• 0

Wat is wenselijk? Wel of niet gezien worden als ondernemer?

Hoi,

 

Ik heb samen met mijn voormalige compagnon in 2011 een VOF gehad naast onze vaste banen. We hebben hier heel 2011 keihard voor gewerkt, zijn één dag minder gaan werken bj onze vaste baan en hebben deze dag, naast onze avonduren, besteed aan de VOF. Helaas zijn we tot onze spijt toch genoodzaakt geweest de VOF te stoppen per 1-1-2012. We hebben echter nog wel een kleine winst van circa 1500 p.p. kunnen overhouden.

 

Nu heb ik op de site van de Belastingdienst eens gelezen over de stakingsaftrek van maximaal 3630 euro p.p. die je eenmaal mag gebruiken om vrijgesteld te worden van het betalen van belasting over dit deel van de winst. Nu lees ik ook dat je hiervoor als ondernemer dient te worden erkend door de Belastingdienst.

 

De Belastingdienst heeft een mooie opsomming van gemaakt om te bepalen of je ondernemer bent:

 

De wet en de rechtspraak stellen bepaalde eisen waaraan ondernemers moeten voldoen.

De Belastingdienst let bij de beoordeling op de volgende punten:

 

•   Maak je winst? Zo ja, hoeveel? Als je alleen marginale winst boekt of structureel verlies leidt, is het niet voor de hand liggend dat je winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.

•   Hoe zelfstandig is je onderneming? Als anderen veel invloed hebben op je onderneming en het uitvoeren van werkzaamheden is er meestal geen sprake van een onderneming.

•   Beschik je over een financieel kapitaal? Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. Je moet investeren om je onderneming op te starten. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en een tijdje draaiende te houden, wijzen meestal op een onderneming.

•   Hoeveel tijd besteed je aan je onderneming? Als je veel tijd aan een activiteit zonder dat het iets oplevert, dan is er meestal geen sprake van een onderneming. Je moet wel voldoende tijd aan werkzaamheden besteden om deze rendabel te maken. Dit wordt mede bepaald in het urencriterium.

•   Wie zijn je opdrachtgevers? Als je meerdere opdrachtgevers hebt, neemt je afhankelijkheid van één of enkele opdrachtgevers af en neemt daarmee je zelfstandigheid toe. Als je klantenkring vooral gevormd wordt door familie en vrienden, wordt je niet als ondernemer beschouwd.

•   Hoe maak je je ondernemerschap bekend? Als ondernemer ben je afhankelijk van opdrachtgevers. Om die te bereiken, moet je je profileren, door reclame te maken, of een website te bezitten.

•   Loop je ondernemersrisico? Als je ondernemersrisico loopt, dan heb je waarschijnlijk een onderneming. Je loopt ondernemersrisico als er een kans is dat je opdrachtgevers niet betalen, en/of afhankelijk bent van vraag en aanbod van je producten en diensten.

•   Ben je aansprakelijk voor de schulden van je onderneming? Als je aansprakelijk bent voor de schulden die voortvloeien uit je onderneming, dan ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

Nu ben ik van mening dat wij voldoen aan het meerendeel van deze voorwaarden en dus als ondernemer gezien zouden moeten worden. Nu blijkt echter bij navraag bij de Belastingdienst dat wij dus NIET als ondernemer beoordeeld zijn, maar gezien worden als BTW ondernemers en dus geen recht hebben op stakingsaftrek. De Belastingdienst geeft hierbij overigens wel aan dat wij alsnog een verzoek kunnen indienen voor een herbeoordeling en indien wij dan alsnog als ondernemer aangemerkt worden, wij wel degelijk recht hebben op stakingsaftrek.

 

Voor wij zo'n verzoek willen doen is onze vraag echter concreet of het simpelweg de moeite waard is om voor de 42% belasting die we per persoon moeten betalen over 1500 euro, deze herbeoordeling aan te vragen met als doel te genieten van de zogeheten stakingsaftrek? Stel dat we alsnog worden gezien als ondernemer, trekken we dan niet een enorme beerput aan wet en regelgeving open waar we ineens aan moeten voldoen? Eisen die uiteindelijk veel meer kosten met zich meebrengen en ook nog eens gevolgen heeft voor mijn particuliere aangifte zoals ik die tot op heden gedaan heb samen met mijn vrouw?

 

Ik hoop dat jullie me wat inzichten kunnen geven wat hiermee te doen. Ik kom helaas niet echt wijs uit de spaghetti van regels en teksten op de site van de Belastingdienst, zelfs een gesprek met een ambtenaar van de Belastingdienst levert niks op en het inhuren van een boekhouder weegt simpelweg niet op tegen de kosten.

 

Alvast bedankt voor de moeite!

 

mvg, P. van Dun

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu ben ik van mening dat wij voldoen aan het meerendeel van deze voorwaarden en dus als ondernemer gezien zouden moeten worden.

 

Dan moet je gewoon een elektronische winstaangifte inleveren en dan heb je jezelf tot ondernemer verklaard.

Je kan:

- Zelf commerciële aangiftesoftware kopen

- Naar een belastingconsulent of dergelijk gaan

- De BD proberen te overhalen om een winstaangifte klaar te zetten

 

Zo simpel is het.

Link naar reactie
  • 0

Beste van Dun,

 

Een heel verhaal. Peter heeft gelijk dat in eerste instantie je zelf in de aangifte aangeeft dat je ondernemer bent. Misschien is dat al gebeurd en is dat anders bevonden door de belastingdienst. Gezien je verhaal zou kwalificatie als ondernemer niet moeilijk moeten zijn. De regels zijn inderdaad ondoorzichtig en lastig te concretiseren. Ik mis echter 1 ding in je verhaal:

 

Is de 1500 winst, reguliere winst of stakingswinst? Stakingswinst is door de staking zelf ontstaan. Bijvoorbeeld boekwinst of goodwill. Zonder stakingswinst geen stakingsaftrek.

 

Succes, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Heren,

 

Hartelijk dank voor jullie reactie. die 1500 winst p.p. is feitelijk wat er over is gebleven op onze rekening nadat alle rekeningen etc zijn betaald en ontvangen en inclusief enkele investeringen die zijn overgeheveld naar het privevermogen. Dus feitelijk de financiele situatie van ons bedrijf op 1-1-2012, volledig afgewikkeld inclusief BTW aangifte.

 

We hebben nog geen aangifte hoeven doen, althans, we hebben geen melding ontvangen dat we dit moeten doen. Ik was juist op zoek naar een methode om dat te kunnen doen, echter dus niet gevonden. Daarom dus gebeld met de BD en daar te horen gekregen dat wij vooralsnog niet als ondernemer gezien worden, dat is dan op basis van de inschatting begin 2011. Intussen is er veel gebeurt en als we niet moesten stoppen, zou het ooit onze vaste baan geworden zijn, dat is aboluut de intentie die we voor ogen gehad hebben.

 

Mijn belangrijkste vraag is nu: Stel dat het ons lukt om als ondernemer aangemerkt te worden, wat voor consequenties heeft dat dan? Moet ik hierdoor dan ineens hele administraties gaan overleggen (die we overigens wel hebben natuurlijk) inclusief bewijsstukken etc. Hoe zit het dan met mijn prive aangifte waarbij mijn vrouw mijn aangifte partner is?

 

Met andere woorden....loont het om als ondernemer gezien te worden, of kost het per saldo heel erg veel tijd en geld, waardoor ik het gedeelte stakingsaftrek feitelijk alweer kwijt ben. In dat geval doe ik namelijk gewoon aangifte van de (stakings)winst en betaal netjes mijn belastingsdeel en scheelt het me een hoop gedonder....dat krijg ik maar niet helder....

 

Wederom dank voor jullie reacties

Link naar reactie
  • 0

We hebben nog geen aangifte hoeven doen, althans, we hebben geen melding ontvangen dat we dit moeten doen.

 

In principe is het zo, dat ondernemers verplicht zijn om elektronisch aangifte te doen (een winstaangifte).

 

Nu kan je wel over discussiëren of je, net als niet-ondernemers, alleen niet verplicht bent om ‘ongevraagd’ (dus wanneer de BD géén aangiftebrief verstuurd heeft) aangifte te doen als je redelijkerwijs meent dat je geen belasting verschuldigd bent (zoals jullie blijkbaar) of dat je als ondernemer altijd aangifte moet doen (ook resulteert dit in 0,- belasting).

 

Ik zou persoonlijk zeggen dat je als ondernemer uit je zelf aangifte moet doen, ook heeft de BD nog niet begrepen dat je ondernemer bent. Want volgens mij moet je er voor zorgen dat je goed geregistreerd staat bij de BD en dan krijg je als ondernemer altijd een oproep om aangifte te doen.

Daarom zou ik in deze situatie gewoon een winstaangifte sturen. Dan is alles gelijk ook goed gecommuniceerd.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Hartelijk dank. Ik ben al een tijdje aan het kijken hoe ik in vredesnaam winst aangifte kan doen. Ik kan op de site van de Belastingdienst niks vinden en als ik inlog met onze gebruiksnaam + wachtwoord op de Belastingdienst is deze optie er voor ons ook niet.

 

Heb je enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

 

Heb je daarnaast enig antwoord op mijn belangrijkste vraag hieronder? Welke gevolgen heeft het voor mij als ik ineens wel als ondernemer gezien ga worden? Krijg ik dan ineens van alles om mijn oren, of valt dit mee?

 

p.s. Ik kan je even niet volgen met je volgende stuk tekst:

Nu kan je wel over discussiëren of je, net als niet-ondernemers, alleen niet verplicht bent om ‘ongevraagd’ (dus wanneer de BD géén aangiftebrief verstuurd heeft) aangifte te doen als je redelijkerwijs meent dat je geen belasting verschuldigd bent (zoals jullie blijkbaar) of dat je als ondernemer altijd aangifte moet doen (ook resulteert dit in 0,- belasting).

 

Hoezo hoef ik geen belasting te betalen als we 1500 pp (stakings) winst hebben gemaakt? Ik ben overigens van mening dat ik wel degelijk belasting verschuldigd ben over die 1500pp, alleen hoop ik deze belasting niet te hoeven betalen dmv de stakingsaftrek.

 

Het is toch zo dat als ik mijn aangifte doe als niet-ondernemer doe, ik die 1500 pp moet opgeven als 'resultaat uit overige werkzaamheden' en daar dan vervolgens 42% belasting moet betalen? Of mis ik hem nu helemaal??

Link naar reactie
  • 0

Hoezo hoef ik geen belasting te betalen als we 1500 pp (stakings) winst hebben gemaakt? Ik ben overigens van mening dat ik wel degelijk belasting verschuldigd ben over die 1500pp, alleen hoop ik deze belasting niet te hoeven betalen dmv de stakingsaftrek.

 

Het is toch zo dat als ik mijn aangifte doe als niet-ondernemer doe, ik die 1500 pp moet opgeven als 'resultaat uit overige werkzaamheden' en daar dan vervolgens 42% belasting moet betalen? Of mis ik hem nu helemaal??

 

Dat gaat inderdaad resultaat uit overige werkzaamheden worden, en dus tegen 42% belast als je in de schijf zit.

 

Als je naast je bedrijf ook in loondienst werkt voor bijvoorbeeld 3 of 4 dagen per week lijkt de kans me zeer klein dat de belastingdienst je zal accepteren als IB ondernemer. Hun redenatie zal dan zijn dat je niet voldoet aan het urencriterium, zelfs als je daadwerkelijk 1200+ uur bezig bent geweest... dat is vaak nogal lastig aan te tonen natuurlijk, tenzij het 1200 facturabele uren waren of iets in die geest.

Link naar reactie
  • 0

Voor het ondernemerschap zijn de 1225 uur niet doorslaggevend (ze helpen wel), ook met minder uren in de zaak kun je als ondernemer gezien worden. Je hebt er alleen veel minder aan omdat je geen zelfstandigenaftrek krijgt.

 

PvDun:

- weet je heel zeker dat de 1.500,- de winst is van jullie ondernemingsjaar? Of is er wellicht geld geinvestereerd in apparatuur, computers et cetera die nu ook naar privé gehaald moeten worden?

- zoals Ido al aangeeft: de stakingsaftrek van 3.630 is alleen van toepassing op stakingswinst. Stakingswinst is winst die vrijkomt _vanwege_ het staken van de onderneming. Denk aan overwaarde in een bedrijfspand bijvoorbeeld. In jullie geval acht ik de kans klein dat er stakingswinst is.

- ik vermoed net als Benm dat je niet aan de 1.225 uur ondernemingstijd in 2011 komt.

 

Dat zou betekenen:

STEL je doet aangifte als ondernemer. Je krijgt recht op de mkb-winstvrijstelling van 12%. Jouw winstaandeel van 750,- wordt verminderd met 12% en de resterende pakweg 668,- wordt opgeteld bij je overige bruto-inkomsten. Over het geheel betaal je belasting, en als je bruto meer verdiend dan pakweg 18.500 is dat 42%

Daarnaast krijg je, afhankelijk van je overige inkomsten, een aanslag voor de bijdrage zorgverzekeringswet van 5,65%

 

STEL je bespaart jezelf een hoop gepuzzel met verlies-en-winstrekeningen en balansen die niet aansluiten, en je geeft de 750,- op als Resultaat uit Overige Werkzaamheden. Je krijgt niet de 12% mkb-winstvrijstelling, maar verder gebeurt er precies hetzelfde, inclusief de aanslag bijdrage zorgverzekeringswet.

 

Het grootste verschil tussen optie a en optie 2 is 47% van 12% van 750,- ofwel 42 euro.

Dat zou ontstaan als je brutoinkomen (loon + winst minus hypotheek) tussen de 18.500 en 34.000 ligt.

 

 

Sorry, ik zie nu pas dat jullie 1.500 per persoon overhielden. Welnu, doe alles keer 2.

 

 

Helpt dit?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi iedereen, dank voor jullie reacties!

 

Om met name even terug te komen op de laatste reactie van Marcel:

 

We hebben één jaar samen een VOF gehad. Aan het eind van de rit, na betaling van alle rekeningen en ontvangst van alle facturen die we ooit verstuurd hebben, is er 2000 cash op onze bedrijfsrekening blijven staan, wat voor ons in feite pure winst is. De BTW aangiften etc zijn hiermee ook al verrekend. Daarnaast hebben we in een PC geinvesteerd van 1000 euro, die mijn compagnon heeft overgenomen naar privé. Zover ik dan begrepen heb is onze totale winst p.p. dan (2000 + 1000 (pc)) /2 = 1500 euro.

 

Waarbij ik 1500 cash krijg en mijn compagnon 500 cash + PC.

 

Ik neem aan dat dit onze stakingswinst is, verder hebben we geen investeringen etc gedaan.

 

Als ik dit bedrag aangeef als overige werkzaamheden in mijn particuliere aangifte, dan betaal ik hierover 42%, wat ik natuurlijk liever niet wil. Als ik echter als ondernemer gezien wordt, kan ik gebruik maken van de stakingsaftrek tot een maximum van 3630 euro per persoon en betaal ik als het goed is helemaal geen enkele cent belasting (zie ik dit goed?)

 

Zover mijn informatie strekt zou dit zo moeten kloppen, maar corrigeer mij als ik het mis heb.

 

Het is voor mij dus alleen interessant om als ondernemer gezien te worden als ik kan genieten van de stakingsaftrek, waarbij ik dus helemaal geen enkele cent belasting hoef te betalen. Stel dat ik als ondernemer gezien kan worden en de stakingsaftrek is om een of andere manier geen mogelijkheid voor mij, dan doe ik inderdaad gewoon particuliere aangifte en betaal ik netjes mijn 42% belasting over de winst (mijn feitelijke inkomen over 2011 uit het bedrijf).

 

Vandaar dus mijn vraag of ik dit allemaal goed heb, en ik dus niet voor niks de hele molen van ondernemer zijn in moet gaan. Als het me nagenoeg niks oplevert, dan doe ik dus gewoon een particuliere aangifte.

 

Wie kan me vertellen of ik dit goed zie? Ik heb het internet al weken afgespeurd, de Belastingdienst gebeld (maar die weten eigenlijk ook niks en komen tot 4x toe ook met vage halve antwoorden zonder concreet te worden) en ben zo ongeveer de draad kwijt wat te doen....

 

Wederom dank voor jullie reactie!

 

 

Link naar reactie
  • 0
Zover mijn informatie strekt zou dit zo moeten kloppen, maar corrigeer mij als ik het mis heb.

 

Nou, omdat je zo aandringt ;-)

 

Stakingswinst is iets anders dan de winst die in het jaar van staking gemaakt wordt.

In het belastingjargon wordt onderscheid gemaakt tussen de jaarwinst (de winst van dat jaar) en de stakingswinst (de winst die ontstaat OMDAT de onderneming gestaakt wordt, en die anders niet was ontstaan).

 

Stakingswinst ontstaat over het algemeen als er zogeheten 'stille reserves' vrijvallen. Bijvoorbeeld als een investering meer waard is geworden, valt de overwaarde bij staking in de stakingswinst.

In jouw geval hebben jullie geen stakingswinst, althans, niet voor zover ik het hier zie,

Aangezien de stakingsaftrek van € 3.630 afgetrokken kan worden van stakingswinst en niet van 'gewone winst', heb je er dus geen aanspraak op.

Het voordeel om als ondernemer aangemerkt te worden c.q. jezelf als ondernemer aan te merken wordt daarmee redelijk beperkt.

 

Je schrijft dat jullie een PC hebben gekocht voor 1.000,- en dat die nu naar privé overgeheveld wordt. Is daarbij rekening gehouden met de reële prijs van de PC (hij is immers een jaar oud en dus minder waard) en hebben jullie die overheveling ook meegenomen in je btw-verrekening?

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

We hebben de overheveling van de PC inderdaad meegenomen in de BTW berekening en rekening gehouden met het feit dat deze minder waard is geworden.

 

Ik begrijp je verhaal nu van de stakingswinst, balen dat het voor mij niet van toepassing is. Ik ga dan ook niet de molen in om me als ondernemer gezien laten worden, dan heeft dus geen enkele zin helaas!

 

Ik was er echt vanuit gegaan dat de stakingswinst in principe de winst was op het moment dat je de onderneming zou gaan staken. Wat ik met name niet begrijp is dat ik deze informatie echt nergens zo zwart-wit terug kan vinden op de site van de belastingdienst en dat ik na 4 belletjes met de belastingdienst eveneens geen helder antwoord krijg en maar moet proberen en moet zien of het lukt.

 

Maar goed, gelukkig zitten er op dit forum mensen die wel begrijpen het hoe werkt en het wel goed kunnen uitleggen zodat ook de leek begrijpt wat er bedoelt is met deze regels....BEDANKT ALLEN!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel (en anderen),

 

Nogmaals dank voor je/jullie antwoorden. Het heeft me een heldere, maar helaas geen geen geldbesparend, antwoord gegeven

 

Ik heb daarom nog een klein aanvullend vraagje voor je/jullie. Aangezien ik er 100% vanuit was gegaan dat ik met stakingsaftrek te maken had, heb ik eigenlijk nooit mijn persoonlijke kosten opgevoerd, zoals gebruik van mijn persoonlijke prive internetabbonnement, privetelefoon en reiskosten gemaakt met mijn prive auto. Ook mijn compagnon heeft dit nooit gedaan. Dat leek ons niet echt relevant. Echter nu kan het wel degelijk van belang zijn.

 

Kun je me aangeven of we dit alsnog kunnen aftrekken van de winst die we tot nu hebben gemaakt (die € 1500,00 p.p.) en zoja, of we dan per persoon onze eigen kosten moeten aftrekken van onze eigen winst, waardoor onze aangiftes dus kunnen verschillen van elkaar omdat mijn compagnon wellicht meer prive kilometers heeft gemaakt dan ik?

 

De volgende privekosten zijn er gemaakt:

 

Alles-in-één abbonnement (TV, Bellen, Internet) circa 50 euro per maand, waarvan 50% zakelijk gebruikt;

GSM abbonnement circa 25 euro per maand, waarvan 50% zakelijke gebruikt;

Prive auto, waarmee zo'n 250km zakelijk is gereden.

 

Dit zou betekenen dat ik in totaal 300 + 150 + 50 (circa 250x0,19) nog van deze winst zou mogen aftrekken, evenals mijn compagnon, waardoor de winst dus lager (circa 1000 euro p.p. ) uitkomt en we minder belasting hoeven te betalen? Of ligt het niet zo simpel?

 

Alvast dank!

Link naar reactie
  • 0

Kun je me aangeven of we dit alsnog kunnen aftrekken van de winst die we tot nu hebben gemaakt (die € 1500,00 p.p.) en zoja, of we dan per persoon onze eigen kosten moeten aftrekken van onze eigen winst, waardoor onze aangiftes dus kunnen verschillen van elkaar omdat mijn compagnon wellicht meer prive kilometers heeft gemaakt dan ik?

Hebben jullie een vennootschapsovereenkomst opgesteld? En zoja, is daarin vastgelegd hoe de winst verdeeld wordt?

Als dat niet het geval is (of de overeenkomst biedt je de mogelijkheid om het jaarlijks opnieuw te bepalen) , is alles mogelijk.

Je kunt de kosten beschouwen als privé-storting in de VOF en de winstverdeling daar op aanpassen, maar dat is nogal technisch, je kan ook zeggen 'ieder 1.500,- winst en trek daar je persoonlijke kosten nog maar vanaf.

 

 

Alles-in-één abbonnement (TV, Bellen, Internet) circa 50 euro per maand, waarvan 50% zakelijk gebruikt;

GSM abbonnement circa 25 euro per maand, waarvan 50% zakelijke gebruikt;

Prive auto, waarmee zo'n 250km zakelijk is gereden.

m.b.t. het alles-in-een-abo: Voor de kosten van een vaste telefoonaansluiting thuis, is expliciet in de wet opgenomen dat die kosten niet aftrekbaar zijn. Die zul je er dus sowieso uit moeten filteren. Daarnaast, ik weet niet wat voor zaak jullie hadden, maar hoeveel heb jij zakelijk televisie zitten kijken?

Ik ben geneigd om te zeggen 'van dat alles-in-een-abo is zo'n 25,- per maand voor het internet, DAT heb ik 50% zakelijk gebruikt, dus dat is 12,50 x 12 = 150,- aftrekbare kosten. Daarnaast zou je eventueel de gesprekskosten van de vaste lijn in aanmerking kunnen nemen als je aannemelijk kan maken wat het zakelijke deel daarvan was.

 

Dit zou betekenen dat ik in totaal 300 + 150 + 50 (circa 250x0,19) nog van deze winst zou mogen aftrekken, evenals mijn compagnon, waardoor de winst dus lager (circa 1000 euro p.p. ) uitkomt en we minder belasting hoeven te betalen? Of ligt het niet zo simpel?

Ik kom op 150,- kosten voor internet, 150,- kosten voor mobiel bellen en 47,50 voor de kilometers, dus 347,50 aftrekbaar van jouw winst. Volgens mij is het inderdaad zo simpel, maar zorg wel dat je de boel goed documenteert, zodat je die kosten in december 2018 nog kan aantonen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Iedereen weer dank voor de reacties.

 

We hebben het nu zo gedaan dan we onze individuele kosten achteraf verrekenen op onze individuele winst.

 

Ten aanzien van het alles-in-een abonnement heb ik inderdaad de kosten voor het televisiekijken en de telefoon uit de kosten gehaald van dit abonnement. We hebben een web/reclamebedrijf gehad, dus ik was letterlijk afhankelijk van mijn internetverbinding en heb er dan ook veelvuldig gebruik van moeten maken.

 

Ten aanzien van de kosten van mijn GSM abonnement, kan ik daar ook de 50% verdeling aanhouden, of moet ik feitelijk al mijn gesprekken van het laatste jaar gaan terugzoeken en uit gaan rekenen hoeveel minuten ik feitelijk gebeld heb?

 

Ten aanzien van de kilometers, da's een helder verhaal! (hoe kan ik dit echter aantonen? Ik kan alleen mijn agenda inzien mbt de afspraken en de bijbehorende kilometers hierbij vermelden, is dat voldoende?)

 

Hoe verwerk ik deze aftrekposten overigens in mijn particuliere aangifte ten behoeve van inkomsten uit overige werkzaamheden. Ik kan/moet mijn afrekposten hierin vermelden, maar mag ik ook gewoon mijn winst minus aftrekposten ineens vermelden, zonder deze aftrekposten apart te benoemen in de aangifte? Ik heb ze immers in mijn boekhouding reeds benoemd en afgetrokken.

 

Wat is wijsheid?

Link naar reactie
  • 0
Kan iemand me nog helpen aan mijn laatste benodigde antwoord ... ?
Op 'Wat is wijsheid?'

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hoe verwerk ik deze aftrekposten overigens in mijn particuliere aangifte ten behoeve van inkomsten uit overige werkzaamheden. Ik kan/moet mijn afrekposten hierin vermelden, maar mag ik ook gewoon mijn winst minus aftrekposten ineens vermelden, zonder deze aftrekposten apart te benoemen in de aangifte? Ik heb ze immers in mijn boekhouding reeds benoemd en afgetrokken.

 

Wat is wijsheid?

@Hans: ik vind het woord redundantie hier ook op zijn plaats. ;)

 

On-topic: ik val helaas in herhaling. Je hebt een bepaalde omzet (bij jou 1.200 euro?) dan trek je je kosten er vanaf (bij jou 300 euro?) dan geef je je "winst" (900 euro) op als resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Als je nu vraagt of het goed is of je alleen maar die 900 euro invult en de rest van de berekening niet laat zien? Ja, dat is goed. Daarom vul je het in bij "resultaat uit overige werkzaamheden". Eigenlijk is het een post "kruimelwerk" waarin je op een nette manier wat extra inkomsten kunt verantwoorden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.