoonlijk krijg ik bij alcoholvrije sterke dranken vooral het idee dat het gaat om iets waar je normaliter een taart mee op smaak zou brengen (rum essence ofzo), maar mondiaal is er wel een markt voor. Of je de nederlander aan de cola-met-bacardi-essence krijgt blijft natuurlijk de vraag ;)

Link naar reactie
  • 0

Zoals topicstarter al aangeeft: het is een non-profit initiatief dat zich ten doel stelt alcoholgebruik in Nederland terug te dringen. Er zit dus geen businessmodel onder en geen verdienbehoefte, slechts de wens om ook in horeca alcoholvrij te promoten en in dit geval de happy cocktails in het bijzonder. We hebben het dus over gesponsorde non-profit marketing en men is op zoek naar ideeën.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.