• 0

Nieuw alcoholvrij alternatief aanbieden aan de horeca

Hallo horecaliefhebbers,

 

Ik hou van uitgaan maar ik drink zelf geen alcohol. Het valt me op dat er in horecagelegenheden erg veel aanbod is in alcoholische dranken maar een zeer beperkt aanbod in alcoholvrije dranken.

 

Nu is er een concept ontwikkeld waarmee we het aanbod in alcoholvrije dranken in de horeca groter willen maken. Het gaat om alcoholvrije cocktails die stuk voor stuk een speciale smaaksensatie geven. Er bestaan al alcoholvrije cocktails, maar dit zijn vaak alternatieven van bekende alcoholische cocktails en soms gebeurt het zelfs dat je in een horecagelegenheid om een alcoholvrije cocktail vraagt, zij niet weten hoe ze die moeten maken.

 

Wat het verschil is van dit concept vergeleken met de weinige, alcoholvrije cocktails, is dat deze cocktails niet zomaar cocktails zijn. Het zijn drankjes die allemaal met aparte combinaties gemaakt wordt zodat je altijd verrast wordt door de smaaksensatie. ‘Alcoholvrij met een kick’. Is het motto. Vergelijk ze dus niet met de ‘bestaande alcoholvrije cocktails’ want dit is niet te vergellijken. Daarnaast zijn deze cocktails aan een merknaam verbonden (die ik graag niet vernoem in dit forum omdat ik objectieve meningen wil) en is het de bedoeling dat de alcoholvrije dranken, onder deze merknaam, op de menukaarten in de horeca verschijnen.

 

De recepten zijn ontworpen door een kok en in samenwerking met een kennisinstituut is dit concept werkelijkheid geworden. De vraag naar de alcoholvrije drankjes begint al te groeien, en dit vooral op schoolfeesten, congressen of bedrijfsfeestjes. Dit is al een grote stap alleen nu willen we dat de drankjes echt in de horeca aangeboden worden. Het doel is dus dat, als je een horecagelegenheid binnenloopt, je op de menukaart de alcoholvrije drankjes op de kaart ziet staan.

 

Ik ben vooral op zoek naar meningen van ondernemers in de horeca. Hebben jullie enig idee hoe de horeca zal kijken naar de komst van deze dranken of denken jullie dat de horeca niet zit te wachten op uitbreiding van het non-alcoholische aanbod?

 

Daarnaast ben ik benieuwd hoe je het best de horeca over de streep kunt trekken om jouw producten in hun assortiment op te nemen?

 

 

[schreeuwerige kopregel weer terug gebracht naar normale taal - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

HL-er DSchrauwen heeft een concept op dit gebied wat werkt. Misschien kunnen jullie iets voor elkaar betekenen?

 

Hoe ver zijn jullie met vermarkting of verspreiding van de boodschap, want je hebt vooralsnog een onduidelijk en anoniem verhaal waar misschien wel een interessante commerciële kans in schuilt. Of het format en de uitwerking klopt of gaat kloppen, geen idee!? Ben je hier zelf trouwens dé initiatiefnemer!?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

ik heb echt moeite met het volgen van je hele verhaal....

 

eerst kreeg ik het gevoel dat je commercieel bedrijf aan het runnen was...dan zeg je ineens dat het bij jou draait om de vermindering van alcoholgebruik. Ben je filantropisch bezig of wil je gewoon maatschappelijk verantwoord ondernemen?

 

In het laatste geval moet je inderdaad zoals twabla al zei een bedrijfsmodel hebben...volgens mij heb je die nog niet helemaal.

 

Eigen ervaring:

Ik heb bij meerdere horecagelegenheden als flairbartender/cocktailshaker gewerkt....elk initiatief van die ondernemers om een klein cocktailhoek te hebben, eindigde slecht. En dit is waarom: je bent veel tijd kwijt om alles te maken, producten die in cocktails gebruikt worden zijn meestal vers (aardbei, limoen, kers, etc) en in jou geval (peper, azijn, komkommersiroop of speciale eetbare bloemen :P), zoals je begrijpt is de houdbaarheid erg kort. Wachttijd is redelijk lang, zitten mensen niet op te wachten. Ik kan nog wel even zo doorgaan....maar waar het eigenlijk allemaal om draait zijn kosten. Cocktails werken meestal alleen als je een cocktailbar hebt (je hele businessmodel is erop gericht)...mensen weten dat ze naar je toe gaan om een lekker cocktailtje te drinken. Horeca die cocktails als erbij verkoopt loopt al snel tegen de kosten aan en te weinig animo.

 

Waar ik aan zitten te denken:

je kan of je recepten aan cocktailbars gaan verkopen of je moet je cocktails ontwikkelen tot een product en die aanbieden.

Met dat laatste bedoel ik dus een fles of blik met je geheime recept.

Zodra je een product hebt, hoef je namelijk niet meer langs de cafe's om je spul te verkopen. Je zorgt dat je product door een bierbrouwer overgenomen wordt en alle horeca die onder die bierbrouwer valt, moet je product afnemen. Als ik me niet vergis werkt het zo, maar onder voorbehoud.

 

Succes

Serge

www.onroxx.nl | Heren accessoires - beads & leather by onroxx

Link naar reactie
  • 0

Waar ik aan zitten te denken:

je kan of je recepten aan cocktailbars gaan verkopen of je moet je cocktails ontwikkelen tot een product en die aanbieden.

Met dat laatste bedoel ik dus een fles of blik met je geheime recept.

Zodra je een product hebt, hoef je namelijk niet meer langs de cafe's om je spul te verkopen. Je zorgt dat je product door een bierbrouwer overgenomen wordt en alle horeca die onder die bierbrouwer valt, moet je product afnemen. Als ik me niet vergis werkt het zo, maar onder voorbehoud.

 

Horeca zijn niet verplicht om een product dat een bierbrouwer aanbiedt op te nemen in het assortiment. Er zijn wel bedrijven die merken vertegenwoordigen en vergoedingen bieden als een pakket met merken van het bedrijf wordt opgenomen in het assortiment. Maar daar betaal je natuurlijk goed voor.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat het Happy Drinks concept niet zal aanslaan op de schaal die TS hoopt:

- voor 99% van alle horecabedrijven zijn vers gemaakte cocktails te duur, te bewerkelijk en te moeilijk verkoopbaar dus totaal niet interessant om te voeren.

- ik vind de uitstraling van het Happy Drinks concept niet passen bij de reguliere horeca, eerder bij een vegetarische kookschool voor pubers. De naam is te kinderachtig en de samenstelling van de aangeboden mixrecepten is vaak te veel op food gericht (wat niet gek is als Pierre Wind ze ontwikkelt).

 

Om door te breken in de reguliere uitgaanshoreca moet je een concept aanbieden dat voldoet aan de volgende eisen:

- voldoende grote doelgroep (daar zit je wel goed: jongeren <18, moslims, bobs, afslankers etc.)

- makkelijk te integreren in bestaand barassortiment en werkwijze (b.v. een drank die je zowel als shooter, on-ice of als b.v. alcoholvervangende component in alcoholische mixdrankjes als rum-cola of wodka-redbull kunt gebruiken).

- goede winstmarge

- niet te krijgen bij supermarkten (horeca-exclusiviteit)

- goede distributie via bestaande kanalen (horeca-drankenhandels)

 

Ik denk dat hier best een enorme markt voor te vinden is, en dat het zeker een alternatief kan zijn voor alcoholische uitgangsdrankjes - mits goed ontwikkeld en in de markt gezet.

 

Ik denk dat je zelf met een foodtechnoloog aan de gang moet om deze drankjes eerst te ontwikkelen en te testen bij enkele grote uitgaansgelegenheden. Daarna stap je ermee naar Heineken of Bavaria. Dat zijn de concerns die zowel de distributie naar de horeca alsook de productie van frisdranken doen. Zij zullen best geinteresseerd zijn in een aanvullend product dat hun core business niet in de weg staat.

 

Dus laat een paar dranken ontwikkelen die (tot op zekere hoogte) de rum-, wodka-, gin- of whiskeybeleving vervangen.

Ik zou kiezen voor 3 smaaklijnen:

- met een droge bite (zoals wodka of gin), hints naar citrus

- met een zachtere afdronk (zoals rum of whiskey), hints naar complexe fruit/suikersmaken

- licht gezoet als bourbon of bruine rum

 

Probeer voor elk van de smaaklijnen een basisbestanddeel te vinden dat de 'fizz' van alcohol op de smaakpapillen kan vervangen.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

 

De Kuyper is groot geworden door wedstrijden te organiseren in het maken van cocktails.

 

Overigens vind ik in een willekeurige horecagelegenheid talloze alcoholvrije alternatieven onder de noemer frisdrank, dus je zal met aanvullende argumenten moeten komen om aanvullende producten te promoten. Vergeet niet: horeca is doorgaans wel commercieel.

 

Ooit van Horecava gehoord? Horeca-Nederland en hun horeca inspiratie. Aha, daar zie ik het al...

 

Bloody Trimbos. Middel wordt doel. Zeg dat dan gewoon.

 

 

Ik wilde liever anoniem blijven, maar (wat misschien wel te verwachten was) is het uitgekomen :p het gaat inderdaad om Happy Drinks. Nu wordt alles duidelijker, met die anonimiteit die ik eerst aanhield, was het lastig het concept uit te leggen.

 

Bedankt voor jullie inbreng, ik begin al een duidelijk beeld te krijgen hoe dit wel/ niet in de horeca kan werken. Zelf heb ik helemaal geen ervaring met de horeca dus dit is een goed opzetje voor de voortgang van het marktonderzoek

Link naar reactie
  • 0

Happy Drinks is de verzamelnaam van het fenomeen. Dat alcoholvrij best verkoopt, tonen energydrinks zoals Red Bull aan. Dat klinkt ook meteen een stuk beter: "Vier pils en een Red Bull!" Er zijn best stoere namen te bedenken voor individuele drinks. In de horeca is de handelbaarheid het grootste probleem. In een restaurant is nog wel denkbaar dat de keuken ook cocktails (voor)bereidt, maar in een drukke bar wil je gewoon snel een flesje of blikje kunnen pakken.

 

Is bekend hoeveel drankjes in flesjes worden afgezet, in individuele verpakkingen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Red Bull en andere drankjes zoals Black Booster hadden het voordeel dat ze bij introductie . . . verboden werden.

Dat was aanleiding voor discussies over het wel of niet toelaten van deze pepdrankjes. Betere reclame kun je je bijna niet indenken voor een non alcoholische drank. Ik weet dat er indertijd mensen waren die met de auto de grens over gingen om de pep drank te halen.

 

Kortom Red Bull is toch iets anders als een fruithapje voor volwassenen.

 

Een stoer imago moet je dus ergens vandaan halen, verbieden van deze mixen, ik zie het niet in op welke grond dat zou kunnen en een formule 1 team zal nu nog wel niet in het marketingbudget passen.

Link naar reactie
  • 0

Red Bull en andere drankjes zoals Black Booster hadden het voordeel dat ze bij introductie . . . verboden werden.

 

Ja, in Noorwegen en Uruguay. Zo ken ik er nog eentje. Coca-Cola bevatte tweehonderd generaties geleden colanoten-extract. En in Fanta zit ..... sinaasappelschil. Chocomel komt uit ..................................... koeienuiers.

 

Er is vast wel een giftige bloem te vinden die aan Happy Drinks toegevoegd kan worden. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dat functionele aspect best mee speelt, of het nou verboden word if niet. Bier 'werkt' in de zin dan je er dronken van wordt, en redbull in de zin dat je er een cafeine-boost van krijgt. Neemt niet weg dat een mok koffie net zo goed werkt als een blik red bull, maarja, dat bestel niet aan de bar, en zeker niet als je zin hebt in iets kouds.

 

Nu ik de site heb bekeken zie ik meer waar het over gaat... en in alle eerlijkheid zou het me verbazen als dit gaat werken. Als ik die drankjes zo zie zijn een een hels karwei om te maken, aanzienlijk bewerkelijker dan de gemiddelde alcoholische cocktail... ik denk niet dat je vrienden maakt met de barman als je komt om zo'n flowerpower brouwsel of gevulde meloen, zeker niet als dat voor de prijs van 2 glazen bier gemaakt moet worden.

 

Wellicht is er best een heel specifieke markt voor, maar voor de horeca in brede zin lijkt het me niet haalbaar.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, de 'Happy drinks' zijn over het algemeen lastig te maken, er zitten wel een paar 'simpele' tussen maar over het algemeen is het lastig. Het concept is nu echt ontwikkeld om op evenementen te staan of om ergens de borrel te verzorgen, er worden dan bartenders ingehuurd.

 

Nu willen we graag de horeca bereiken, kijken of dit uberhaupt mogelijk is en wat voor aanpassingen er gemaakt moeten worden. De moeilijkheid van de bereiding is zeker een issue, er wordt al hard nagedacht over recepten die simpel zijn, makkelijk te maken voor de horeca, maar toch wel 'lekker' en 'anders' zijn.

Link naar reactie
  • 0

Zet een stel mystery shoppers in en laat die vragen om een Happy Cocktail. Dik kans dat die terugkomen met de boodschap dat de doorsnee barmanvrouw het veel te druk heeft om komkommers te gaan persen. Dan zul je een ready-made producent moeten overtuigen.

 

Hoe groot is het koelvers-assortiment voor horeca?

 

Innocent bijvoorbeeld. Met een aparte lijn: Not Soo....

 

Krijg je:

 

Not Soo... Innocent Cucumber

Not Soo... Innocent Melon

Not Soo... Innocent Berries

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben hier nieuw, maar dit klinkt interessant. Ik drink zelf eigenlijk nauwelijks alcohol omdat ik er gewoon niet tegen kan. Om mij heen wordt heel veel alcohol gedronken. Ik zou wel eens wat anders willen drinken dan een standaard cola o.i.d. Misschien moet het allemaal iets spannender klinken, de horeca zal je concept opnemen als je hen weet te overtuigen. Ik denk dat je eerst je concept veel bekender moet krijgen, voordat je er mee naar de horeca kan gaan. Als jij succesverhalen hebt, zullen ze sneller overtuigd zijn. Ikzelf had in ieder geval nog nooit van dit 'Happy drinks' gehoord in ieder geval. SucceS!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou wel eens wat anders willen drinken dan een standaard cola o.i.d.

 

Misschien moeten er meer van dit soort reacties vergaard worden om het product te ontwikkelen... maar dan vooral met antwoord op de vraag 'wat dan?'.

 

Ik vraag me nl een beetje af of het zoveel behoefte is aan een alternatief. Veel mensen zullen in de horeca drinken wat ze thuis ook drinken. Voor alcoholische dranken geldt dat in ieder geval wel, mensen die thuis graag een wijntje bij het eten hebben zullen dan in een restaurant ook doen. Maar wat drinken mensen thuis aan alcoholvrije dranken die niet in de horeca verkrijgbaar zijn?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou wel eens wat anders willen drinken dan een standaard cola o.i.d.

 

Misschien moeten er meer van dit soort reacties vergaard worden om het product te ontwikkelen... maar dan vooral met antwoord op de vraag 'wat dan?'.

 

Ik vraag me nl een beetje af of het zoveel behoefte is aan een alternatief. Veel mensen zullen in de horeca drinken wat ze thuis ook drinken. Voor alcoholische dranken geldt dat in ieder geval wel, mensen die thuis graag een wijntje bij het eten hebben zullen dan in een restaurant ook doen. Maar wat drinken mensen thuis aan alcoholvrije dranken die niet in de horeca verkrijgbaar zijn?

 

Hmm Dat is interessant. Hoe ben je op deze beredenering gekomen? Is dit gewoon jouw mening, of spreek je uit ervaring? Is het iets wat je om je heen ziet? Zou het niet kunnen zijn dat, zodra deze alcoholvrije cocktails in de horeca verkrijgbaar zijn, men sneller hiervoor zal gaan kiezen omdat het 'anders' is. Het is iets wat je niet snel thuis tot je beschikking hebt, tenzij je het zelf helemaal maakt.

 

De mensen drinken in de horeca vaak hetzelfde als ze thuis drinken, op alcoholvrij gebied, omdat er denk ik weinig andere keuze is dan alle gangbare dranken die je ook gewoon in de supermarkt kunt kopen.

Link naar reactie
  • 0

Het is een persoonlijke observatie ;)

 

Als je met mensen thuis eet drinken die vaak hetzelfde als wanneer je met die mensen in een restaurant gaat eten. Zelfde verhaal voor een biertje bij de film, thuis of bioscoop maakt weinig verschil. Avondje borrelen bij iemand thuis of in het cafe maakt meestal ook weinig verschil, tenzij het om de prijs te doen is (een mixdrankje is in sommige cafes bijv idioot veel duurder dan een biertje).

 

Eigenlijk denk ik dat er niet zoveel verschil is tussen hoe het met alcoholhoudende en alcoholvrije dranken werkt: Vrijwel alles wat in de horeca gedronken wordt (ook alcoholisch) is ook bij de supermarkt of slijter te koop.

Link naar reactie
  • 0

Vergelijk het dan met alcoholhoudende cocktails. Die drinken we doorgaans niet thuis, omdat een goede cocktail bewerkelijk is. In tegenstelling tot een simpele baco bijvoorbeeld. Die cocktail drinken we echter ook niet in een normaal cafe-bezoek, omdat ze duurder zijn en doorgaans alleen aangeboden worden bij speciale gelegenheden of bv in een texmex-omgeving.

 

Reguliere cafe's overtuigen dat bewerkelijke alcoholvrije cocktails een zinvol alternatief zijn, is het paard achterwaarts de heuvel optrekken. Die cocktails passen in een cocktail-omgeving, terwijl reguliere horeca inspanningsarme (en margerijke) drankjes wil verkopen.

 

Misschien dat strandtenten een kansrijke doelgroep zijn. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook zeker dat strandtenten kansrijk zijn! Ik heb jaren geleden als bijbaan in een strandtent gewerkt, hier werd vaak gevraagd om alcoholvrije cocktails. Ik denk zelf dat cocktails toch een 'vakantiegevoel' oproepen maar dat niet iedereen, vroeg in de middag, al zin heeft in een cocktail met alcohol, dus gaan ze maar voor alcoholvrij.

 

Zou het zeker daar proberen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.